Praca fotografa ślubnego jest ciężka. Tylko 4 proc. czasu to robienie zdjęć
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Fotografia ślubna to dziedzina, która wymaga od fotografa znajomości różnych gatunków – fotoreportażu, fotografii dokumentalnej, portretowej czy nawet koncertowej. Oprócz robienia zdjęć to też obróbka i dużo zadań marketingowych. Zobacz, na co fotografowie poświęcają najwięcej czasu.
Fotografia ślubna wymaga od fotografa wielozadaniowości. Pomijając kwestię znajomości wielu dziedzin fotografii, to w przypadku firm jednoosobowych taki przedsiębiorca musi łączyć umiejętności retuszerskie z marketingiem, PR-em i często księgowością. Jeśli myślicie, że życie ”ślubniaka” to bułka z masłem i strzelanie prostych fotek na imprezie, to jesteście w ogromnym błędzie. To ciężka praca, a dzień nie trwa od 8 do 16.
Firma Your Perfect Wedding Photographer z Wielkiej Brytanii zajmuje się na co dzień prezentowaniem ofert fotografów potencjalnym klientom. Ostatnio przedstawiciele firmy przeprowadzili doroczną ankietę, w której pytają fotografów ślubnych o to, nad jakim zadaniem spędzają najwięcej czasu.
Na podstawie ponad 300 odpowiedzi zawodowych ”ślubniaków” z Wielkiej Brytanii powstała infografika, która pokazuje, że najmniej czasu przedsiębiorcy poświęcają na samo fotografowanie. 55 proc. czasu to obróbka materiału, 18 proc. to kwestie biznesowe, 11 proc. to selekcja a kwestie PR-owe to zaledwie 7 proc. czasu pracy fotografa ślubnego. Robienie zdjęć zajmuje jedynie 4 proc. czasu pracy.
Z innych pytań okazuje się, że zaledwie 59 proc. usługodawców jawnie informuje o cenach swoich pakietów na stronach internetowych. Jeśli chodzi o sprzęt fotograficzny – większość fotografów ślubnych w Wielkiej Brytanii korzysta z Canonów (40 proc.) lub Nikonów (31 proc). Tuż za nimi plasuje się Sony (22 proc.) a na samym końcu Fujifilm z wynikiem 7 proc.
W pełnych wynikach ankiety znajdziecie również inne dane: średnia ilość wykonanych reportaży wynosi 28, a uśredniony zarobek z jednego zlecenia to 1590 funtów (ok. 8110 złotych). Najpopularniejszą platformą do promowania swoich usług jest Instagram, a największym wydatkiem fotografów jest sprzęt. Jedna trzecia wszystkich ankietowanych czynnie bierze udział w konkursach fotograficznych.
A jak wygląda rynek w Polsce? Z tego, co się orientuję – kompletnie inaczej. Średni zarobek na pojedynczym zleceniu jest na pewno znacznie niższy, ale takie mamy realia. Rynek fotografii ślubnej jest przesycony, podobnie z resztą jak w innych dziedzinach. Szczerze przyznam, że podziwiam wszystkich fotografów, którzy zdecydowali się prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą, a ich dziedziną z wyboru są śluby.