Zdjęcia pobitych znanych kobiet obiegły internet. Twórca na fali krytyki
Twórcą kontrowersyjnej kampanii przeciwko przemocy wobec kobiet jest aleXsandro Palombo. Włoski artysta wykorzystał wizerunki znanych kobiet, jak Kate Middleton, Kamala Harris czy królowa Hiszpanii Letycja i dodał do nich siniaki oraz rozcięcia. Zasugerował, że były one ofiarami przemocy domowej, przez co głos zabrali internauci.
30.11.2021 | aktual.: 30.11.2021 12:43
Włoski artysta wizualny znowu jest na ustach ludzi z całego świata. AleXsandro Palombo pokazał niedawno swoją najnowsza odsłonę kampanii nagłaśniającej problem przemocy domowej wobec kobiet. W tym roku na plakatach znalazło się kilka wpływowych kobiet: księżna Cambridge Kate Middleton, przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, amerykańska wiceprezydent Kamala Harris, królowa Hiszpanii Letycja oraz francuska polityk Christine Lagarde.
Portrety wszystkich wymienionych wyżej kobiet zostały mocno wyretuszowane. Na każdym z plakatów, wizerunek każdej z wpływowych pań ma dodane siniaki i inne ślady po pobiciu. Grafika jest opatrzona podpisem, który wskazuje na to, że kobieta jest ofiarą przemocy domowej. Żaden z tych przypadków nie został potwierdzony i do dziś nie wiadomo, czy Palombo miał zgodę ukazanych osób na wykorzystanie ich wizerunku, ani czy pozyskał zdjęcia bazowe w legalny sposób.
Po opublikowaniu przez artystę plakatów na Instagramie, spadła lawina komentarzy. Użytkownicy zarzucali mu świadczenie nieprawdy, dopytywali o szczegóły, a niektórzy uwierzyli, że to prawdziwe zdjęcia. Przypominamy – nie są to prawdziwe zdjęcia, a wyretuszowane grafiki, mające na celu zwrócić uwagę na problem. Pojawili się również zwolennicy kampanii, którzy podkreślili, że dzięki wykorzystaniu wizerunku znanych osób, ludzie przeczytali napis na plakacie i zaczęli myśleć o kwestii przemocy domowej.
Mimo kontrowersji, projekt Palombo został wystawiony w nowojorskiej Anya and Andrew Shiva Gallery i był prezentowany w wielu miejscach na świecie dzięki polskiemu reprezentantowi – Mak Gallery, m.in. w Polsce, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Co ciekawe, brytyjska rodzina królewska nie skomentowała sprawy, a plakaty zawisły na ulicach Mediolanu kilku miast Hiszpanii bez wiedzy i zgody osób na nich przedstawionych.
Nie jest to pierwszy taki projekt autorstwa Palombo. W zeszłym roku bohaterkami jego kampanii przeciwko przemocy wobec kobiet były: Hilary Clinton, Michelle Obama czy Angela Merkel, a w 2015 gwiazdy telewizji, m.in.: Angelina Jolie, Kendall Jenner czy Kristen Stewart.
Na tę chwilę nie wiadomo nic na temat kwestii prawnych dotyczących wykorzystania wizerunku kobiety na plakatach w kampanii Palombo, ani tego, czy artysta zostanie pociągnięty do odpowiedzialności karnej. Wiadomo jednak na pewno jedno – jego działanie zdecydowanie zwróciło uwagę na ważny problem przemocy wobec kobiet.