Jak działa klasyczny aparat fotograficzny?

Klasyczne aparaty fotograficzne (pot. analogowe) różnią się od aparatów cyfrowych tym, że obraz jest naświetlany na błonie fotograficznej, a nie jest rejestowany przez cyfrową matrycę światłoczułą.

© Marcin Watemborski / Watemborski

Czy to rzeczywiście „analog”?

W pierwszej kolejności musimy wyjaśnić pewną rozbieżność – klasyczny aparat fotograficzny to nie to samo co aparat analogowy. Błędne nazewnictwo wynika z tego, że na rynku pojawiły się cyfrowe aparaty fotograficzne, które zapisywały obraz za pomocą impulsu elektrycznego na cyfrowej matrycy światłoczułej, a nie na błonie światłoczułej.

Nie da ci ojciec, nie da ci matka tego, co da ci średnia klatka

Żyjemy w XXI wieku – pęd za nowymi technologiami się nie kończy, wszyscy ulegamy masowemu ogłupieniu i manipulacji koncernów fotograficznych. Ale czy…

W sprzęcie fotograficznym nie nastąpiła zmiana sygnału analogowego na cyfrowy, jak miało to miejsce na przykład w sprzęcie, przeznaczonym do odtwarzania dźwięku. Przez wiele lat klasyczne aparaty fotograficzne bazowały na działaniu mechanicznym, gdzie nie powstawał impuls elektryczny. Z czasem to się zmieniło i aparaty zamiast być obsługiwane za pomocą sprężynek i trybików (w rozumieniu napędu), zaczęły działać na baterie – świetnym przykładem jest tutaj przejście z aparatów Mamiya RB67 (migawka mechaniczna) na Mamiya RZ67 (migawka mechaniczna, sterowana elektronicznie). Sygnał analogowy nigdy nie występował w klasycznych aparatach fotograficznych. Rozumienie określenia "analogowy" w przypadku fotografii powinno być rozumiane jako "niecyfrowy".

Zasady działania klasycznego aparatu fotograficznego

Klasyczny aparat fotograficzny jest urządzeniem, które jest przystosowane do naświetlania materiału światłoczułego, czyli zwiniętej błony światłoczułej (filmu). Wewnątrz światłoszczelnego korpusu jest ona przewijana z jednej szpuli na drugą za pomocą specjalnego mechanizmu (przeważnie sprężynowego). Do jej zwinięcia z powrotem do kasetki wykorzystywana jest przeznaczona do tego dźwignia, którą uprzednio należy zwolnić dedykowanym przyciskiem.

Jak wywołać czarno-biały film fotograficzny?

Wywoływanie czarno-białego filmu fotograficznego polega na kąpielach chemicznych w wywoływaczu oraz utrwalaczu, by odtajnić obraz utajniony na…

Niektóre klasyczne aparaty fotograficzne obsługują błony cięte lub klisze. Te drugie są matrycami w postaci sztywnej, płaskiej płyty. Nie są to jednak zwojowe błony fotograficzne – jest to określenie niepoprawne.

Zobacz również: Import i eksport w Lightroomie, czyli coś dla początkujących

Sam sposób naświetlania materiału światłoczułego nie różni się specjalnie od tego, który spotkacie w aparatach cyfrowych. Wiązka światła rzutowana jest na migawkę, która się otwiera na określony czas po wyzwoleniu spustem migawki, wystawiając tym samym błonę fotograficzną na ekspozycję. Jest to klasyczna zasada działania ciemni optycznej (camera obscura).


Zależnie od wykorzystanego materiału światłoczułego – może powstać obraz negatywowy (odwrócony) lub pozytywowy (slajd). Podobnie ma się kwestia samej estetyki końcowego zdjęcia oraz możliwa wielkość jego reprodukcji. Istnieją 3 popularne formaty fotograficzne: mały obrazek, średni format oraz wielki format.

Fotografowanie na materiałach tradycyjnych wiąże się jednak z ograniczeniami, które częściowo można nagiąć. Pierwszym jest estetyka – każdy materiał światłoczuły różni się od siebie strukturą ziarna i odwzorowaniem tonów. Czarno-białego filmu nie można przekształcić na kolor, jednak przejście w drugą stronę jest możliwe. Największym ograniczeniem materiałów światłoczułych jest czułość ASA (ISO), która jest z góry określona. Niektóre filmy nadają się do pullowania (obniżania czułości) oraz forsowania/ pushowania (podwyższania czułości).

Zobacz więcej artykułów z serii: Mikroencyklopedia

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Popularne miejsca na świecie, w których nie można fotografować Tryby P, A, S, M - czym są i kiedy ich używać w praktyce? [poradnik] Jak fotografować Perseidy, czyli spadające gwiazdy? [poradnik] Jak fotografować burze i pioruny? [poradnik] Jak kreować swój wizerunek profesjonalny w mediach społecznościowych? Dlaczego zdjęcia są nieostre? Jak zrobić dobre zdjęcie na aukcje internetowe? Proste, tanie, domowe sposoby [wideoporadnik] 7 powodów, dla których warto być fotografem Fotografia makro - praktyczne porady dla początkujących [poradnik] Jak dodać kilka kilogramów na zdjęciu, czyli czemu smartfon to nie jest dobry aparat do portretów Jak fotografować koty, aby nie dostać przy tym kota [poradnik] Czy liczba megapikseli w aparatach ma rzeczywiście duże znaczenie? [poradnik] Zaczynasz swoją przygodę z fotografią? Po tych kilku radach Twoje zdjęcia mogą być dużo lepsze Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] Inspirujące pomysły na ciekawe zdjęcia zimą Dostałem swój pierwszy aparat. Co warto wiedzieć na początku? [poradnik] Fotografowanie w zimie - praktyczne rady, jak dbać o sprzęt i swoje zdjęcia Jak uzyskać na zdjęciach piękny bokeh? Wystarczy 5 minut [poradnik] Nowa lustrzanka do 2000 zł - na które aparaty warto zwrócić uwagę? 10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik] 3 × S, czyli pozytywne spowalniacze. Część III i (chyba) ostatnia Nowe rozwiązania Quadralite - wybieramy lampę do naszych potrzeb Co to jest temperatura barwowa? 3 × S, czyli pozytywne spowalniacze - obiektyw stałoogniskowy [część II]

Popularne w tym tygodniu:

Popularne miejsca na świecie, w których nie można fotografować 6 starych aparatów, które są wciąż warte uwagi Podstawy fotografii. Jak korzystać z przysłony? [wideoporadnik] Jak poradzić sobie z cyfrowym chaosem i sprawnie zarządzać swoimi zdjęciami? A może warto trochę zwolnić i skupić się na zdjęciach?