"Mandale", czyli malowanie światłem na szkle i podświetlanych ramach

Kompozycje malowane światłem, prezentowane na szkle, oprawione w podświetlane ramy. Zobaczcie najnowszy cykl Dariusza Latochy w nietypowej formie.

"Mandale", czyli malowanie światłem na szkle i podświetlanych ramach 1
Źródło zdjęć: © © Dariusz Latocha
Hanna Rosół

“Mandale” to cykl fotografii Dariusza Latochy, składający się z 10 prac wykonanych na szkle i oprawionych w podświetlane ramy. Jak mówi autor, ten cykl jest "próbą pokazania problemu rozdźwięku i napięcia między oczekiwaniami a tym, co dostajemy; tym, co wewnętrzne, a tym, co zewnętrzne – jak znaleźć w tym harmonię, szczęście i sens". Uwagę przyciąga nie tylko forma prezentowanych prac, ale przede wszystkim malowane światłem kompozycje.

"Mandale", czyli malowanie światłem na szkle i podświetlanych ramach 2
© © Dariusz Latocha

Skąd pomysł na serię? Latocha opowiada:

Dariusz Latocha:

Cykl powstał spontanicznie. Minęło trochę czasu od samego etapu zrobienia zdjęć do późniejszej obróbki, myślenia nad sposobem prezentacji czy układania tych fotografii w zestaw. To wszystko dojrzewało we mnie. Nie był to cykl wymyślony od razu, ale spontanicznie we mnie ewoluował.

Fotografie zrobiłem pewnego dnia na nocnym spacerze. O samej technice nie chcę za dużo mówić, bo zabrałbym całą przyjemność obcowania z tymi kompozycjami. Nazwa „Mandale” pojawiła się na etapie postprodukcji. Sięgnięcie do historycznego znaczenia mandali pozwoliło mi zobaczyć w całym zestawie głębszy sens, a w nim moje marzenia i tęsknoty.

Fotograf wyjaśnia również, dlaczego zdecydował się na tak nietuzinkową formę przedstawienia swoich prac:

Dariusz Latocha:

Ważny jest dla mnie nie tylko etap robienia zdjęcia czy postprodukcji, ale także moment wyboru formy druku, sposobu prezentacji i miejsca, gdzie się je pokaże. Bardzo istotne jest to, jaki efekt osiągniemy poprzez wybraną formę, bo to wzbogaca nasz odbiór. Właśnie o to chodzi w „Mandalach”. Lightboxy, w których zostaną pokazane, mają wzmocnić odczucia estetyczne u odbiorcy. Chciałem podkreślić charakter świetlistości moich prac i wydobyć z nich subtelną grę kolorów.

"Mandale", czyli malowanie światłem na szkle i podświetlanych ramach 3
© © Dariusz Latocha

Zobaczcie, jak wyglądało tworzenie elementów wystawy:

"Mandale", czyli malowanie światłem na szkle i podświetlanych ramach 4
© © Dariusz Latocha
"Mandale", czyli malowanie światłem na szkle i podświetlanych ramach 5
© © Dariusz Latocha
"Mandale", czyli malowanie światłem na szkle i podświetlanych ramach 6
© © Dariusz Latocha
"Mandale", czyli malowanie światłem na szkle i podświetlanych ramach 7
© © Dariusz Latocha
"Mandale", czyli malowanie światłem na szkle i podświetlanych ramach 8
© © Dariusz Latocha

Dariusz Latocha swoją przygodę z fotografią zaczął bardzo wcześnie. W wieku 14 lat po raz pierwszy wziął do ręki aparat. Fotografia zaintrygowała go na tyle, że postanowił zgłębić jej tajniki. W liceum zorganizował w swoim domu ciemnię i poznawał szczegółowo alchemię fotografii. Dziś przez wielu uznawany jest za jednego z najlepszych fotografów młodego pokolenia w Polsce.

"Mandale", czyli malowanie światłem na szkle i podświetlanych ramach 9
© © Dariusz Latocha

W 2010 roku Latocha został asystentem Ryszarda Horovitza. Jak do tego doszło?

Dariusz Latocha:

W 2010 roku Ryszard Horowitz [fotograf tworzący wStanach Zjednoczonych i Polsce, prekursor komputerowego przetwarzania fotografii - przyp. red.] został zaproszony do Poznania, aby przygotować jego portret. Fotografie miały pomóc miastu w wygraniu konkursu na Europejską StolicęKultury. Pan Horowitz potrzebował asystenta, a nie miał takiego w Polsce. Zostałem mu polecony przez wspólnych znajomych i po spotkaniu w Warszawie zdecydowaliśmy się na współpracę. Od razu przypadliśmy sobie do gustu. Gdy miałem 15 lat, widziałem film dokumentalny o Ryszardzie, a kilka lat później mogłem uścisnąć mu dłoń i z nim pracować. Oglądając ten film, byłem zafascynowany jego warsztatem, talentem i wizją – to bez wątpienia magik obrazu.

"Mandale", czyli malowanie światłem na szkle i podświetlanych ramach 10
© © Dariusz Latocha
"Mandale", czyli malowanie światłem na szkle i podświetlanych ramach 11
© © Dariusz Latocha
"Mandale", czyli malowanie światłem na szkle i podświetlanych ramach 12
© © Dariusz Latocha
"Mandale", czyli malowanie światłem na szkle i podświetlanych ramach 13
© © Dariusz Latocha
"Mandale", czyli malowanie światłem na szkle i podświetlanych ramach 14
© © Dariusz Latocha

Wystawę “Mandale” Dariusza Latochy będzie można oglądać od 2 kwietnia w Galerii Obok ZPAF, pl. Zamkowy 8.

Mecenasem wystawy jest firma Canon, która przygotowała fotografie na szkle przy użyciu maszyny Océ Arizona 480 GT.

Źródło artykułu: WP Fotoblogia

Wybrane dla Ciebie

Gang fok przegania rekina. U wybrzeży Afryki foki dały popis współpracy
Gang fok przegania rekina. U wybrzeży Afryki foki dały popis współpracy
Nie uwierzysz na co patrzysz. Polacy w ścisłej czołówce takich zdjęć
Nie uwierzysz na co patrzysz. Polacy w ścisłej czołówce takich zdjęć
Niesamowity kadr przedstawiający pradawny gatunek skorupiaka wygrał prestiżowy konkurs
Niesamowity kadr przedstawiający pradawny gatunek skorupiaka wygrał prestiżowy konkurs
Ekstremalnie rzadki aparat został sprzedany za 3,5 mln euro. Wyprodukowano go 100 lat temu
Ekstremalnie rzadki aparat został sprzedany za 3,5 mln euro. Wyprodukowano go 100 lat temu
Kary za zdjęcia dzieci. Konsekwencje dla rodziców we Francji
Kary za zdjęcia dzieci. Konsekwencje dla rodziców we Francji
Rekin gonił cień drona. Zachowywał się, jak kot goniący zajączka
Rekin gonił cień drona. Zachowywał się, jak kot goniący zajączka
Brutalny atak jelenia na zdjęciu. Fotograf przestrzega turystów
Brutalny atak jelenia na zdjęciu. Fotograf przestrzega turystów
Widziałeś film z Hanksem? Aktor ostrzega przed oszustwem
Widziałeś film z Hanksem? Aktor ostrzega przed oszustwem
Perseidy, Droga Mleczna i świecące glony naraz. Oto zdjęcie jedno na milion
Perseidy, Droga Mleczna i świecące glony naraz. Oto zdjęcie jedno na milion
Meta wykorzystała publiczne zdjęcia z Facebooka i Instagrama do trenowania AI
Meta wykorzystała publiczne zdjęcia z Facebooka i Instagrama do trenowania AI
Prawdziwy skarb fotograficzny. Te zabytkowe aparaty nie zrobiły ani jednego zdjęcia
Prawdziwy skarb fotograficzny. Te zabytkowe aparaty nie zrobiły ani jednego zdjęcia
Tragedia podczas wycieczki. Kobieta spadła z urwiska robiąc selfie
Tragedia podczas wycieczki. Kobieta spadła z urwiska robiąc selfie