Jak współpracować z ludźmi podczas sesji fotograficznej? Wszystko, co musisz wiedzieć
Od tego jak poprowadzisz współpracę, zależą efekty twojej pracy. Jak zbudować silną, zaangażowaną ekipę, z którą dobrze się współpracuje? Ten artykuł pomoże ci uniknąć typowych błędów.
Zbierz drużynę profesjonalistów
Nieistotne czy współpracujesz tylko z wizażystką i modelką, czy też jesteś odpowiedzialny za 10-osobowy zespół. Każda osoba powinna podchodzić do swojej pracy odpowiedzialnie. To oznacza brak tolerancji dla odwoływania w ostatniej chwili, długich spóźnień czy nieprzygotowania do pracy. Dobrze sprawdzi się tutaj system poleceń lub współpraca z osobami o ugruntowanej renomie. Wraz z doświadczeniem na pewno zgromadzisz wokół siebie osoby, z którymi dobrze ci się pracuje i na których możesz polegać. Zadbaj, żebyś ty też był jedną z nich.
Komunikacja, komunikacja i jeszcze raz komunikacja
W przypadku kiedy to ty jesteś organizatorem sesji zdjęciowej, musisz jasno i wyraźnie określić swoje oczekiwania. Przedstaw swoją wizję, napisz które elementy są stałe, a gdzie oczekujesz kreatywności od członków zespołu. Dobrze jest stworzyć dokument, w którym zbierzesz najważniejsze informacje, takie jak czas i miejsce sesji, ilość zmian stylizacji, listę rzeczy do zabrania ze sobą.
Zawsze pytam innych członków zespołu czego potrzebują. Wizażystka może poprosić modelkę o zrobienie maseczki dzień wcześniej, stylistka o zabranie odpowiedniej bielizny, a fryzjerka może potrzebować dodatkowego źródła prądu. Zadbaj o to, żeby każdy otrzymał przeznaczoną dla niego informację.
Zaufaj tym, którzy wiedzą lepiej
Jako fotograf jesteś odpowiedzialny za całokształt. To ty widzisz w wizjerze aparatu czy wszystko gra i do siebie pasuje. Warto jednak czasem dopuścić innych do głosu i zaufać, że są najlepsi w tym, co robią. Pamiętaj, że każdemu zależy na jak najlepszym efekcie. Dobrze jeśli cała ekipa zostaje na zdjęciach do końca. Fryzjerka szybciej zauważy niesforny kosmyk, a wizażystka w razie czego przypudruje błyszczące czoło. Najlepsze pomysły rodzą się z kreatywnej burzy mózgów. Stwórz do niej warunki.
Bez umowy ani rusz
Nie ważne czy znacie się od podstawówki: umowa zabezpiecza interesy wszystkich stron. Zadbaj o to, żeby była poprawnie skonstruowana. Musisz mieć pisemną zgodę na wykorzystanie wizerunku oraz pracy pozostałych członków zespołu. Upewnij się, że znasz imiona i nazwiska wszystkich oraz ich nicki w mediach społecznościowych. Jasno poinformuj o wynagrodzeniu oraz o tym ile zdjęć, kiedy i w jakiej formie otrzyma każda z zaangażowanych osób. Warto również poinformować o stylu swojej pracy oraz zasadach wykorzystywania zdjęć na użytek własny.
Zadbaj o atmosferę
Nikt nie lubi pracować, kiedy nieprzyjemna atmosfera unosi się w powietrzu. Jeśli starannie dobrałeś osoby do współpracy, to z pewnością będą one potrafiły skupić się na pracy. Nie ma potrzeby, aby dodatkowo wprowadzać nerwową atmosferę. Staraj się jasno, ale uprzejmie informować o swoich oczekiwaniach. Powiedz modelce, kiedy będzie miała przerwę. Zadbaj o napoje i przekąski lub nawet posiłek, jeśli sesja potrwa dłużej. Przyjdź wcześniej i poznaj swoich współpracowników.
Dotrzymuj słowa
Bądź osobą, na której można polegać. Wywiązuj się z umówionych terminów i daj z siebie 100 procent zaangażowania. Podziękuj każdemu za współpracę, choćby jego odpowiedzialnością było zamiecenie studia lub rozłożenie statywu. Po prostu bądź osobą, z którą chce się współpracować. Dzięki temu przyciągniesz do siebie równie wartościowych ludzi.
W sesji udział wzięły:
Julianna Janczak - fryzjerka
Karolina Wawrzyniak - wizażystka
Dominika Walaszczyk - modelka
Karolina Flejszer - modelka