Sztuka imituje sztukę - znane obrazy odtworzone w filmowych kadrach

Sztuka imituje sztukę - znane obrazy odtworzone w filmowych kadrach04.10.2016 11:24
"Przygody barona Munchhausena" Terry Gilliam (1988)
"Przygody barona Munchhausena" Terry Gilliam (1988)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
Mikołaj Rożek

Jak kopiować to od najlepszych. Zapożyczenia, inspiracje, naśladowanie są powszechnymi sposobami wyrazu w filmie. Twórca filmowy Vugar Efendi przyjrzał się odtwarzaniu popularnych obrazów, w równie popularnych filmach.

Vugar Efendi jest wielkim miłośnikiem sztuki i filmu. Produkuje, reżyseruje i montuje krótkie filmiki poruszające kwestię łączenia się sztuki malarskiej z filmową. Umieszczone w tym roku dwie pozycje pod tytułem "Film Meets Art" pokazują obok siebie kadry filmowe odpowiadające ikonicznym dziełom malarskim.

"Ostatnia wieczerza" Leonardo da Vinci (1495-1498), "Wada ukryta" Paul Thomas Anderson (2014)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Ostatnia wieczerza" Leonardo da Vinci (1495-1498), "Wada ukryta" Paul Thomas Anderson (2014)

Zobaczymy dzieła Leonarda da Vinci, Sandro Botticellego, Thomasa Gainsborough czy Normana Rockwella, które zainspirowały kadry w filmach "Wada ukryta", "Przygody barona Munchhausena", "Django" oraz "Imperium słońca". Większość ukazanych porównań jest wręcz identyczna, jak "Narodziny Wenus" czy "Śmierć Marata", jednakże niektóre nie są aż tak dosłowne, jak luźna interpretacja obrazu "Imperium światła" Rene Magrittea w kadrze z "Egzorcysty".

"Dom przy torach" Edward Hopper (1925), "Psychoza" Alfred Hitchcock (1960)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Dom przy torach" Edward Hopper (1925), "Psychoza" Alfred Hitchcock (1960)

Vugar Efendi zdecydowanie ma oko do wyłapywania podobnych połączeń dwóch dziedzin sztuki, które dla wielu widzów kinowych mogą pozostawać ulotne. Nie zawsze dokładnie jesteśmy w stanie stwierdzić, co jest inspiracją, a co kopią. Jak pisze sam autor filmików "All art forms feed off from each other, and film is no different" (Wszystkie dziedziny sztuki naśladują siebie nawzajem, a film nie jest inny). Zgadzam się z nim w zupełności.

"Śmierć Marata" Jaques-Louis David (1793), "Schmidt" Alexander Payne (2002)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Śmierć Marata" Jaques-Louis David (1793), "Schmidt" Alexander Payne (2002)
"Wolność od strachu" Norman Rockwell (1943), "Imperium słońca" Steven Spilberg (1987)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Wolność od strachu" Norman Rockwell (1943), "Imperium słońca" Steven Spilberg (1987)
"Pacyfik" Alex Colville (1967), "Gorączka" Micheal Mann (1995)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Pacyfik" Alex Colville (1967), "Gorączka" Micheal Mann (1995)
"Jeune homme au bord de la mer" Jean Hippolyte Flandrin (1836), "Aż poleje się krew" Paul Thomas Anderson (2007)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Jeune homme au bord de la mer" Jean Hippolyte Flandrin (1836), "Aż poleje się krew" Paul Thomas Anderson (2007)
"The Little Bather in the Harem" Jean Auguste Dominique Ingres (1828), "Pasja" Jean-Luc Godard (1982)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"The Little Bather in the Harem" Jean Auguste Dominique Ingres (1828), "Pasja" Jean-Luc Godard (1982)
"Blue Boy"  Thomas Gainsborough (1770), "Django" Quentin Tarantino (2012)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Blue Boy" Thomas Gainsborough (1770), "Django" Quentin Tarantino (2012)
"Myśliwi na śniegu" Pieter Bruegel (starszy, 1565), "Zwierciadło" Andriej Tarkowski (1975)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Myśliwi na śniegu" Pieter Bruegel (starszy, 1565), "Zwierciadło" Andriej Tarkowski (1975)
Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)