WAŻNE
TERAZ

"Zagrożenie atakiem". Uruchomiono syreny ostrzegawcze w Świdniku

Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja]

35mm to dla wielu legendarna ogniskowa. Pierwsza myśl, kiedy dostajesz taki obiektyw do testów - wewnętrzny perfekcjonista mówi: „Przecież nie możesz pisać tylko o technologii. Zrób dobre klatki”. Dołączyłem do tego wewnętrzne dziecko i spontanicznie wylądowałem w Budapeszcie. Założyciele i budowniczowie tego miasta pewnie nie wiedzieli, że wznoszą poszczególne jego części z myślą o fotografach.

Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 1Tamron Test'N'Budapest
Źródło zdjęć: © sopotnicki.com
Jacek Sopotnicki

Czwartek, 6:30 rano, chłodny poranek, brzeg Dunaju

Obiektyw już od pierwszego dotknięcia sprawia wrażenie zaprojektowania z myślą o zawodowych fotografach. Jest bardzo dobrze wykonany, wyważony, a elegancka srebrna obwódka przy bagnecie spodobała się mojej żonie. Przy montażu obiektywu, zamiast słynnej kropki, otrzymujemy białą kreskę na obudowie obiektywu, dzięki której wiadomo, od którego miejsca zacząć montaż na body. Na początku jest to mało wygodne, ale po przyzwyczajeniu się jest zupełnie ok.

Czwartek godzina 6:45

Zakładamy body i obiektyw na statyw – pierwszy obrót pierścieniem ostrości. Kolejny raz widać, że obiektyw jest naprawdę solidnie wykonany. Miałem wcześniej kontakt z obiektywami firmy Tamron i muszę przyznać, że w dziedzinie samego wykonania linia SP to duży postęp. Kolejne ustawienia to wyłączenie autofokusu i stabilizacji obrazu. Tutaj ponownie miłe wrażenia. Duże i wygodne przełączniki bardzo ułatwiają intuicyjną pracę. Każdy fotograf wie, jak bardzo to ważne w „uniesieniu twórczym". Przy opisie fizycznych właściwości tego szkła warto wspomnieć, że jest bardzo lekkie (480/450g, Canon/Nikon), co jest sporą zaletą dla podróżnika walczącego o redukcję gramów. Pierwsza seria zdjęć udana.

  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 2
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 3
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 4
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 5
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 6
[1/5] Źródło zdjęć: |

Godzina 8:30

Słońce już wstało, wiec próbujemy kilka portretów. Na tym polu obiektyw spisuje się wyśmienicie. Jego autofokus jest bardzo celny, dość szybki i bardzo cichy. Stosując selektywny obszar autofokusu możemy mieć pewność trafienia idealnie w punkt. W połączeniu ze światłem 1.8 może być to dobry wybór dla fotografów ślubnych.

  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 7
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 8
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 9
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 10
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 11
[1/5] Źródło zdjęć: |

Poniżej kilka przykładów, jak obiektyw pracuje przy kilku różnych wartościach przesłony.

  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 12
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 13
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 14
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 15
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 16
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 17
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 18
[1/7] Źródło zdjęć: |

Przy przesłonie 1.8 widać delikatny spadek ostrości, ale nadal jest to akceptowalny obraz. Wraz z otwieraniem przesłony wyraźnie da się zauważyć większe winietowanie, które w przypadku portretów może dodać uroku zdjęciom Po dokładnej analizie plików widoczna jest aberracja chromatyczna w kontrastowych partiach obrazu, co widać na zbliżeniu detalu zdjęcia poniżej, ale wciąż mówimy o obiektywnie bardzo wysokiej jakości, więc łatwo się jej pozbyć w Lightroom albo Camera Raw etc.

  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 19
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 20
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 21
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 22
[1/4] Źródło zdjęć: |

Godzina 15.30

Chwila przed zachodem słońca. Ustawiam się na wzgórzu Gellerta i zaczynam animację time-lapse. Efekt widać poniżej.

Sunset Over Budapest Timelapse

Obiektyw dobrze spisał się przy świetle słonecznym, jak również przy sztucznym, po zachodzie słońca. To ważna informacja, ponieważ producent wprowadził specjalne powłoki antyrefleksyjne eBand na powierzchnię szkła, więc chciałem przetestować, jak się sprawdzi w trudnych warunkach oświetleniowych. Znakomicie czysty obraz, bez blików i poświat.

Godzina 17:00

Bardzo ciemno. Fotografując Chain Bridge w pełnej iluminacji wieczornej, pojawiły się bliki, ale tylko w ekstremalnych warunkach, gdy w kadrze znalazły się dwie duże lampy uliczne. W pozostałych przypadkach obraz nadal pozostawał wolny od wad optycznych.

  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 23
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 24
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 25
[1/3] Źródło zdjęć: |

Przed podsumowaniem jeszcze kilka uwag ogólnych:

Próbowaliśmy wykorzystać obiektyw w astrofotografii i sprawdziłby się całkiem nieźle, ale pracę utrudnił brak dokładnego wskaźnika nieskończoności w okienku skali odległości. Zamiast wyraźnej kreski znajduje się tam dość szeroki symbol nieskończoności. Dla ułatwienia podpowiem, że występuje ona mniej więcej w środku znaczka.

Na koniec dnia w Budapeszcie próbowaliśmy wykonać kilka zdjęć z ręki, bardziej spontanicznie reprezentujące urok miasta. Objawieniem okazała się stabilizacja wbudowana w obiektyw. Działa super i daje naprawdę ostry obraz, bez konieczności podnoszenia ISO zbyt wysoko.

  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 26
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 27
[1/2] Źródło zdjęć: |

Konstrukcja optyczna obiektywu gwarantuje bardzo ładne nieostrości dla wszystkich

miłośników tzw. bokeh. To wprawdzie dyskusja bez końca, ale efekt jest po prostu bardzo plastyczny.

  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 28
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 29
[1/2] Źródło zdjęć: |

:

Podsumowanie

Jaki był Cały dzień z Tamronem 35 mm f/1.8? To satysfakcjonujące przeżycie. Na początku obawiałem się, że zamiast skupiać się na teście, będę co chwilę zmieniał obiektywy, aby wypracować naprawdę dobre kadry. Ale ogniskowa 35 mm jest niezwykle uniwersalna, a możliwości tego modelu są tak duże, że sprawdza się w bardzo różnych sytuacjach. Osobiście polecam to szkło wszystkim miłośnikom portretów i małej głębi ostrości, ale w pejzażu też sprawdza się świetnie, co w połączeniu z małą wagą stanowi bardzo ciekawy wybór. Na koniec zestawienie wad i zalet.

  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 30
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 31
[1/2] Źródło zdjęć: |

Plusy:

  • bardzo uniwersalna ogniskowa, mała waga
  • estetyczne i solidne wykonanie
  • duże przełączniki fokusa i stabilizacji
  • niezła powłoka antyrefleksyjna
  • bardzo cichy i celny autofokus
  • dobra stabilizacja obrazu
  • mała dystorsja (dobrze sprawdza się w fotografii architektury)

Minusy:

  • brak precyzyjnego wskaźnika nieskończoności
  • autofokus mógłby być odrobinę szybszy
  • wyraźnie widoczna aberracja chromatyczna
  • winietowanie przy f/1.8
  • cena

Poniżej zdjęcia architektury prezentujące małą dystorsję obiektywu:

  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 32
  • Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] 33
[1/2] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Fotoblogia

Wybrane dla Ciebie

Gang fok przegania rekina. U wybrzeży Afryki foki dały popis współpracy
Gang fok przegania rekina. U wybrzeży Afryki foki dały popis współpracy
Nie uwierzysz na co patrzysz. Polacy w ścisłej czołówce takich zdjęć
Nie uwierzysz na co patrzysz. Polacy w ścisłej czołówce takich zdjęć
Niesamowity kadr przedstawiający pradawny gatunek skorupiaka wygrał prestiżowy konkurs
Niesamowity kadr przedstawiający pradawny gatunek skorupiaka wygrał prestiżowy konkurs
Ekstremalnie rzadki aparat został sprzedany za 3,5 mln euro. Wyprodukowano go 100 lat temu
Ekstremalnie rzadki aparat został sprzedany za 3,5 mln euro. Wyprodukowano go 100 lat temu
Kary za zdjęcia dzieci. Konsekwencje dla rodziców we Francji
Kary za zdjęcia dzieci. Konsekwencje dla rodziców we Francji
Rekin gonił cień drona. Zachowywał się, jak kot goniący zajączka
Rekin gonił cień drona. Zachowywał się, jak kot goniący zajączka
Brutalny atak jelenia na zdjęciu. Fotograf przestrzega turystów
Brutalny atak jelenia na zdjęciu. Fotograf przestrzega turystów
Widziałeś film z Hanksem? Aktor ostrzega przed oszustwem
Widziałeś film z Hanksem? Aktor ostrzega przed oszustwem
Perseidy, Droga Mleczna i świecące glony naraz. Oto zdjęcie jedno na milion
Perseidy, Droga Mleczna i świecące glony naraz. Oto zdjęcie jedno na milion
Meta wykorzystała publiczne zdjęcia z Facebooka i Instagrama do trenowania AI
Meta wykorzystała publiczne zdjęcia z Facebooka i Instagrama do trenowania AI
Prawdziwy skarb fotograficzny. Te zabytkowe aparaty nie zrobiły ani jednego zdjęcia
Prawdziwy skarb fotograficzny. Te zabytkowe aparaty nie zrobiły ani jednego zdjęcia
Tragedia podczas wycieczki. Kobieta spadła z urwiska robiąc selfie
Tragedia podczas wycieczki. Kobieta spadła z urwiska robiąc selfie