Poradnik: fotografowanie architektury
Architektura jest popularnym tematem do fotografowania. Budynki i ch kształt zachwycają nas swoją różnorodności i niepowtarzalnym charakterem. niestety wielu fotografującym architektura sprawia trudność. Kłopoty często stwarza odpowiednie oddanie perspektywy. Poniżej przedstawiam ogólne zasady fotografowania architektury i typowe błędy popełniane przy tego typu fotografii.
Najpierw należy obejść cały budynek i znaleźć najlepsze miejsce do ustawienia aparatu. Zwróćmy uwagę na kilka rzeczy:
- czy z danego miejsca widoczny jest cały budynek,
- czy bryła budynku z tego miejsca dobrze się prezentuje i jak się komponuje z otoczeniem,
- z której strony świeci Słońce i czy układ światłocienia nam odpowiada,
- czy budynek nie jest zasłonięty przez drzewa, parkujące samochody itp.,
- czy posiadanym sprzętem jesteśmy w stanie objąć całą bryłę,
Wrażenia, jakie wywołuje forma architektoniczna w znacznej mierze zależą od jej oświetlenia. Jeśli chcemy mieć dobrze widoczny cały budynek nie fotografujmy go pod słońce. Żeby dobrze wydobyć fakturę ścian potrzebne jest oświetlenie kierunkowe lub boczne. Jakie efekty daje słońce możesz zaobserwować o różnych porach dnia. Efekty, o których tu mowa, szczególnie wyraźnie uwidaczniają się wczesnym rankiem oraz późnym popołudniem.
Dla przykładu, boczne oświetlenie często tworzy interesujące cienie, niesłuchanie wzbogacające nastrój oraz podkreślające plastyczność budowli. Co więcej, cienie drzew oraz innych obiektów na budynkach mogą również ubogacić zdjęcia.
Spróbuj również sfotografować budynek nocą, uzyskasz niesamowite efekty jeśli budynek jest oświetlony bądź światło wydostaje się z pomieszczeń. Może przynieść szczególnie interesujące efekty.
Architekturę fotografujemy zazwyczaj z dużą głębią ostrości. Ma ją zazwyczaj większość aparatów więc nie będzie to problemem. To o czym należy pamiętać to unikanie zbyt szerokiego kąta.
Typowym błędem jest zbieganiem się pionowych linii ? szczególnie przy fotografowaniu wysokich budynków. Ma to miejsce tam, gdzie perspektywa jest szeroka przy jednym końcu zdjęcia, a zbiega się przy drugim, tworząc wrażenie nieproporcjonalnie małych obiektów z owej strony (zmiana zwykle przebiega od podstawy budynku do jego wierzchołka).
Aby przeciwdziałać temu, należy odsunąć się dalej od fotografowanego obiektu i jeśli to możliwe usytuować się na wyżej położonym punkcie obserwacyjnym, idealnie, gdy będzie on znajdował się w połowie wysokości fotografowanej budowli. Ze względu na pionowe linie większości budynków, każde nachylenie aparatu stanie się aż nadto widoczne na wykonanym zdjęciu.