Tak fotografowie widzą przyszłość Afryki – przegląd prac z LagosPhoto Festival
Tegoroczna edycja LagosPhoto Festival koncentrowała się wokół afrykańskiego designu oraz kształtowania Afryki. Sednem było zrozumienie jak obecne społeczeństwo może wpływać na rozwój kontynentu. Prezentujemy Wam prace docenione podczas festiwalu.
W minionych latach media nagłaśniały problemy afrykańskich państw, pokazywały śmierć i choroby oraz nadchodzącą zgubę kontynentu. Dla De Middel wszystkie historie przekazywane zwykłym odbiorcą wydawały się bardzo ograniczone. Nie opowiadały o tym, czym jest Afryka ani o tym, czym może się naprawdę stać.
„Próbowałam uniknąć typowego podejścia reporterów. Oni przeważnie koncentrują się na dramatach i nieszczęściu kontynentu" - mówi De Middel w wywiadzie dla American Photo. „Naprawdę chciałam skoncentrować się na tym, co można zmienić na rzecz lepszej przyszłości. By pokazać to przez pryzmat fotografii trzyma wykazać się większą inwencją twórczą, grać fikcją i wyobraźnią".
De Middel jest doświadczona w kwestii fikcyjnych historii – przy okazji największego afrykańskiego festiwalu fotograficznego przychylnym okiem patrzyła na fotografów artystycznych, by pokazać więcej prawdy o kontynencie. Projekty pokazane na spotkaniu dotykają tematów tożsamości mieszkańców oraz koncentrują się wokół zaprzeczenia stereotypom.
„Passport” autorstwa Émilie Régnie jest wyrazem „nierealnej żądzy pokazania Zachodniej Afryki”. Materiał pokazuje jak Afryka mogłaby wyglądać, jeśli zostałaby oddzielona od stereotypów stworzonych przez dawne wpływy kolonialne. Joana Choumali natomiast przedstawia (czasem odmienne) postrzeganie piękna we współczesnej Afryce. Zaś projekt Fabrice Moneiro koncentruje się wokół problemu zanieczyszczenia Senegalu poprzez tworzenie postaci zbudowanych ze śmieci.