Łódzki Fotofestiwal zapowiada, że „Będzie grubo”. Kto powalczy o Grand Prix?
Ośmioro fotografów – w tym dwoje znanych z konkursu World Press Photo – powalczy o główną nagrodę Fotofestiwalu. Łódzka impreza w tym roku ma zaprezentować nowe oblicze. Czego możemy się spodziewać?
30.04.2013 | aktual.: 26.07.2022 20:16
Łódzki Fotofestiwal rusza 6 czerwca. Organizatorzy zapowiadają, że impreza zaprezentuje się od zupełnie nowej, świeżej strony. Przede wszystkim – dotychczas rozproszony po całym mieście festiwal został scentralizowany. Większość wydarzeń odbędzie się w tętniącym życiem centrum Off Piotrkowska. Ma to swoje dobre i złe strony – wędrówka po wystawach była co prawda zawsze okazją do poznania pięknej, choć niedocenionej Łodzi, ale wszyscy, których męczyło przemieszczanie się po gigantycznym mieście odetchną z ulgą, mogąc zobaczyć wystawy w bliskim sąsiedztwie (a przy okazji wstąpić do modnej restauracji czy baru, których w Off Piotrkowska nie brakuje). Festiwal przy okazji odświeżył swoje logo.
[solr id="fotoblogia-pl-66823" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1684,polka-w-gronie-zwyciezcow-sony-world-photography-awards-galeria" _mphoto="jens-juul-denmark-1st-pl-73355b2.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2823[/block]
Jak zwykle, sporo emocji przyniesie rywalizacja o Grand Prix. Hasło konkursowe to „Będzie grubo”. Organizatorzy przyznają, że wybór finałowej ósemki był trudny, a na tę edycję festiwalu przysłano wyjątkowo dużo zgłoszeń. Wśród jurorów znaleźli się m.in. Adam Mazur z CSW Zamek Ujazdowski, Joanna Kinowska z warszawskiej Zachęty, Rui Prata z portugalskiego festiwalu Encontros da Imagem czy Alison Nordstrom z George Eastman House.
„Apogeum było liczenie głosów i polemika wokół Grand Prix, tak wyrównanej stawki i ciekawej "walki" o nagrodę dawno nie widziałem. Osiem projektów oddaje w jakiejś mierze upodobania jurorów – od formalistycznych zabaw z ciałem Nadava Kandera i gry z mediami oraz dawnymi technikami fotograficznymi Karla Burke'a po społeczne i antropologiczne zapisy dokumentalne Jana Brykczyńskiego oraz Ilony Szwarc. Zwłaszcza mocna obecność dokumentu i to w wykonaniu polskich autorów mnie osobiście cieszy”, przyznaje Adam Mazur.
Nadav Kander i Ilona Szwarc są laureatami nagrody World Press Photo, a Jan Brykczyński niedawno znalazł się w gronie finalistów nagrody Syngenta, więc łatwo typować ich na faworytów.
[solr id="fotoblogia-pl-66958" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1679,jak-uzyskac-taki-niesamowity-wirujacy-bokeh" _mphoto="img-3334-66958-252x168-4784659b9.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2824[/block]
Czyje prace – oprócz autorów wymienionych przez jurora - zobaczymy w finale? Frank Harfort opowiada o współczesnej Rosji, Emilio Pemjean podąża śladami rozmontowanych budynków, Lucia Herrero podgląda tajemniczych mieszkańców Parku Natury Albufera, a Anja Bohnhof fotografuje indyjskich tragarzy – niewidocznych ludzi, dzięki którym tamtejsze miasta mogą funkcjonować. Wszyscy uczestnicy konkursu pojawią się w Łodzi, a zwycięzca otrzyma 10 tys. złotych.
[solr id="fotoblogia-pl-66879" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1681,kuba-kaminski-inspiracja" _mphoto="004-66879-252x168-9ee88ff1be0d99.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2825[/block]
Co poza wyścigiem o Grand Prix? Joan Fontcuberta, tegoroczny zwycięzca Hasselblad Award, przygotował wystawę fotografii anonimowej i amatorskiej, której przewodnie hasło to „każdy jest artystą”. Sporym wydarzeniem będzie na pewno też „The New York Times Magazine Photographs Tearsheets” - zbiór fotografii z ostatnich 30 lat, wykonanych na zlecenie New York Timesa, a tam: Sebastiăo Salgado, Sarah Moon, Lee Friedlander, Nan Goldin i inni.
Fotofestiwal Łódź
6-16. 06. 2013