World Press Photo 2022 za nami. Oto najlepsi fotografowie na świecie
World Press Photo 2022 to najważniejszy konkurs fotograficzny na świecie. W tym roku po raz pierwszy odbył się w nowej formule. O ile wcześniej poznaliśmy zwycięzców z poszczególnych kontynentów, tak teraz czas na laureatów globalnych. Ich zdjęcia zapierają dech w piersi, zaś selekcja jury nie jest wcale tak oczywista.
07.04.2022 | aktual.: 07.04.2022 14:05
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Tegoroczne World Press Photo zyskało kompletnie nową formę. Zamiast ogłoszenia 6 pretendentów do tytułu najlepszego fotografa i wybrania po jednym materiale oraz zdjęciu pojedynczym z poszczególnych kategorii, jury zdecydowało się na określenie najlepszych fotografów w 6 regionach. O ile tych poznaliśmy kilka tygodni temu, tak teraz przyszedł czas na najlepszych z najlepszych.
Spodziewaliśmy się, że w selekcji jury znajdziemy zdjęcia ze znanych konfliktów zbrojnych. Byliśmy wręcz pewni, że pojawią się fotografie z wojny w Ukrainie dopuszczone w trybie nadzwyczajnym lub walki z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2. Nic z tych rzeczy. Jury zaskoczyło nas swoim wyborem i nareszcie można powiedzieć, że World Press Photo się rozwija i idzie z duchem czasu. Te zdjęcia są genialne.
World Press Photo of the Year (Zdjęcie Roku)
Kamloops Residential School – Amber Bracken, Kanada – dla New York Times
Zdjęcie przedstawia czerwone sukienki wiszące na krzyżach, które upamiętniają dzieci zabite w indyjskiej szkole w Kanadzie. Zadaniem placówki była asymilacja miejscowych dzieci, lecz tak się nie stało. 19 czerwca 2021 roku w Kamloops w Kolumbii Brytyjskiej odkryto 215 nieoznakowanych grobów.
- To obraz, który wgryza się w pamięć, wzbudza reakcję sensoryczną. Niemal słyszałam ciszę tego zdjęcia, cichą chwilę rozliczenia historii kolonizacji, nie tylko w kontekście Kanady, ale całego świata – skomentowała zdjęcie jurorka Rena Effendi.
World Press Photo Story of the Year (Fotoreportaż roku)
Saving Forests with Fire – Matthew Abbott, Australia – dla National Geographic, agencja Panos Pictures
Rdzenni Australijczycy w strategiczny sposób wypalają ziemie, by praktykować "zimne wypalanie", czyli kontrolowanie ognia, który bardzo wolno się rozprzestrzenia. Płomienie podchodzą dołem i wzniecają podpałkę, która wywołuje większe buchnięcia ognia.
Materiał dotyczy plemienia Nawarddeken z regionu Zachodniego Arnhem w Australii. Ci ludzie praktykują wspomnianą technikę od tysięcy lat i korzystają z ognia w postaci narzędzia, którym pielęgnują 1,39 miliona hektarów ziemi. Obecnie członkowie plemienia łączą tradycyjne sposoby wypalania ziem ze współczesną technologią, by w ten sposób zapobiegać niekontrolowanym pożarom lasów, co ma pozytywny wpływ na zmniejszenie stężenia dwutlenku węgla w atmosferze.
Rena Effendi z jury zwróciła uwagę, że ten materiał trzeba postrzegać całościowo – każde zdjęcie jest ważne, a razem kadry tworzą bardzo spójną narrację.
World Press Photo Long-term Project Award (Projekt długoterminowy)
Amazonian Dystopia – Lalo de Almeida, Brazylia – dla Folha de Sao Paulo, agencja Panos Pictures
Fotoreportaż dotyka tematu lasów deszczowych Amazonii, które są obecnie silnie zagrożone przez rozprzestrzeniający się przemysł. W 2019 roku dewastacja brazylijskich terenów przy Amazonce nabrała niesamowitego rozpędu. Amazonia jest domem dla 350 różnych rdzennych grup mieszkańców, a jej eksploatacja przemysłowa sprawia, że te społeczności po prostu wymierają. Ludzie są zmuszeni opuścić tereny, które ich przodkowie zamieszkiwali od setek lat.
Według Reny Effendi ten projekt portretuje nie tylko negatywne skutki rozwoju przemysłu na lokalne kutury, ale również zwraca uwagę na problem globalny. Pęd technologiczny zabija to, co ludzie wytworzyli przez setki, jak nie tysiące lat; zabija naturalny rytm życia.
World Press Photo Open Format Award (Forma dowolna)
Blood is Seed – Isadora Romero, Ekwador
Esadora Romero stworzyła bardzo osobistą opowieść, która dotyka zmian klimatycznych i ich skutków na ludzi. Sednem projektu są tematy związane z migracjami, kolonizacją oraz utratą pierwotnej tożsamości społecznej.
Clare van der Meersch z jury WPP wspomina, że wielopoziomowa narracja jest kluczem do zrozumienia tego projektu.
Każdy z globalnych zwycięzców konkursu World Press Photo 2022 otrzymał nagrodę pieniężną w wysokości 5000 euro, a jego prace zostaną pokazane nie tylko na wystawie, ale również w pamiątkowym albumie, licznych publikacjach oraz osobistym profilu fotografa na różnych platformach World Press Photo. Nie zabraknie oczywiście statuetki oraz zaproszenia do wzięcia udziału w programie dla zwycięzców.