Każdy fotograf kłamie? Errol Morris o prawdzie w fotografii [wideo]

Każdy fotograf chowa słonia poza kadrem?
Każdy fotograf chowa słonia poza kadrem?
Piotr Dopart

31.12.2011 09:49, aktual.: 26.07.2022 20:41

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Errol Morris to jeden z bardziej znanych amerykańskich reżyserów, autor dobrze przyjętego w USA dokumentu "The Fog of War". Tym bardziej warto posłuchać, co ma do powiedzenia na temat kwestii prawdy i jej obecności w fotografiach w poniższym wideo nagranym przez brytyjską gazetę "Guardian".

Morris mówi o tym, że aktywne upozowanie sceny nie jest wcale jedyną metodą na przekłamanie zdjęcia, równie skutecznym zaciemnieniem prawdy jest wyłączenie jakiegoś elementu z kadru - co czyniłoby sam fakt kadrowania wyrwaniem zdjęcia ze sfery realności:

Fotografie nie mogą być ani prawdziwe, ani fałszywe. Mówienie o nich w tych kategoriach jest zupełnym nonsensem (...), gdyż wszystkie z nich są upozowane.

Dekontekstualizacja, jak określa ją sam reżyser, ten wyimaginowany słoń z eksperymentu myślowego, który być może kryje się zaraz poza kadrem, to niejedyny temat poruszany przez Morrisa. Mówi on o swego rodzaju władzy, jaką sprawują nad nami pewne obrazy, a także o tym, jak znajomość kontekstu może obrócić wymowę zdjęcia o 180 stopni.

Choć amerykański dokumentalista nie jest zbyt popularny i znany w Polsce, koniecznie należy zapoznać się z tym, co ma do powiedzenia - nawet jeśli się z nim nie zgadzacie, materiał zawsze może stanowić motor dalszych rozważań na ten temat.

Źródło: PetaPixel

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)