"Ta chwila może istnieć tylko na fotografii" - Lois Greenfield opowiada o fotografowaniu tancerzy Haselbladem z lat 80.

"Ta chwila może istnieć tylko na fotografii" - Lois Greenfield opowiada o fotografowaniu tancerzy Haselbladem z lat 80.
15.12.2015 12:42
Jestem na misji, którą jest uchwycenie idealnej chwili, w której ruch tancerza, jego mimika i gesty zjednują się z narracją tworząc dotykający duszy scenariusz - mówi dla Fotoblogii Lois Greenfield. - Sedno tkwi w tym, by nie dać odbiorcy jasnego odbioru o tym, co się dzieje, lecz ukazać mu tajemnicę tej konkretnej sekundy.
Jestem na misji, którą jest uchwycenie idealnej chwili, w której ruch tancerza, jego mimika i gesty zjednują się z narracją tworząc dotykający duszy scenariusz - mówi dla Fotoblogii Lois Greenfield. - Sedno tkwi w tym, by nie dać odbiorcy jasnego odbioru o tym, co się dzieje, lecz ukazać mu tajemnicę tej konkretnej sekundy.
Źródło zdjęć: © © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)

Dla amerykańskiej fotografki Lois Greenfield fotografowanie tańca od zawsze było czymś więcej, niż tylko ujmowaniem człowieka w ruchu. Zobaczcie piękno, które w nim tkwi.

Greenfield pracuje prawie wyłącznie w studiu, gdzie może mieć pełną kontrolę nad otoczeniem. Zamiast określać konkretne ruchy, które mają być zamknięte w kadrach – Lois woli nawiązać płynącą współpracę, w której tancerz tworzy unikatowe, ryzykowne i niepowtarzalne ruchy mogące trwać jedynie jako fotografia.
Źródło zdjęć: © © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Greenfield pracuje prawie wyłącznie w studiu, gdzie może mieć pełną kontrolę nad otoczeniem. Zamiast określać konkretne ruchy, które mają być zamknięte w kadrach – Lois woli nawiązać płynącą współpracę, w której tancerz tworzy unikatowe, ryzykowne i niepowtarzalne ruchy mogące trwać jedynie jako fotografia.
Używam tego samego Hasselblada, którego używałam w latach 80. Nie ma auto-focusa ani funkcji śledzenia obiektu - mówi Lois. – Wszyscy zakładają, że strzelam zdjęcia seriami i wybieram to najlepsze, ale tak nie jest. Mogę naświetlać tylko jedną klatkę naraz, ale to działa.
Źródło zdjęć: © © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Używam tego samego Hasselblada, którego używałam w latach 80. Nie ma auto-focusa ani funkcji śledzenia obiektu - mówi Lois. – Wszyscy zakładają, że strzelam zdjęcia seriami i wybieram to najlepsze, ale tak nie jest. Mogę naświetlać tylko jedną klatkę naraz, ale to działa.
Według Greenfield spontaniczne tworzenie obrazów jest ogromną zaletą bycia artystą. Nagły impuls, proces twórczy, działanie – to to, co kocha. Sama fotografka mówi, że oczywiście warto mieć początkowy punkt zaczepienia, ale powinien on być formą otwartą - „Co gdybyśmy...”, „Spróbujmy...”, „A co jeśli...”. Według niej nie ma sensu określania sztywnych ram koncepcji, ponieważ to ogranicza umysł i twórczość.
Źródło zdjęć: © © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Według Greenfield spontaniczne tworzenie obrazów jest ogromną zaletą bycia artystą. Nagły impuls, proces twórczy, działanie – to to, co kocha. Sama fotografka mówi, że oczywiście warto mieć początkowy punkt zaczepienia, ale powinien on być formą otwartą - „Co gdybyśmy...”, „Spróbujmy...”, „A co jeśli...”. Według niej nie ma sensu określania sztywnych ram koncepcji, ponieważ to ogranicza umysł i twórczość.
Wszystkie zdjęcia autorstwa Lois są prawie surowe – nigdy nie są poddawane cyfrowej postprodukcji. Fotografka mówi, że „te obrazu mogą wyglądać surrealistycznie, ponieważ są poza ludzką percepcją. To nie są chwile, które każdy z nas widzi na co dzień. Mogą istnieć jedynie jako fotografia, co czyni je magicznymi, wyjątkowymi.”
Źródło zdjęć: © © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Wszystkie zdjęcia autorstwa Lois są prawie surowe – nigdy nie są poddawane cyfrowej postprodukcji. Fotografka mówi, że „te obrazu mogą wyglądać surrealistycznie, ponieważ są poza ludzką percepcją. To nie są chwile, które każdy z nas widzi na co dzień. Mogą istnieć jedynie jako fotografia, co czyni je magicznymi, wyjątkowymi.”
Zwieńczeniem projektu Lois Greenfield jest album „Moving Still”, który zawiera ponad 150 zdjęć uchwyconych przez artystkę w przeciągu ostatnich 20 lat.
Źródło zdjęć: © © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Zwieńczeniem projektu Lois Greenfield jest album „Moving Still”, który zawiera ponad 150 zdjęć uchwyconych przez artystkę w przeciągu ostatnich 20 lat.
Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.
Źródło zdjęć: © © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.
417844273779128978
Źródło zdjęć: © © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
417844273779194514
Źródło zdjęć: © © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
417844273779260050
Źródło zdjęć: © © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
417844273779325586
Źródło zdjęć: © © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
417844273779391122
Źródło zdjęć: © © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
417844273779456658
Źródło zdjęć: © © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)