Pantone prezentuje kolor o nazwie ”Okres”, by wesprzeć kobiety
Firma Pantone wyznacza standardy w wielu branżach zajmujących się barwami. Najnowszy kolor o nazwie ”Okres” jest ukłonem w stronę kobiet. To część kampanii, która ma zachęcić ludzi do otwartej rozmowy na temat menstruacji.
01.10.2020 | aktual.: 26.07.2022 14:43
Menstruacja nie jest raczej jednym z tematów, które porusza się na dzień dobry. Z drugiej strony stygmatyzacja naturalnego procesu biologicznego jest zwyczajnie dziwna. Aż nie chce się wierzyć, że takie zachowania występują w XXI wieku.
Firma Pantone zaprezentowała kolor ”Okres” (ang. Period), który jest nowym odcieniem intensywnej czerwieni. Jest to kampania poboczna Seen+Heard, która ma przybliżyć ludzi do zupełnie naturalnego zjawiska i sprawić, by menstruacja nie była tematem tabu. Pantone chce, by kobiety były dumne z tego, kim są, a nie zawstydzone. Wraz ze szwedzką marką kosmetyków dla kobiet Intimina zachęcają do częstszych rozmów na temat okresu. Opisuje ona kolor, jako "prawdziwy odcień czerwieni, występujący podczas menstruacji".
- Wiele dziewcząt opuszcza zajęcia w szkole lub w ogóle ją rzuca, co skutkuje biedą w późniejszym życiu – komentuje Jillian Popkins z organizacji charytatywnej ActionAid UK. – Bez stygmatyzacji okresu więcej kobiet może uciec przed biedą, realizować się i wzmacniać swoje społeczności. To ważna kampania, która może pomóc to zmienić – dodaje.
Temat stygmatyzacji menstruacji został dokładnie nakreślony w krótkometrażowym filmie dokumentalnym ”Okresowa rewolucja” w reżyserii Rayaki Zehentabchi. Opowiada on historię indyjskich kobiet działających na rzecz zmiany tradycyjnych niehigienicznych praktyk związanych z miesiączką. W 2018 roku dokument został nagrodzony Oskarem.