10 powodów, dla których warto fotografować smartfonem

10 powodów, dla których warto fotografować smartfonem13.06.2016 15:06
Źródło zdjęć: © © Michał Koralewski
Michał Koralewski

Nie sposób jednoznacznie i definitywnie odpowiedzieć na pytanie - „dlaczego warto fotografować smartfonem?”. Trudność ta wynika z subiektywnej oceny narzędzia, jakim jest smartfon i z indywidualnych potrzeb i oczekiwań, z jakimi fotograf podchodzi do sprzętu. Można jednak wskazać kilka podstawowych atutów, które najczęściej pojawiają się w rozmowach pomiędzy fotografami mobilnymi. Znając ograniczenia telefonów komórkowych i umiejętnie wykorzystując ich zalety, można tworzyć sztukę przez duże “S”.

Zawsze przy Tobie

Cytujac Chase’a Jarvisa, amerykańskiego fotografa: „najlepszy aparat to ten, który masz przy sobie”. Trudno byłoby znaleźć aparat fotograficzny, który częściej mamy przy sobie, niż ten wbudowany w smartfona: czy to w pracy, czy na urlopie, na spacerze, na rybach lub z dziećmi na sankach – smartfon schowany w kieszeni i gotowy do pracy, aż się prosi, żeby wykorzystać go do uwieczniania ulotnych chwil.

Niewielkie rozmiary

Dla tych, którzy nie chcą nosić ze sobą ciężkiego sprzętu, dodatkowych obiektywów, gripów, filtrów itp., a którym jednocześnie zależy na wysokiej jakości zdjęć, smartfon jest rozwiązaniem wprost idealnym. Niewielki rozmiar i kompaktowy kształt sprawiają, że bez problemu zmieścimy go do kieszeni lub torebki, a niewielka waga nie spowoduje dyskomfortu nawet podczas kilkugodzinnej wakacyjnej wędrówki.

Dyskrecja

Smartfony stały się tak powszechne, że widok człowieka pochylającego się na ulicy nad niewielkim ekranem nikogo już nie dziwi. Dzięki temu dużo łatwiej fotografować życie miasta: dyskrecja sprzętu pozwala na bardziej naturalną fotografię uliczną, bez zwracania nadmiernej uwagi na fotografa i bez zaburzania atmosfery miejsca.

Źródło zdjęć: © © Michał Koralewski
Źródło zdjęć: © © Michał Koralewski

Zoom optyczny

Asus ZenFone Zoom, jeden z najnowocześniejszych smartfonów dostępnych na polskim rynku, wyposażony został w zoom optyczny, zamknięty w cienkiej, 5 milimetrowej obudowie – funkcjonalność, której próżno szukać wśród innych modeli smartfonów. Trzykrotne powiększenie obrazu bez utraty jakości to atut, który docenią nie tylko fotografowie uliczni. Łatwiejsze, bardziej precyzyjne kadrowanie na odległość oznacza zmniejszenie na zdjęciu dystansu pomiędzy fotografem a obiektem lub postacią, którą chce sfotografować.

Na zdjęciu: Asus ZenFone Zoom z 3-krotnym zoomem optycznym., Źródło zdjęć: © © Michał Koralewski
Na zdjęciu: Asus ZenFone Zoom z 3-krotnym zoomem optycznym.
Źródło zdjęć: © © Michał Koralewski

Wysoka jakość zdjęć

Parametry aparatów fotograficznych wbudowanych w nowoczesne smartfony nie odstają od tego, co oferują aparaty kompaktowe. Ostre zdjęcia, brak szumu przy słabszym oświetleniu, nasycenie kolorów bliskie temu, co widzi ludzkie oko, duża ilość szczegółów i wysoka rozdzielczość odpowiednia do wydruków pozwalają traktować smartfona jako pełnoprawny aparat fotograficzny. Oczywiście nie można porównać jakości takich zdjęć z efektem wykorzystania pełnej klatki, ale w ostatecznym rozrachunku to nie sprzęt mówi o walorach artystycznych zdjęcia, a historia, która została zaklęta w obrazie.

Kompozycja przede wszystkim

Zarówno sprzęt mobilny, jak i jego oprogramowanie, są intuicyjne w obsłudze. Kilka zrozumiałych ikon i prostych gestów w zupełności wystarczy do sprawnego posługiwania się wbudowanym aparatem fotograficznym, dzięki czemu fotograf w pełni może skupić się na kompozycji zdjęcia. To taki powrót do korzeni fotografii, gdy bardziej liczyły się umiejętności artysty, jego doświadczenie i wrażliwość, niż liczba i jakość obiektywów.

Źródło zdjęć: © © Michał Koralewski
Źródło zdjęć: © © Michał Koralewski

Na wszystko jest aplikacja

Kilkadziesiąt tysięcy darmowych i płatnych aplikacji służących do fotografowania w kolorze lub czerni i bieli, kadrowania, poprawiania ekspozycji, nasycenia kolorów, retuszu, dodawania filtrów, tekstur, winiety, ramek itp. pozwala na bardzo indywidualny dobór narzędzi fotograficznych zgodnie z potrzebami fotografa. Dzięki nim można mieć w kieszeni mobilne studio fotograficzne dostępne od razu po wykonaniu zdjęcia.

Bezpieczna archiwizacja

Dropbox, Google Drive, OneDrive, iCloud i inne dyski w chmurze pozwalają na bezpieczną archiwizację wykonanych zdjęć. Korzystając z nich po pierwsze zabezpieczamy się przed utratą cennych kadrów, a po drugie tworzymy prywatną galerię zdjęć, do której mamy dostęp z każdego urządzenia – smartfona, tabletu, laptopa i komputera stacjonarnego, niezależnie od miejsca, w którym aktualnie przebywamy. Wystarczy dostęp do sieci Internet.

Źródło zdjęć: © © Michał Koralewski
Źródło zdjęć: © © Michał Koralewski

Instagram i inni

Media społecznościowe są integralną częścią fotografii mobilnej. Fotografowie przenieśli swoje galerie do Internetu, korzystając z takich platform, jak: Instagram, EyeEm, Flickr, Behance itp. Wszystkie te media pozwalają nie tylko na dostęp do galerii i przesyłanie zdjęć poprzez dedykowane aplikacje na smartfony, ale pozwalają także na komentowanie, ocenianie zdjęć i dzielenie się doświadczeniem pomiędzy uczestnikami platformy. To także znakomity sposób na budowanie wizerunku marki i tworzenie kampanii marketingowych w oparciu o media społecznościowe i fotografię mobilną.

Źródło zdjęć: © © Michał Koralewski
Źródło zdjęć: © © Michał Koralewski

Dodatkowe akcesoria

Choć nie jest to niezbędne, aby fotografować za pomocą telefonu komórkowego, można rozszerzyć funkcjonalność smartfonów za pomocą dodatkowych akcesoriów. Producenci sprzętu fotograficznego już od kilku lat projektują i sprzedają gadżety dedykowane fotografom mobilnym, takie jak: statywy do komórek, dodatkowe obiektywy, baterie przedłużające żywotność sprzętu, obudowy do fotografii podwodnej, kijki do selfie, zewnętrzne pamięci i wiele, wiele innych. Ich cena jest zwykle dużo niższa od podobnych akcesoriów do „prawdziwych” aparatów fotograficznych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.