Jak uzyskać świetny efekt jedną lampą błyskową? [poradnik]

Jak uzyskać świetny efekt jedną lampą błyskową? [poradnik]20.04.2011 12:10
Fot. Michał Massa Mąsior
Fot. Michał Massa Mąsior
Michał Massa Mąsior

Przygodę z oświetleniem warto zacząć od jednej lampy błyskowej, którą możesz opanować o wiele szybciej niż całe studio. W tym poradniku pokażę, jak za pomocą jednego speedlite’a uzyskać świetny efekt.

Genialne gadżety niestety nie są wyceniane na kieszeń Kowalskiego, a gaże większości artystów także do najwyższych nie należą. Nie ma jednak sensu załamywać rąk. Większość wielkich musiała sobie radzić z podobnymi kłopotami. Zanim zaczęli oni pracować na wielkich planach zdjęciowych, musieli fotografować domowymi sposobami. Weź pod uwagę, że kilkadziesiąt lat temu sprzęt był dobrem zarezerwowanym jedynie dla najbogatszych, a jego zaawansowanie techniczne było dalekie od dzisiejszych gadżetów. Polecam obejrzeć “Powiększenie” Antonioniego, żeby zobaczyć, jak wyglądał warsztat wielkiego fotografika w latach sześćdziesiątych.

Blow-Up Trailer 1966 Extended Version

I znowu wracam do podstaw… Nie sprzęt czyni nas wielkimi artystami, a pomysł. Udowodnię Ci zaraz, że jedna lampa błyskowa wystarcza do wykonania świetnych zdjęć ludzi. Sprawdza się to nie tylko w modzie, ale także w portrecie czy wszelkich innych zdjęciach, w których najważniejsza jest postać.

Zacznę od wysokiego C. Thomas Schweigert – portrecista, który do większości swoich sesji fotograficznych wykorzystuje tylko jedną lampę błyskową. Nie wierzysz? Oto dowód:

Terry Richardson z kolei pracuje jedynie z lampą zewnętrzną montowaną na aparacie fotograficznym. Jego zdjęcia kupują największe domy mody, a pozują dla niego gwiazdy:

Niezależnie od tego, czy będziesz pracować lampą wbudowaną w aparat fotograficzny, zewnętrznym speedlite’em czy głowicą światła studyjnego, pamiętaj, że jeśli staniesz blisko tła, bardzo trudno będzie pozbyć się cieni. Tylko bardzo zmiękczone światło spowoduje, że staną się one słabe (odsyłam do artykułu o modulatorach światła studyjnego). Moim zdaniem to nie problem. Można przecież uznać cienie za atuty zdjęcia.

Lampa studyjna zewnętrzna

Jeśli jednak chcesz pozbyć się cieni, musisz użyć bardzo miękkiej przystawki (np. wielki softbox oktagonalny). Można także odbić światło od przeciwległej ściany lub pracować z daleka od tła. W plenerze da się ustawić w taki sposób, by cień w ogóle nie był widoczny na fotografii.

Jak sobie radzić jedną jedyną lampą błyskową?

Pracując z jedną lampą studyjną, pamiętaj, że kiedy oświetlasz nią twarz, musisz kontrolować także cienie wynikające z budowy ciała modela czy modelki. Kiedy lampa ustawiona jest z boku, łatwo możesz narobić sobie kłopotów odkładającym się cieniem nosa. Nie zawsze wygląda on dobrze. Szczególnie jeśli Twój model ma bardziej okazały nos. Podobnie sprawy mają się z oczodołami. Jeśli oczy osadzone są głęboko, trzeba uważać ze zbyt wysokim ustawianiem lampy błyskowej.

Lampa błyskowa TTL – Speedlite

Zdjęcia wykonane przy użyciu lampy błyskowej Canon Speedlite 580EX II, fot. MM
Zdjęcia wykonane przy użyciu lampy błyskowej Canon Speedlite 580EX II, fot. MM

Lampy zewnętrzne dają możliwość korygowania siły błysku. Gdy podchodzisz blisko modela, często niezbędne jest odjęcie siły błysku, aby portret nie stał się zbyt „płaski“.

Sam bardzo często wykorzystuję speedlite’a podczas sesji plenerowych. Nie wierzę jednak w canonowski system E-TTL II, włączam tryb manualny i dostosowuję siłę błysku do panujących warunków. Nikon ma znacznie lepiej rozwinięty system oświetlenia błyskowego, ale i on nie zawsze sobie radzi z tym, co chce się uzyskać. Znacznie szybciej i prościej jest przełączyć sprzęt na tryb manualny, który pozwala na większą kontrolę.

Zeszłoroczny kalendarz Pirelli fotografowany przez Terry’ego Richardsona to dzieło stworzone przy użyciu lampy typu Speedlite.

Lampy zewnętrzne mają regulowaną głowicę, zatem będąc we wnętrzu, można odbijać światło od ścian, podobnie jak w przypadku lamp studyjnych. Z kolei w plenerze, zabierając ze sobą blendę, można odbić światło właśnie od niej. Niestety czasem brakuje rąk i potrzebny jest ktoś, kto pomoże.

Na rynku dostępne są także wszelkiego rodzaju dyfuzory, które mają na celu zmiękczać światło speedlite’ów. Nie przepadam za nimi – wolę czyste światło płynące wprost z palnika lampy, jednak jest to kwestia indywidualnych preferencji. Każdy z nich świeci zupełnie inaczej, każdy w inny sposób moduluje światło. Polecam zatem przetestować, wypróbować i dopiero wtedy kupować. Podobne modulatory można też wykonywać domowymi sposobami. YouTube jest pełny różnych rozwiązań.

Niezależnie od tego, jak będziesz pracować z lampą błyskową, pamiętaj: sprzęt nie zrobi za Ciebie zdjęć. Im bardziej kontrolujesz swoją pracę, tym większy masz wpływ na gotowy efekt w postaci fotografii. Jedną lampę opanujesz znacznie szybciej niż całe studio. Właśnie od tej jednej lampy trzeba zacząć, dopiero kiedy nie będzie ona dla Ciebie zagadką, sięgnij po kolejne światła...


Zdjęcie ilustrujące oraz nr 3:

Michał Massa Mąsior

Modelka: Joanna Auguściuk FASHION COLOR

Fryzury: Tomasz Karcz

Makijaż: Monika Kołodziej

Ubrania i dodatki: Natasha Pavluchenko Fashion Studio, Coco Mayaki, TabooShop &Tom'sWardrobe

Stylizacja: Tomek Gąsienica-Józkowy

Zdjęcie nr 2:

Michał Massa Mąsior

Modelka: Cosmic Models - London

Zdjęcie nr 4 i 5:

Michał Massa Mąsior

Modelka: Joanna Auguściuk - Fashion Color



Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)