Początki fotografii kolorowej w Łodzi, czyli autochromy braci Lumiére
W Muzeum Kinematografii w Łodzi (pl. Zwycięstwa 1) zaprezentowano 70 kopii autochromów wykonanych przez Institut Lumiére. Wystawa przenosi widzów w świat "La belle epoque" i początków fotografii kolorowej.
12.05.2011 | aktual.: 01.08.2022 14:40
W Muzeum Kinematografii zaprezentowano 70 kopii autochromów wykonanych przez Institut Lumiére w Lyonie z oryginalnych płyt szklanych. Ekspozycja potrwa do 31 maja.
Po długich próbach udało się braciom Lumiére opracować i wprowadzić na rynek (1907) stosunkowo prostą technologię otrzymywania kolorowych obrazów fotograficznych. Prostota procesu polegała na tym, że do otrzymania kolorowego obrazu wystarczyło pojedyncze naświetlenie i wywołanie kliszy. Na szklaną płytę pokrytą panchromatyczną emulsją fotograficzną nanoszono z drugiej strony warstwę emulsji składającej się ze starannie wymieszanych ziaren skrobi w trzech podstawowych kolorach: czerwonym, niebieskim i zielonym. Kliszę naświetlano od strony warstwy skrobi, a następnie wywoływano w zwykłym procesie. Otrzymany obraz był kolorowym diapozytywem - nie można było w tej technologii uzyskiwać kolorowych odbitek na papierze.
Obraz charakteryzował się swoistą ziarnistością, zależną od wielkości ziaren skrobi użytej do sporządzenia emulsji. Ze względu na konieczność stosowania długich czasów naświetlania technika autochromu nadawała się do fotografowania krajobrazów, statycznych grup i zdjęć portretowych. Przetrwała prawie trzydzieści lat, pozwalając utrwalić niezwykły świat fin de siecle'u oraz I wojnę światową.
Źródło: blog WSF • Kinomuzeum.pl