Nikkor AF‑S 35 mm f/1.4 - świetne szkło na każdą okazję [test]
Nikon kazał długo czekać na jasny stałoogniskowy obiektyw o klasycznej i popularnej ogniskowej. Nikkor AF-S 35 mm f/1.4 to bardzo udane szkło. Jedyny mankament stanowi cena...
17.06.2011 | aktual.: 01.08.2022 14:37
Firma Nikon miała już w swojej ofercie szkło AF-S DX NIKKOR 35 mm f/1,8G przeznaczone do lustrzanek z matrycą DX (APS-C). Nowy obiektyw AF-S NIKKOR 35 mm f/1,4G ma nieco większy maksymalny otwór przysłony – f/1,4 – jest przeznaczony do Nikonów z matrycą pełnoklatkową oznaczaną jako FX (Nikon D700, D3, D3S, D3X), jednak równie dobrze współpracuję z tańszymi lustrzankami.
NIKKOR 35 mm f/1,4G został został zaprojektowany całkowicie od nowa. Obiektyw cechuje się zupełnie nowym układem optycznym, składającym się z dziesięciu elementów w siedmiu grupach (w tym jedna soczewka asferyczna), wraz z zaokrąglonymi listkami dziewięciolistkowej przysłony. Taka konstrukcja umożliwia fotografowi wykorzystanie płytkiej głębi ostrości. Układ optyczny wyposażono również w nanokrystaliczną powłokę przeciwodblaskową minimalizującą odbicia światła i komę.
Najnowszy NIKKOR ma magnezowy korpus z uszczelnieniami bagnetu i przełącznika. Producent chwali się, że delikatne rowki zapewniają pewny chwyt lewą ręką, podnosząc komfort pracy. W zestawie do obiektywu dołączone są osłona HB-59 i miękki futerał. Obiektyw Nikon Nikkor 35 mm f/1.4 kosztuje w Polsce przynajmniej 6100 zł.
Ostrość obrazu
Zdjęcia wykonane z niższymi wartościami przysłony są trochę rozmyte, szczególnie przy skrajnej wartości f/1.4. Niewiele lepiej jest przy f/1.8. Optymalną, bardzo dobrą ostrość zdjęć, Nikkor 35 mm f/1.4 osiąga przy przysłonie f/4. Zdjęcia nabierają wyrazu, głębi, detali. Ostre są także rogi i boku obrazu. Trudno się dziwić takiemu zjawisku - obiektywy o dużej światłosile często zachowują się w podobny sposób. Dobra ostrość zdjęć utrzymuje się do przysłony o wartości f/11.
Zbliżenia
Obiektyw pozwala na uchwycenie ostrości od odległości ok 30 cm, co w połączeniu z przysłoną f/1.4 pozwala uzyskać interesujące rezultaty:
Bokeh
Rozmycie tła, czyli bokeh to dla wiele jeden z głównych czynników warunkujących jakość obiektywu. Dla nas nie jest aż tak istotny, ale warto zwrócić na niego uwagę. Oto kilka przykładowych zdjęć:
Zdjęcia nocne
Winietowanie
Także w tej kategorii nie można się dziwić, że przy największych przysłonach Nikkor 35 mm f/1.4 bardzo winietuje. Największy efekt winiety jest zauważalny przy wartości f/1.4. Różnica zaciemnienia rogów między f/1.4 a f/2.8 jest bardzo duża, a efekt ten występuje do f/4. Winieta ma jednak wyjątkowo atrakcyjny wygląd, sprawiając, że taki efekt może spodobać sie wielu fotografom. Sam należę do tego grona i efekt winiety w żadnym wypadku mi nie przeszkadzał.
Winieta była widoczna, kiedy korzystałem z Nikona D700 z matrycą 35 mm (FX) i jest o wiele mniej zauważalny kiedy podepniemy szkło pod lustrzankę z matrycą typu APS-C (DX), np. Nikon D300.
Nastawianie ostrości
Stałoogniskowy obiektyw otrzymał silnik ultradźwiękowy (SWM), który zapewnia dosyć cichą pracę autofocusu. Silnik nie jest zupełnie bezgłośny, jak np. w obiektywie 18-70 mm, ale o wiele cichszy od konstrukcji bez SWM.
Konstruktorzy wyposażyli też nowy obiektyw w szeroki pierścień regulacji ostrości umożliwiający ręczne nastawianie ostrości. Pierścień działa bez zarzutu - gwarantuje odpowiednią płynność pracy, ale zarazem stawiając delikatny opór. Został też świetnie wyprofilowany, a do jego wyprodukowania użyto dobrej jakości gumy.
Nikkor 35 mm f/1.4 nie jest piekielnie szybki, ale z pewnością nie jest też wolny. Gwarantuje dobrą szybkość ostrzenia, jak na obiektyw tej klasy przystało. Nie sugerujcie się prędkością w pokazanym wyżej nagraniu - w trakcie zdjęć, a nie nagrywania filmu obiektyw radzi sobie o wiele lepiej. W trakcie testów autofokus nie pomylił się chyba nigdy, zatem można mu w pełni zaufać.
Inne zdjęcia
Więcej zdjęć znajdziecie na naszym profilu na Flickrze.
Podsumowanie
Pod koniec 2010 roku Nikon odświeżył linię swoich profesjonalnych obiektywów stałoogniskowych o zupełnie nową konstrukcję 35 mm f/1.4. Do tej pory w ofercie japońskiego producenta znajdowały się tylko 2 modele o podobnej ogniskowej. Pierwszy z nich to leciwa, manualna konstrukcja 35 mm f/1.4, a drugi to tani i zgrabny obiektyw 35 mm f/1.8 przeznaczony do lustrzanek typu DX. Wielu fotografów czekał na nowoczesny, jasny obiektyw o ogniskowej 35 mm przeznaczony do pełnoklatkowych lustrzanek Nikona. Doczekaliśmy się.
Nikkor 35 mm f/1.4 to po prostu bardzo dobry obiektyw. Gwarantuje świetną jakość zdjęć, chociaż nieco denerwuje, że przy wartościach przysłony f/1.4 - f/2.8 obraz nie jest ostry, jak żyleta. W obiektywie tej klasy zdecydowanie powinien. Nikkor został wykonany z najwyższej klasy komponentów, ma optymalną wagę oraz rozmiary do komfortowego fotografowania. Obiektyw tworzy też winietę, która jest szczególnie silnie widoczna przy f/1.4, chociaż przy obecnych trendach nie wiadomo czy uznać to za plus czy minus. Autofokus mógłby być nieco szybszy i cichszy. Mimo wszystko to świetne szkło o bardzo dobrych parametrach. Nikkor 35 mm f/1.4 jest bardzo uniwersalny - połączenie szerokiej ogniskowej oraz bardzo dużej światłosiły gwarantuje wyjątkowe wrażenia. Gdybym miał wybrać tylko jeden z kilku najwyższej klasy obiektywów Nikona (24 mm, 35 mm, 50 mm, 85 mm) wziąłbym właśnie Nikkor 35 mm f/1.4.
[plus] świetna jakość wykonania
[plus] duży otwór względny
[plus] piękny bokeh
[plus] dosyć szybka i bardzo precyzyjna praca autofocusu
[plus] cichy silnik SWM
[plus] wygodny pierścień ustawiania autofocusu
[minus] jakość obrazu odbiega przy f/1.4 [minus] f/2.8
[minus] bardzo duże winietowanie przy f/1.4, które utrzymuje się w mniejszym stopniu do f/4