WAŻNE
TERAZ

Inflacja w Polsce. Jest szybki szacunek za sierpień

Przysłona f/240 i 6-godzinna ekspozycja, czyli jak Weston fotografował paprykę

Wielu fotografów wykorzystuje małe przysłony, by wydłużyć czas i nadać w ten sposób trójwymiarowości malowanej przez światło tematom swoich prac. Edward Weston, jeden z założycieli grupy f/64, postanowił pójść jednak jeszcze dalej – aż do f/240.

Przysłona f/240 i 6-godzinna ekspozycja, czyli jak Weston fotografował paprykę 1
Źródło zdjęć: © Źródło: youtube.com
Marcin Watemborski

Jestem ciekawy – jakich najniższych przysłon używaliście? Szczerze mówiąc rzadko mi się zdarza zjeżdżać poniżej f/8. Starzy mistrzowie jednak myśleli w tej kwestii inaczej. By oddać jak najbardziej prawdziwość fotografowanej sceny – używali bardzo wysokich wartości przysłon.

W ten sposób takie nazwiska, jak: Ansel Adams, Edward Weston, Imogen Cynningham i Willard van Dyke, zjednoczyły się w grupie f/64. Jak się domyślacie – nazwa pochodzi od wartości przysłony, która pozwalała oddać obraz rzeczywisty i ostry w całym zakresie.

Jednak dla wspomnianego Westona f/64 to wciąż zbyt duży otwór. Fotograf postanowił otrzymać jeszcze więcej głębi, stosując przysłonę f/240, co właściwie zmieniło jego aparat w aparat otworkowy. Ze względu na używanie wyłącznie światła zastanego, naświetlanie obrazu przez Westona trwało od 4 do 6 godzin. Wyobraźcie sobie, co by było, gdyby jego atelier znajdowało się przy przejeździe kolejowym, a fotografowi zależałoby na nieporuszonym zdjęciu. O zgrozo…

Przysłona f/240 i 6-godzinna ekspozycja, czyli jak Weston fotografował paprykę 2
© Pepper no. 30 © Edward Weston

Zdjęcie, które widzicie, nazywa się ”Papryka nr. 30”. Jest to jedno z najbardziej znanych zdjęć Westona i, jak sama nazwa wskazuje, przedstawia paprykę. Ten obraz ceniony jest ze względu na bardzo szczegółowe przejścia tonalne, które utworzyło wędrujące światło oraz wspaniałe podświetlenie zdjęcia na górze warzywa. Co ciekawe – Weston w swojej twórczości umiłował sobie fotografowanie warzyw i owoców.

Co do samej techniki fotografowania tej konkretnej papryczki, to została ona umiejscowiona w wylocie lejka, który odpowiednio odbił światło i podkreślił kształt warzywa. Było ono dla Westona definicją abstrakcji – tego, co już wykracza poza ludzkie pojmowanie. Fotograf nie widział w warzywie nic, co mogłoby generować jakiekolwiek ludzkie emocje, a czyste światło i niesamowity kształt.

W filmiku powyżej możecie usłyszeć, jak Mark Silber opowiada o technikach używanych przez Westona. Na koniec opowiada o ciemni tego fotografa i ciężkiej, żmudnej pracy.

Źródło artykułu: WP Fotoblogia

Wybrane dla Ciebie

Gang fok przegania rekina. U wybrzeży Afryki foki dały popis współpracy
Gang fok przegania rekina. U wybrzeży Afryki foki dały popis współpracy
Nie uwierzysz na co patrzysz. Polacy w ścisłej czołówce takich zdjęć
Nie uwierzysz na co patrzysz. Polacy w ścisłej czołówce takich zdjęć
Niesamowity kadr przedstawiający pradawny gatunek skorupiaka wygrał prestiżowy konkurs
Niesamowity kadr przedstawiający pradawny gatunek skorupiaka wygrał prestiżowy konkurs
Ekstremalnie rzadki aparat został sprzedany za 3,5 mln euro. Wyprodukowano go 100 lat temu
Ekstremalnie rzadki aparat został sprzedany za 3,5 mln euro. Wyprodukowano go 100 lat temu
Kary za zdjęcia dzieci. Konsekwencje dla rodziców we Francji
Kary za zdjęcia dzieci. Konsekwencje dla rodziców we Francji
Rekin gonił cień drona. Zachowywał się, jak kot goniący zajączka
Rekin gonił cień drona. Zachowywał się, jak kot goniący zajączka
Brutalny atak jelenia na zdjęciu. Fotograf przestrzega turystów
Brutalny atak jelenia na zdjęciu. Fotograf przestrzega turystów
Widziałeś film z Hanksem? Aktor ostrzega przed oszustwem
Widziałeś film z Hanksem? Aktor ostrzega przed oszustwem
Perseidy, Droga Mleczna i świecące glony naraz. Oto zdjęcie jedno na milion
Perseidy, Droga Mleczna i świecące glony naraz. Oto zdjęcie jedno na milion
Meta wykorzystała publiczne zdjęcia z Facebooka i Instagrama do trenowania AI
Meta wykorzystała publiczne zdjęcia z Facebooka i Instagrama do trenowania AI
Prawdziwy skarb fotograficzny. Te zabytkowe aparaty nie zrobiły ani jednego zdjęcia
Prawdziwy skarb fotograficzny. Te zabytkowe aparaty nie zrobiły ani jednego zdjęcia
Tragedia podczas wycieczki. Kobieta spadła z urwiska robiąc selfie
Tragedia podczas wycieczki. Kobieta spadła z urwiska robiąc selfie