Jak sprawdza się ISO 3 280 000 w Nikonie D5 w porównaniu do Sony a7R II?
Podczas prezentacji Nikona D5 na targach CES 2016 na początku tego roku w Las Vegas wybuchło wielkie szaleństwo po informacji, że ma on obsługiwać natywne ISO, która przekracza ponad 3 miliony. Na ile użyteczne są czułości w nowym flagowcu Nikona? Przekonajcie się sami.
04.04.2016 | aktual.: 04.04.2016 10:33
Sony a7R II znane jest z tego, że świetnie sprawuje się w kiepskich warunkach oświetleniowych i przez długi czas ten właśnie aparat wiódł prym w tej kategorii. Dobrze, a co zatem z Nikonem D5, nowym flagowcem jednego z liderów? Był on promowany jako pogromca wysokich czułości – przekonajmy się, czy tak rzeczywiście jest.
Nikon D5 vs Sony a7R II: ISO 3 MILLION 4K video quality test!
Fotograf – Tony Northup – niespecjalnie przeze mnie lubiany, zrobił w końcu fajną rzecz. Postanowił porównać jak sprawują się oba wymienione wyżej aparaty na wysokich ustawieniach ISO. Ustawił je koło siebie na statywie i po kolei podbijał ISO od 6400 do ponad 3 milionów. Finalna wartość ISO na Nikonie przekracza o 7 działek najwyższe ustawienia Sony, więc tamta czułość została podbita później cyfrowo.
Oglądając filmik muszę przyznać, że kolory zdecydowanie podobają mi się bardziej na Nikonie, ale to nie ten test. Mimo tego, że Alfa okazała się troszkę poszkodowana w tym wyścigu – i tak wygrała. Jakość prezentowana przez Sony w trybie pełnej klatki (dla trybu Super35 aparat oferuje jedną czułość wyżej) jest mimo wszystko lepsza niż ta, oferowana przez Nikona D5.
Po tym, jak Tony przetestował Sony a7R II w możliwie najgorszym dla tego aparatu scenariuszu (pełna klatka, cyfrowe podbijanie ISO), stwierdził, że nie ma sensu kontynuować testów, bo zwycięzca jest oczywisty. Brawo Sony.
Nikon D5 Short Film | Twenty One from Eight 廿一由八
No i napsioczyłem na Nikona. Kurcze. To może dla równowagi zaprezentuję wam filmik, który został nagrany przy wykorzystaniu body D5 oraz 1 (słownie: JEDNEJ) żarówki o mocy 50W. Według Tony'ego Nikon nie daje razy na wyższych czułościach, ale panowie z kanału Photoblog.hk twierdzą inaczej.
To dość naturalne, że zwykły użytkownik nie będzie korzystał z ISO 3 280 000 – bardzo, naprawdę bardzo rzadko zdarzają się sytuacje wymagające tak podbitej czułości. Szczerze mówiąc – kiedy fotografowałem koncerty (zdarzały się tragiczne warunki), podbiłem ISO do 25 600 może ze 2-3 razy, nie wspominając o wyższych czułościach.
Filmik, który macie okazję obejrzeć, został nakrecony przy użyciu D5, Nikkora 24-70 mm f/2.8 na f/2.8-5.6 przy czasie 1/50s, w trybie Auto ISO oraz rozdzielczości 3840 x 2160 px / 25p.
Czy naprawdę wygląda to aż tak źle? Absolutnie nie.