Krótkowzroczność to plaga współczesnego świata. Oto jak powstał nowy projekt Andreasa Varro ”Social Satire”
We współczesnym świecie ludzie gnają do przodu i nie mają ani chwili, by zatrzymać się i zastanowić nad tym, co się dzieje dookoła. Tłumaczą to tym, że cel uświęca środki. Andreas Varro postanowił zwrócić uwagę na ten temat w swoim najnowszym projekcie. Opowiedział nam, jak go realizował krok po kroku.
16.05.2017 | aktual.: 16.05.2017 21:56
Koncepcja
Andreas Varro chciał tworzyć obraz, który będzie esencją współczesnego społeczeństwa, które w pośpiechu dąży do osiągnięcia sukcesu. W pogoni za szczęściem ludzie zapominają o moralności oraz ważnych kwestiach w życiu codziennym. Uosobieniem tego jest ”Zachłanny gość”, postać wykreowana przez fotografa, by pokazać, jak wygląda życie kogoś, kto przez cały czas nic nie robi.
Shortcut - Social Satire Photography Project about Shortsightedness
Inni bohaterowie obrazu są sportowcami, którzy spędzili większość życia na dążeniu do bycia najlepszymi, prześcigając się w metaforycznym wyścigu szczurów. Na tym zdjęciu dochodzi do zderzenia dwóch światów. Pierwszy symbolizuje egoizm, krótkowzroczność i zachłanność, drugi natomiast szczodrość, myślenie przyszłościowe oraz ducha walki.
”Zachłanny gość” zbudował dla siebie fotel z katapultą, by szybko osiągnąć to, na co sportowcy pracują przez lata. Zastawił również liczne pułapki: skórkę od banana na drodze jednego z biegaczy, innemu przykleił buty do bloku startowego. Oszustwo jest jego domeną i nie zawaha się przed niczym, by osiągnąć sukces.
Poszukiwania i pierwsze wizualizacje
Varro, by zrealizować swój projekt, musiał zgromadzić niezbędne atrybuty. Chciał, by obraz był jednocześnie wytworem wyobraźni oraz bardzo rzeczywistym dziełem w odbiorze. Musiał przyłożyć się do odpowiedniego rozmieszczenia elementów i zadbać o to, by nikt nie zarzucił mu niechlujności. Fotograf wiedział, że gdy jego zdjęcie zobaczą osoby związane ze sportem, mogą zwrócić uwagę na detale, będące istotą sprawy.
Kiedy artysta miał zgromadzony odpowiedni materiał w postaci wiedzy, odezwał się do ilustratora Mattiasa Kalla, z którym umówił się na szkic konceptualny jego dzieła. Dzięki obrazowi referencyjnemu Varro mógł zadbać o odpowiednią perspektywę, rozmieszczenie elementów zdjęcia, tło oraz rzeczywisty odbiór.
Atrybuty i przygotowanie sceny
Na potrzeby projektu Andreas musiał zbudować fotel w odpowiednim stylu. Zdecydował się na pomalowanie go na ciemny brąz, by odróżniał się od koloru skóry głównego bohatera zdjęcia. Zamontował również na dole 4 kółka, co podkreślało wyrachowanie ”Zachłannego gościa”.
TEASER #2 - Shortcut, a personal photography project
Ze względu na kapryśną pogodę panującą w Szwecji, Varro zdecydował się na fotografowanie toru sportowego w zadaszonym pomieszczeniu. Jako tło wykorzystał zdjęcia ze swojego dawnego archiwum, dodał do tego obraz gór, który wykonał podczas jednej z wycieczek.
”Zachłanny gość”
Kreowanie tej postaci było dla artysty podstawą do dalszej pracy. W głowie fotografa pojawił się obraz grubego, podstarzałego faceta w siateczkowej bluzce, brudnej od sosu, trzymającego w ręce piwo i czipsy. Model, którego Andreas poprosił o pomoc, bez problemu się zgodził na zagranie tej roli. By wykonać końcowe zdjęcia, Varro osobno sfotografował lecące czipsy, piwo oraz inne elementy.
Oczywiście nie obyło się bez wiernego towarzysza głównego bohatera, czyli ”Złowieszczego kota”. Fotograf wybrał do tego odpowiednie zwierzę, które sfotografował osobno w swoim studiu, gdzie kot nie czuł się źle.
Biegacze i sędzia
Fotograf znalazł odpowiednich sportowców, którzy mają doświadczenie w różnego rodzaju współzawodnictwach. Chciał, by wszystko wyglądało jak najbardziej prawdziwie. Zwróćcie uwagę na szczegóły, które pojawiły się wokół nich.
Co do postaci sędziny – Varro chciał pokazać starszą osobę, która jest po prostu zmęczona tym całym konkurowaniem. Zwrócił przy tym również uwagę na odpowiednią stylizację i charakterystyczne atrybuty, jak na przykład zabawkowy pistolet.
Oświetlenie
Najważniejszą kwestią w tworzeniu realistycznego montażu jest zgodność światła. Andreas przyłożył się do tego i zadbał, by każda z fotografowanych postaci miała na sobie cienie rozkładające się pod tym samym kątem. Fotograf musiał cały czas myśleć o tym, by praca wyglądała jak najbardziej prawdziwie. Pod spodem możecie zobaczyć układ światła, który wykorzystywał.
Spis wykorzystanego sprzętu i autorzy
- Aparat: Nikon D810
- Obiektyw: Nikkor 24 mm (tilt-shift)
- Lampy błyskowe: Broncolor Move 1200 z głowicami LED
- Modyfikatory: odbłyśniki 2 x 2 m, softbox Broncolor 150 cm, softbox Broncolor 60 x 100 cm
[b]Fotograf:[/b] Andreas Varro[b]Stylizacja i makijaż:[/b] Carina Lundgren[b]Asystent:[/b] Nalle Martinsson
Więcej prac Andreasa możecie znaleźć na jego stronie internetowej.
Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.