Półnagie zdjęcia i wulgarne hasło, czyli niemiecka kampania społeczna
Niemieckie Ministerstwo Transportu spotkało się z falą krytyki po opublikowaniu najnowszej kampanii, która ma zachęcić rowerzystów do ochrony głowy. Na plakatach pojawili się modele w bieliźnie i kasku, a slogan: "Wygląda jak gówno, ale ratuje mi życie" budzi nie mniej kontrowersji. Tym bardziej, że jest po angielsku.
29.03.2019 | aktual.: 26.07.2022 15:53
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kampania reklamowa Niemieckiego Ministerstwa Transportu stała się celem kpin i krytyki w mediach społecznościowych. Cel jest słuszny - przekonanie rowerzystów do noszenia kasków. Nieodpowiednia jest za to forma. Uczestnicy programu "Top Model" ubrani jedynie w bieliznę i kaski pozują do pseudo-sensualnych zdjęć. Towarzyszy im slogan "Wygląda jak gówno, ale ratuje mi życie", który również wzbudza wiele kontrowersji.
Ciekawe jest to, że slogan na plakatach napisany jest w języku angielskim, a przecież to niemiecka kampania i plakaty wiszą w Niemczech. Co złego byłoby w napisaniu hasła w ojczystym języku?
Same zdjęcia bardziej nadałyby się do reklamy bielizny, a koronki zupełnie nie pasują do rowerowych kasków. To połączenie jest kompletnie niezrozumiałe i zastanawiam się, jak ktoś wpadł na taki pomysł? Mamy tu trzy wykluczające się wzajemnie elementy: ładne zdjęcia ładnych ludzi w sypialni, slogan o ratowaniu życia i główny temat kampanii, czyli kask.
O ile kask z ratowaniem życia jest powiązany, to co ma z tym wspólnego sypialnia i bielizna? Jeśli już ktoś chciał wykorzystać fakt, że kask faktycznie nie jest najbardziej stylowym elementem ubioru, warto było ubrać modeli w wyszukane stroje, a nie ich rozbierać.
Akcję skrytykowała między innymi niemiecka europosłanka Maria Noichl określając ją, jako zawstydzającą, głupią i seksistowską. Z kolei szefowa resortu rodziny, Franziska Giffey, skomentowała kampanię za pomocą zdjęcia opublikowanego na Facebooku. Zwraca w nim uwagę na to, że kask pasuje również do ubrania.
Rzecznik ministerstwa transportu broni pomysłu na kampanię mówiąc: "Skuteczna kampania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego powinna zwracać uwagę ludzi". Uwagę zdecydowanie udało się zwrócić, tylko czy taka kampania nakłoni kogoś do zakładania kasku, kiedy wsiada na rower?
Samo hasło #lookslikeshit przyjęło się w social mediach i wykorzystywane jest do oznaczania zdjęć pokazujących zły stan dróg rowerowych, lub ich zastawianie, które zdecydowanie bardziej wpływa na bezpieczeństwo rowerzystów niż kask na głowie, lub jego brak.