"Ta chwila może istnieć tylko na fotografii" - Lois Greenfield opowiada o fotografowaniu tancerzy Haselbladem z lat 80.

Jestem na misji, którą jest uchwycenie idealnej chwili, w której ruch tancerza, jego mimika i gesty zjednują się z narracją tworząc dotykający duszy scenariusz - mówi dla Fotoblogii Lois Greenfield. - Sedno tkwi w tym, by nie dać odbiorcy jasnego odbioru o tym, co się dzieje, lecz ukazać mu tajemnicę tej konkretnej sekundy.
Jestem na misji, którą jest uchwycenie idealnej chwili, w której ruch tancerza, jego mimika i gesty zjednują się z narracją tworząc dotykający duszy scenariusz - mówi dla Fotoblogii Lois Greenfield. - Sedno tkwi w tym, by nie dać odbiorcy jasnego odbioru o tym, co się dzieje, lecz ukazać mu tajemnicę tej konkretnej sekundy.
Źródło zdjęć: © © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Marcin Watemborski

15.12.2015 12:42, aktual.: 15.12.2015 13:42

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Dla amerykańskiej fotografki Lois Greenfield fotografowanie tańca od zawsze było czymś więcej, niż tylko ujmowaniem człowieka w ruchu. Zobaczcie piękno, które w nim tkwi.

Greenfield pracuje prawie wyłącznie w studiu, gdzie może mieć pełną kontrolę nad otoczeniem. Zamiast określać konkretne ruchy, które mają być zamknięte w kadrach – Lois woli nawiązać płynącą współpracę, w której tancerz tworzy unikatowe, ryzykowne i niepowtarzalne ruchy mogące trwać jedynie jako fotografia.
Greenfield pracuje prawie wyłącznie w studiu, gdzie może mieć pełną kontrolę nad otoczeniem. Zamiast określać konkretne ruchy, które mają być zamknięte w kadrach – Lois woli nawiązać płynącą współpracę, w której tancerz tworzy unikatowe, ryzykowne i niepowtarzalne ruchy mogące trwać jedynie jako fotografia.© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Używam tego samego Hasselblada, którego używałam w latach 80. Nie ma auto-focusa ani funkcji śledzenia obiektu - mówi Lois. – Wszyscy zakładają, że strzelam zdjęcia seriami i wybieram to najlepsze, ale tak nie jest. Mogę naświetlać tylko jedną klatkę naraz, ale to działa.
Używam tego samego Hasselblada, którego używałam w latach 80. Nie ma auto-focusa ani funkcji śledzenia obiektu - mówi Lois. – Wszyscy zakładają, że strzelam zdjęcia seriami i wybieram to najlepsze, ale tak nie jest. Mogę naświetlać tylko jedną klatkę naraz, ale to działa.© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Według Greenfield spontaniczne tworzenie obrazów jest ogromną zaletą bycia artystą. Nagły impuls, proces twórczy, działanie – to to, co kocha. Sama fotografka mówi, że oczywiście warto mieć początkowy punkt zaczepienia, ale powinien on być formą otwartą - „Co gdybyśmy...”, „Spróbujmy...”, „A co jeśli...”. Według niej nie ma sensu określania sztywnych ram koncepcji, ponieważ to ogranicza umysł i twórczość.
Według Greenfield spontaniczne tworzenie obrazów jest ogromną zaletą bycia artystą. Nagły impuls, proces twórczy, działanie – to to, co kocha. Sama fotografka mówi, że oczywiście warto mieć początkowy punkt zaczepienia, ale powinien on być formą otwartą - „Co gdybyśmy...”, „Spróbujmy...”, „A co jeśli...”. Według niej nie ma sensu określania sztywnych ram koncepcji, ponieważ to ogranicza umysł i twórczość.© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Wszystkie zdjęcia autorstwa Lois są prawie surowe – nigdy nie są poddawane cyfrowej postprodukcji. Fotografka mówi, że „te obrazu mogą wyglądać surrealistycznie, ponieważ są poza ludzką percepcją. To nie są chwile, które każdy z nas widzi na co dzień. Mogą istnieć jedynie jako fotografia, co czyni je magicznymi, wyjątkowymi.”
Wszystkie zdjęcia autorstwa Lois są prawie surowe – nigdy nie są poddawane cyfrowej postprodukcji. Fotografka mówi, że „te obrazu mogą wyglądać surrealistycznie, ponieważ są poza ludzką percepcją. To nie są chwile, które każdy z nas widzi na co dzień. Mogą istnieć jedynie jako fotografia, co czyni je magicznymi, wyjątkowymi.”© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Zwieńczeniem projektu Lois Greenfield jest album „Moving Still”, który zawiera ponad 150 zdjęć uchwyconych przez artystkę w przeciągu ostatnich 20 lat.
Zwieńczeniem projektu Lois Greenfield jest album „Moving Still”, który zawiera ponad 150 zdjęć uchwyconych przez artystkę w przeciągu ostatnich 20 lat.© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.
Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Obraz
© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Obraz
© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Obraz
© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Obraz
© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Obraz
© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Obraz
© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Źródło artykułu:WP Fotoblogia