„Zadanie fotografa to bycie posłańcem” - Paolo Pellegrin [inspiracja]

Wieloletni współpracownik agencji VU i Magnum, Paolo Pellegrin, fotografował większość najbardziej dramatycznych wydarzeń współczesności, od wojen i ataków terrorystycznych po katastrofy naturalne. Jak sam mówi, jego zadaniem jest budować mosty.

„Zadanie fotografa to bycie posłańcem” - Paolo Pellegrin [inspiracja] 1© Paolo Pellegrin
Olga Drenda

Na pytanie, dlaczego został fotografem, Paolo Pellegrin odpowiada, że... z przekory. Choć początkowo studiował architekturę, ostatecznie zerwał z rodzinną tradycją i został fotografem. W latach 90. pracował dla Agence VU, od 2001 roku należy do Magnum, jest również stałym współpracownikiem „Newsweeka”.

paolo pellegrin & east hastings

[solr id="fotoblogia-pl-35016" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://tomaszwozny.fotoblogia.pl/3496,kilka-zasad-do-zlamania-poradnik" _mphoto="otwierajace-150x150-3e2913270a6c.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2686[/block]

Od początku skupił się na tematach najtrudniejszych – pierwsze projekty dokumentalne poświęcone były dzieciom-ofiarom wojny w byłej Jugosławii oraz epidemii AIDS w Afryce (fotografia z Ugandy, wykonana w roku 2005, przyniosła mu pierwszą z licznych nagród w konkursie World Press Photo). Kambodża, Bałkany, Sudan, Bliski Wschód: na zdjęciach Pellegrina widzimy najczęściej punkty zapalne świata. Dlaczego?

„Moim zamiarem jest zapis aktualnej historii, a przynajmniej jej fragmentów. Moje podejście do fotografii i bardziej ogólnie, do całego życia, polega na byciu mediatorem. Moim zadaniem jako fotografa jest bycie posłańcem, pośredniczenie między widzem a ludźmi na zdjęciach”. I dodaje: „Moja praca polega na budowaniu mostów”.

„Zadanie fotografa to bycie posłańcem” - Paolo Pellegrin [inspiracja] 2
© Paolo Pellegrin

[solr id="fotoblogia-pl-9046" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://fotoblogia.pl/5316,paolo-pelegrin-trauma-center" _mphoto="obrazek-13-150x150-png-3a3caaf5f.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2687[/block]

W 2006 roku został ranny podczas wojny w Libanie. Kilka dni wcześniej powstało zdjęcie, które sam uważa za najważniejsze, które wykonał. Przedstawia ono matkę i dziecko zmierzających samochodem do obozu dla uchodźców. Na zrobionym w pośpiechu, przez szybę pojazdu zdjęciu Pellegrin uchwycił spojrzenie dziecka, które nie wie, co się z nim stanie. Na tym polega bycie uchodźcą – mówi fotograf. Charakterystyczne dla niego fotografie wykonane w ruchu, fragmentaryczne, albo wręcz przeciwnie: ukazujące to, co widać po tragicznych zajściach, wyróżniają Pellegrina na tle często epatującej drastycznością współczesnej fotografii dokumentalnej.

„Zadanie fotografa to bycie posłańcem” - Paolo Pellegrin [inspiracja] 3
© Paolo Pellegrin

Jeden z najbardziej cenionych dokumentalistów świata (laureat m.in. dziesięciu nagród World Press Photo) pozostawał wierny Leice, ale od niedawna używa Canona EOS 5D (obiektywy: EF28mm f/1.8 USM, the EF35mm f/1.4L USM, EF50mm f/1.2L USM).

Publikacja naszej inspiracji doczekała się niespodziewanego postscriptum. Ubiegłoroczny cykl zdjęć z Crescent - okrytej złą sławą, słynącej z wysokiej przestępczości części nowojorskiej dzielnicy Rochester - przyniósł Pellegrinowi wyróżnienie w konkursie World Press Photo i pierwsze miejsce w konkursie Pictures of the Year. Triumf okazał się krótki, gdyż fotograf Magnum został oskarżony o złamanie etyki zawodowej. Jedna z wykonanych przez niego fotografii, podpisana jako "były snajper US Marines ze swoją bronią, The Crescent, Rochester, Nowy Jork", została nie tylko wykonana w innym, położonym nieopodal rejonie, ale również jej bohater został błędnie opisany. Shane Keller, sfotografowany w swoim garażu, służył co prawda w wojsku, ale nigdy nie był snajperem. Czy Pellegrin popełnił nadużycie, czy po prostu się pomylił?

„Zadanie fotografa to bycie posłańcem” - Paolo Pellegrin [inspiracja] 4
Kontrowersyjne zdjęcie - zrzut ze strony POYi © Paolo Pellegrin / Magnum

W wypowiedzi dla Lens - fotograficznego magazynu The New York Timesa i w wydanym później oświadczeniu autor przekonywał, że sprawa jest nieporozumieniem. Ostatecznie jury konkursu World Press Photo uznało, że choć podpisy pod zdjęciami były nieprecyzyjne, intencją Pellegrina nie było wprowadzenie nikogo w błąd.

Źródło artykułu: WP Fotoblogia

Wybrane dla Ciebie

Gang fok przegania rekina. U wybrzeży Afryki foki dały popis współpracy
Gang fok przegania rekina. U wybrzeży Afryki foki dały popis współpracy
Nie uwierzysz na co patrzysz. Polacy w ścisłej czołówce takich zdjęć
Nie uwierzysz na co patrzysz. Polacy w ścisłej czołówce takich zdjęć
Niesamowity kadr przedstawiający pradawny gatunek skorupiaka wygrał prestiżowy konkurs
Niesamowity kadr przedstawiający pradawny gatunek skorupiaka wygrał prestiżowy konkurs
Ekstremalnie rzadki aparat został sprzedany za 3,5 mln euro. Wyprodukowano go 100 lat temu
Ekstremalnie rzadki aparat został sprzedany za 3,5 mln euro. Wyprodukowano go 100 lat temu
Kary za zdjęcia dzieci. Konsekwencje dla rodziców we Francji
Kary za zdjęcia dzieci. Konsekwencje dla rodziców we Francji
Rekin gonił cień drona. Zachowywał się, jak kot goniący zajączka
Rekin gonił cień drona. Zachowywał się, jak kot goniący zajączka
Brutalny atak jelenia na zdjęciu. Fotograf przestrzega turystów
Brutalny atak jelenia na zdjęciu. Fotograf przestrzega turystów
Widziałeś film z Hanksem? Aktor ostrzega przed oszustwem
Widziałeś film z Hanksem? Aktor ostrzega przed oszustwem
Perseidy, Droga Mleczna i świecące glony naraz. Oto zdjęcie jedno na milion
Perseidy, Droga Mleczna i świecące glony naraz. Oto zdjęcie jedno na milion
Meta wykorzystała publiczne zdjęcia z Facebooka i Instagrama do trenowania AI
Meta wykorzystała publiczne zdjęcia z Facebooka i Instagrama do trenowania AI
Prawdziwy skarb fotograficzny. Te zabytkowe aparaty nie zrobiły ani jednego zdjęcia
Prawdziwy skarb fotograficzny. Te zabytkowe aparaty nie zrobiły ani jednego zdjęcia
Tragedia podczas wycieczki. Kobieta spadła z urwiska robiąc selfie
Tragedia podczas wycieczki. Kobieta spadła z urwiska robiąc selfie