Pogoda na zdjęcia - wpływ warunków pogodowych na fotografię [część I]
Każdy fotograf ma swoją pogodę. Niektórzy wolą ostre kontrasty, inni zasnute chmurami niebo i mleczne światło. Jeszcze inni kochają zdjęcia nocne, gdy świat na fotce tak bardzo różni się od tego, który widzimy. Jedno jest pewne: czy słońce czy deszcz - warto umieć "strzelać" w różnych warunkach.
18.07.2010 | aktual.: 01.08.2022 15:13
Pierwsze przykazanie początkującego fotografa brzmi: znaj swój sprzęt. Mowa tu oczywiście o aparacie. Umiejętność świadomego ustawiania ekspozycji i znajomość zasad rządzących pomiarem światła pozwoli nam dobrze naświetlić zdjęcie nawet w skrajnych warunkach pogodowych. Dlatego lepiej porzucić ograniczające tryby programowe i przełączyć nasze zabawki od razu na ustawy ręczne.
Aby ustawić poprawną (tzn. taką, którą chcemy uzyskać) ekspozycję, najpierw musimy wybrać rodzaj pomiaru światła. Różnią się one w zależności od aparatu, zwykle jednak mamy do czynienia z pomiarami:
- punktowym - wykonywany w środku kadru, obejmuje ok. 3,5% powierzchni wizjera
- skupionym - wykonywany w środku kadru, obejmuje ok. 8% powierzchni wizjera
- centralnie ważonym uśrednionym - wykonywany w środku i uśredniany dla całości kadru
Największą władzę nad tym, co się dzieje w kadrze, daje pomiar punktowy, wymaga od nas jednak dużej znajomości swojego aparatu. W zależności od efektu, który chcemy uzyskać, wybieramy jeden z powyższych trybów.
W większości sytuacji pomiaru światła dokonujemy z najjaśniejszego punktu na zdjęciu. Jednak w przypadku, gdy fotografujemy ludzi, światło zbieramy ze skóry bohaterów.
Mleko
"Mlekiem" zwykło określać się miękkie, delikatne światło. Rolę softboxa spełniają zwykle chmury, które skutecznie rozpraszają słoneczne światło, eliminując z naszego otoczenia większość cieni. "Mlekiem idealnym" nazwalibyśmy światło zachodzącego słońca skrytego za chmurami.
Plusy:
- jest to mój ulubiony typ oświetlenia ;)
- brak irytujących cieni na twarzach (pod nosem, oczodoły - tzw. \efekt trupiej czachy\
- pod brodą) bohaterów zdjęć
- równomierne oświetlenie całego kadru i poszczególnych planów
- słaba kontrastowość światła daje ładny efekt rozmycia na małych głębiach ostrości
- często towarzyszą mu ciężkie, ołowiane chmury, które mogą dodać zdjęciu dramatyzmu (przyznaję że dość taniego) rodem z \300\ - szczególnie jeżeli później potraktujemy je foto-borsukiem
Minusy:
- brak możliwości ukrycia w cieniu elementów kadru, które są zbędne
- ograniczone pole zabawy światłem i cieniem
Jak fotografować:
Robiąc zdjęcia w mlecznym świetle nie musimy się tak obawiać o nagłe zmiany ekspozycji. Niezależnie od ułożenia bohatera światło pięknie rozpływa się na jego twarzy, spokojnie więc możemy odłożyć lampę.
W samo południe
Ostre południowe słońce jest szczególnie uciążliwe w letnie dni. Jak dość łatwo się domyślić, cechuje się ulokowaniem w/w słońca w zenicie. Im bliżej równika - tym dłuższy czas jego występowania.
Plusy:
- bardziej wyraziste kolory niż w przypadku \mleka;
- możliwość zabawy światłem i cieniem;
Minusy:
- irytujące cienie na twarzach (patrz Mleko - Plusy)
- mozaika światła i cieni w tle utrudnia złapanie \czystej\ kompozycji;
- taniec z ekspozycją - mierząc światło ze słonecznych części kadru, pogrążamy w czerni partie zacienione; jeżeli natomiast ekspozycję łapiemy z cienia, elementy oświetlone słońcem będą prześwietlone;
- tzw. \gorąc\ (jak zwykła mawiać moja sąsiadka) - w lecie zbyt długie fotografowanie w południowym słońcu (szczególnie w tropikach) szybko wysysa siłę i inwencję twórczą z fotografa;
Jak fotografować:
Jeżeli mamy wybór, unikamy pracy w południowym świetle. Lepiej poczekać, aż słońce zbliży się do horyzontu. Kiedy jednak takiej możliwości nie mamy, musimy bardzo ostrożnie i świadomie dobierać ekspozycję.
Po pierwsze możemy użyć lampy błyskowej. Jeżeli bohater stoi w słońcu, zniweluje ona cienie pod nosem i brodą, trzeba jednak uważać, by nie błysnąć zbyt mocno i nie prześwietlić jego skóry. Znacznie wygodniej będzie fotografować osobę znajdującą się w cieniu - ustawiamy wtedy ekspozycje na jasne tło, a bohatera oświetlamy lampą. Jeżeli dodatkowo użyjemy lampy na kablu (połączenia radiowego/fotoceli) możemy uzyskać bardzo interesujące efekty.
Drugą możliwością jest uśrednienie ekspozycji. Wymaga to od nas co prawda delikatnego prześwietlenia najjaśniejszych elementów zdjęcia, ale możemy tym samym lekko doświetlić te pogrążone w cieniu. Warto tutaj korzystać z pomiaru światła centralnie ważonego uśrednionego.
Dość ciekawym sposobem jest też świadome prześwietlenie zdjęcia. Jeżeli fotografujemy osobę znajdującą się w cieniu na mocno oświetlonym tle, poprawnie naświetlamy jedynie jej skórę (aby zmierzyć światło z jej twarzy ustawiamy pomiar skupiony lub punktowy). W efekcie prześwietlone tło zupełnie znika, dając wrażenie zawieszenia w białej próżni.
Niskie słońce
Zachód i wschód słońca to dwie chwilę w ciągu dnia, gdy światło najpiękniej maluje świat. Dlatego warto znać dokładne godziny wschodów i zachodów. Zwykle niskie słońce powoduje wyraźne ocieplenie barw. Ma też wpływ na nasycenie kolorów, które wydają się bardziej soczyste. Niekiedy rolę softboxa spełnia atmosfera, która rozprasza i zmiękcza światło słońca.
Plusy:
- piękne, ciepłe, boczne światło
- brak cieni na twarzy
- długie cienie oświetlonych obiektów, które można wykorzystać jako motyw
- bardziej równomiernie niż w przypadku słońca w zenicie oświetlone plany
- możliwość fotografowania sylwet
Minusy:
- czasem gdy słońce jest tuż nad horyzontem oświetlenie robi się zbyt ciepłe - ale od czego mamy foto-borsuka;
Jak fotografować:
O ile noc jest porą wampirów, zachód oraz wschód słońca to czas fotografów. To wtedy robimy sesje zdjęciowe w plenerze, wtedy też staramy się robić zdjęcia reporterskie. Jest to też świetny czas na randki, ale to temat na inny artykuł.
Światło o tych porach dnia jest tak przyjazne, że właściwie nie trzeba dużo pisać o technikach robienia zdjęć. Warto czasem zrobić zdjęcie pod światło, z czerwoną tarczą słońca jako motywem, zaś bohaterów doświetlić lampą lub blendą. Warto zwracać też uwagę na cienie, które o tej porze dnia znacznie się wydłużają. Mogą stanowić ciekawy element kompozycji.
Już za tydzień: zdjęcia nocne i fotografia w ekstremalnych warunkach pogodowych: