Shane Balkowitsch zbudował wyjątkowe studio godne mistrzów fotografii z XIX wieku

Kreatywność Shane’a Balkowitscha obudziła się, gdy trafił przypadkiem na zdjęcie wykonane techniką mokrego kolodionu. Autorem tamtego obrazu był Evander Holyfield. Zasięgnął języka w kwestii tej niesamowitej estetyki i zakochał się w niej bezgranicznie. To był początek niezwykłej podróży, która trwa do dziś.
Kreatywność Shane’a Balkowitscha obudziła się, gdy trafił przypadkiem na zdjęcie wykonane techniką mokrego kolodionu. Autorem tamtego obrazu był Evander Holyfield. Zasięgnął języka w kwestii tej niesamowitej estetyki i zakochał się w niej bezgranicznie. To był początek niezwykłej podróży, która trwa do dziś.
Źródło zdjęć: © Studia Shane'a Balkowitscha / © Tom Wirtz / [sharoncol.balkowitsch.com](http://sharoncol.balkowitsch.com/wetplate.htm)
Marcin Watemborski

26.01.2018 13:25, aktual.: 30.01.2018 08:02

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pięć lat temu Shane Balkowitsch nie miał nawet aparatu. Jego życie dosłownie odmieniło się, gdy w internecie zobaczył jedno, wyjątkowe zdjęcie. Dzisiaj jest właścicielem studia, przeznaczonego do pracy z mokrą płytą. Poznajcie jego historię.

Początkujący fotograf wciągnął się w kwestię historii i technicznych aspektów mokrej płyty. Ten proces został zapoczątkowany przez Fredericka Scotta Archera w 1848 roku. Debiutancką pracą Shane'a był portret jego brata.  Wykonał pierwszy projekt na kolodionie dokładnie 4 października 2012 roku, zaledwie 45 dni po tym, gdy zobaczył "przełomowe" dla niego zdjęcie w internecie.
Początkujący fotograf wciągnął się w kwestię historii i technicznych aspektów mokrej płyty. Ten proces został zapoczątkowany przez Fredericka Scotta Archera w 1848 roku. Debiutancką pracą Shane'a był portret jego brata. Wykonał pierwszy projekt na kolodionie dokładnie 4 października 2012 roku, zaledwie 45 dni po tym, gdy zobaczył "przełomowe" dla niego zdjęcie w internecie.© Studia Shane'a Balkowitscha / © Tom Wirtz / [sharoncol.balkowitsch.com](http://sharoncol.balkowitsch.com/wetplate.htm)
W dzisiejszej kolekcji Balkowitscha jest ponad 2500 zdjęć, odtwarzających historyczny proces. Sam fotograf mówi, że to dopiero początek podróży. Jego nowe przedsięwzięcie koncentruje się na sportretowaniu 1000 rdzennych mieszkańców Ameryki w projekcie: ”Northern Plains Native Americans: A Modern Wet Plate Perspective”. Kuratelę nad cyklem objęło Towarzystwo Historyczne Północnej Dakoty.
W dzisiejszej kolekcji Balkowitscha jest ponad 2500 zdjęć, odtwarzających historyczny proces. Sam fotograf mówi, że to dopiero początek podróży. Jego nowe przedsięwzięcie koncentruje się na sportretowaniu 1000 rdzennych mieszkańców Ameryki w projekcie: ”Northern Plains Native Americans: A Modern Wet Plate Perspective”. Kuratelę nad cyklem objęło Towarzystwo Historyczne Północnej Dakoty.© Studia Shane'a Balkowitscha / © Tom Wirtz / [sharoncol.balkowitsch.com](http://sharoncol.balkowitsch.com/wetplate.htm)
Technika mokrego kolodionu jest według mnie jednym z najpiękniejszych i eleganckich procesów fotograficznych, jakie człowiek wynalazł. Srebrne obrazy na szklanych płytach będą na świecie przez stulecia. Właściwie to nie jesteśmy w stanie stwierdzić, jak długo te płyty wytrzymają, ponieważ jest wiele starych zdjęć, które powstały ponad 160 lat temu i cały czas są w dobrym stanie – mówi Shane.
Technika mokrego kolodionu jest według mnie jednym z najpiękniejszych i eleganckich procesów fotograficznych, jakie człowiek wynalazł. Srebrne obrazy na szklanych płytach będą na świecie przez stulecia. Właściwie to nie jesteśmy w stanie stwierdzić, jak długo te płyty wytrzymają, ponieważ jest wiele starych zdjęć, które powstały ponad 160 lat temu i cały czas są w dobrym stanie – mówi Shane.© Studia Shane'a Balkowitscha / © Tom Wirtz / [sharoncol.balkowitsch.com](http://sharoncol.balkowitsch.com/wetplate.htm)
Do swoich zdjęć Balkowitsch wykorzystuje aparat wielkoformatowy 8x10 cala. Kolodion jest wylewany na ręcznie wycinane szklane płytki i wchodzi w reakcję chemiczną z azotanem srebrna, który go uczula na światło. Później tak przygotowany materiał trafia do aparatu i jest gotowy do naświetlenia. To według pomiarów Shane’a trwa przeważnie około 10 sekund w jego studio. Potem zdjęcie jest wywoływane, utrwalane i odłożone do wyschnięcia. Fotograf wspomina, że za każdym razem, gdy patrzy na płytę nie jest w stanie wyrazić słowami tego, co czuje.
Do swoich zdjęć Balkowitsch wykorzystuje aparat wielkoformatowy 8x10 cala. Kolodion jest wylewany na ręcznie wycinane szklane płytki i wchodzi w reakcję chemiczną z azotanem srebrna, który go uczula na światło. Później tak przygotowany materiał trafia do aparatu i jest gotowy do naświetlenia. To według pomiarów Shane’a trwa przeważnie około 10 sekund w jego studio. Potem zdjęcie jest wywoływane, utrwalane i odłożone do wyschnięcia. Fotograf wspomina, że za każdym razem, gdy patrzy na płytę nie jest w stanie wyrazić słowami tego, co czuje.© Studia Shane'a Balkowitscha / © Tom Wirtz / [sharoncol.balkowitsch.com](http://sharoncol.balkowitsch.com/wetplate.htm)
Dwa lata temu artysta postanowił powołać do życia studio z pięknym, naturalnym światłem – takie, jak były w okresie wiktoriańskim. Chodziło o duże pomieszczenie z przeszklonym bokiem oraz częścią sklepienia. W tym celu przeprowadził poszukiwania na temat takich obiektów na całym świecie. Dzięki temu powstało Nostalgic Glass Wet Plate Studio. Tak oto Shane Balkowitsch jest w stanie pracować z dziennym światłem, zupełnie tak jak pionierzy fotografii w XIX wieku.
Dwa lata temu artysta postanowił powołać do życia studio z pięknym, naturalnym światłem – takie, jak były w okresie wiktoriańskim. Chodziło o duże pomieszczenie z przeszklonym bokiem oraz częścią sklepienia. W tym celu przeprowadził poszukiwania na temat takich obiektów na całym świecie. Dzięki temu powstało Nostalgic Glass Wet Plate Studio. Tak oto Shane Balkowitsch jest w stanie pracować z dziennym światłem, zupełnie tak jak pionierzy fotografii w XIX wieku.© Studia Shane'a Balkowitscha / © Tom Wirtz / [sharoncol.balkowitsch.com](http://sharoncol.balkowitsch.com/wetplate.htm)
Nie czuję, jakbym robił zdjęcia dla współczesnych ludzi, ale dla przyszłych pokoleń. Spójrz na to romantycznie, ja tylko w ten sposób potrafię patrzeć na ten historyczny proces. Nie robię portretów, zatrzymuję życie mojego bohatera na 10 sekund. Każde uderzenie serca, każdy oddech, nawet najmniejszy ruch jest zatrzymany na płytce ze srebrem. Końcowy efekt jest magiczny. Nie wyobrażam sobie wykorzystywania innej techniki. Planuję być starym człowiekiem, który za 40 lat schodzi do studia, próbując zrobić jeszcze jedno zdjęcie ukochanym procesem – podsumowuje Balkowitsch.
Nie czuję, jakbym robił zdjęcia dla współczesnych ludzi, ale dla przyszłych pokoleń. Spójrz na to romantycznie, ja tylko w ten sposób potrafię patrzeć na ten historyczny proces. Nie robię portretów, zatrzymuję życie mojego bohatera na 10 sekund. Każde uderzenie serca, każdy oddech, nawet najmniejszy ruch jest zatrzymany na płytce ze srebrem. Końcowy efekt jest magiczny. Nie wyobrażam sobie wykorzystywania innej techniki. Planuję być starym człowiekiem, który za 40 lat schodzi do studia, próbując zrobić jeszcze jedno zdjęcie ukochanym procesem – podsumowuje Balkowitsch.© Studia Shane'a Balkowitscha / © Tom Wirtz / [sharoncol.balkowitsch.com](http://sharoncol.balkowitsch.com/wetplate.htm)
Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.
Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.© Studia Shane'a Balkowitscha / © Tom Wirtz / [sharoncol.balkowitsch.com](http://sharoncol.balkowitsch.com/wetplate.htm)
Obraz
© Studia Shane'a Balkowitscha / © Tom Wirtz / [sharoncol.balkowitsch.com](http://sharoncol.balkowitsch.com/wetplate.htm)
Obraz
© Studia Shane'a Balkowitscha / © Tom Wirtz / [sharoncol.balkowitsch.com](http://sharoncol.balkowitsch.com/wetplate.htm)
Obraz
© Studia Shane'a Balkowitscha / © Tom Wirtz / [sharoncol.balkowitsch.com](http://sharoncol.balkowitsch.com/wetplate.htm)
Obraz
© Studia Shane'a Balkowitscha / © Tom Wirtz / [sharoncol.balkowitsch.com](http://sharoncol.balkowitsch.com/wetplate.htm)
Obraz
© Studia Shane'a Balkowitscha / © Tom Wirtz / [sharoncol.balkowitsch.com](http://sharoncol.balkowitsch.com/wetplate.htm)
Obraz
© Studia Shane'a Balkowitscha / © Tom Wirtz / [sharoncol.balkowitsch.com](http://sharoncol.balkowitsch.com/wetplate.htm)
Obraz
© Studia Shane'a Balkowitscha / © Tom Wirtz / [sharoncol.balkowitsch.com](http://sharoncol.balkowitsch.com/wetplate.htm)
Obraz
© Studia Shane'a Balkowitscha / © Tom Wirtz / [sharoncol.balkowitsch.com](http://sharoncol.balkowitsch.com/wetplate.htm)
Obraz
© Studia Shane'a Balkowitscha / © Tom Wirtz / [sharoncol.balkowitsch.com](http://sharoncol.balkowitsch.com/wetplate.htm)
Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)