Polityk zaskarżyła Vichy z powodu retuszu

Choć takie sprawy na polskim gruncie to wciąż rzadkość, to mamy już drugi w ostatnich miesiącach przypadek zaskarżenia firmy do Komisji Etyki Reklamy z powodu nadmiernego użycia retuszu zdjęć. Katarzyna Piekarska z SLD złożyła skargę na reklamę kosmetyku marki Vichy.

Doutzen Kroes w reklamie Lumi Magique (źródło: YouTube)
Doutzen Kroes w reklamie Lumi Magique (źródło: YouTube)
Piotr Dopart

12.03.2012 | aktual.: 26.07.2022 20:36

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Z początku media informowały, że wiceprzewodnicząca Sojuszu Lewicy Demokratycznej złożyła skargę na reklamę fluidu L'Oréal Lumi Magique z holenderską modelką Doutzen Kroes. Sama Piekarska dementowała jednak tę informację podczas wywiadu na żywo w Trzecim Programie Polskiego Radia.

Polityk uściśliła, że problem dotyczy innej marki z portfolio L'Oreal Polska - Vichy, wspomniała również, że nie ma nic przeciw samemu faktowi używania obróbki komputerowej. Jej zdaniem niedopuszczalne jest nadmierne przekształcenie wizerunku, stanowiące de facto narzędzie wprowadzenia klienta w błąd. Według własnych słów Piekarskiej:

(...) Przekracza się cienką czerwoną linię.

Dlatego właśnie podstawą protestu przedstawicielki SLD stały się zapisy polskiego prawa o nieuczciwej konkurencji.

Nie sposób odmówić Piekarskiej racji, gdy ta mówi Beacie Michniewicz:

(...) Z drugiej strony jest zdjęcie modelki, która jest tak zmieniona cyfrowo, że nie ma praktycznie nosa. (...) Są [też] reklamy seksistowskie i takie, które stwarzają pozory podawania neutralnej informacji.

Trudno jednak ocenić potencjalną skuteczność działań Piekarskiej w kontekście odrzucenia przez KER styczniowej skargi dotyczącej reklamy billboardowej firmy Palette z wizerunkiem Anny Dereszowskiej. Sama polityk przywołuje jednak decyzję brytyjskiego urzędu ds. standardów w reklamie, który zabronił publikacji kampanii złożonych z wyshopowanych zdjęć Julii Roberts i Rachel Weisz.

Czekamy na razie na oficjalne stanowisko właściciela marki Vichy. Z kolei Komisja Etyki Reklamy ma na decyzję 30 dni.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Komentarze (0)