8 powszechnych błędów, których należy unikać przy portrecie. Rady Karla Taylora

8 powszechnych błędów, których należy unikać przy portrecie. Rady Karla Taylora02.07.2020 13:17

Karl Taylor jest jednym z najlepszych speców od oświetlenia studyjnego na świecie, jak również od fotografii komercyjnej. Jego filmy edukacyjne przyciągają setki tysięcy ludzi. Tym razem mistrz wziął na warsztat najczęściej popełniane błędy przy robieniu portretów.

Karl Taylor to bardzo doświadczony fotograf komercyjny z rozbudowanym portfolio znanych klientów. Zajmuje się on nie tylko fotografią produktową, ale również modą i portretem. W jednym z ostatnich odcinków swojego programu na żywo omawiał zdjęcia przesłane przez jego kursantów. Zwrócił uwagę na kilka błędów, które zdarzają się nader często.

Zwróć uwagę na tło

Według Karla Taylora na tło powinniśmy zwrócić uwagę zanim przejdziemy do sesji i nie jest to coś drugoplanowego, mimo tego, że nie gra pierwszych skrzypiec. Tło, które źle koresponduje z naszym modelem może zepsuć całe ujęcie. Fotograf mówi, że należy za każdym razem przyłożyć wagę do tego, co jest z tyłu – bez względu na to, czy jesteśmy w studio czy plenerze.

8 PORTRAIT PHOTOGRAPHY MISTAKES That Are Easy To AVOID!!

Przyłóż się do detali

Jak wszyscy wiemy – diabeł tkwi w szczegółach. Taylor zachęca do skoncentrowania się na detalach, jak makijaż czy odpowiednie atrybuty w kadrze. Jako przykłady, Karl podaje jako przykłady niewyprostowane włosy, nieodczepioną metkę z sukienki czy zagniecenia materiału. Wszystkie te elementy można poprawić szybko i bezboleśnie jeszcze przed wciśnięciem spustu migawki, co oszczędzi nam czas przy postprodukcji.

Ustawienie modela

Na temat pomocy w pozowaniu i ustawianiu ludzi można by napisać osobną książkę albo nawet kilka. Karl uświadamia, że przykładowo nie tylko forma, którą tworzą dłonie ma znaczenia, ale to, gdzie w kadrze się one znajdą. Oczywiście gest przez nie wykonywany jest równie ważny.

Izolacja modela na zdjęciu

Doskonałymi przykładami zdjeć, w których separacja obiekty od tła jest istotna jest fotografowanie czarnych elementów (np. sukienki) na czarnym tle lub białej na białym. Bywa to niesamowicie trudne, ale od tego przecież jest światło – wszystko da się kontrolować. Nieumiejętne wykorzystanie światła może skutkować stworzeniem portretu lewitującej głowy, a to przeważnie nie jest pożądane.

Według Taylora wykorzystanie absolutnie białego lub czarnego tła musi być bardzo świadomym zabiegiem, który nie sprawi, że nasz model będzie wyglądał karykaturalnie, a będzie dodatkowo podkreślony.

Zastanów się dobrze nad światłem

Bez światła nie ma fotografii. Trzeba je dobierać indywidualnie do fotografowanego modela. Inne światło wybierzemy do fotografowania modelki z silnym makijażem, inne do portretu starszej pani, a jeszcze inne do robienia zdjęć dzieciom. Podkreślenie faktury skóry nie zawsze jest dobre, tak samo jak jej kompletnie zabieranie miękkim światłem.

Jako że Karl Taylor jest doskonałym oświetleniowcem i specem od detali, zwraca uwagę na oświetlenie dłoni na zdjęciu. Prawie zawsze ludzie pomijają ten ważny aspekt na zdjęciach. Według fotografa nie powinny być one nigdy jaśniejsze niż sama twarz.

Narracja zdjęcia

Fotografia powinna opowiadać jakąś historię. Podczas tworzenia zdjęcia powinniśmy wiedzieć doskonale, co chcemy przez nie powiedzieć. Fotografia nie zawsze musi być stuprocentowo jasna, ale powinna chociaż nakierować odbiorcę na narrację, którą snuje jej twórca. Czasem sprzeczności też są dobre, a nawet interesujące.

Prowadź widza za rączkę

Udane zdjęcie nie pozwala nikomu przejść koło niego obojętnie i potrafi zatrzymać widza na dłużej. Nie jest to łatwa sprawa. Jeśli mamy już pomysł na historię (narrację), to opowiedzmy ją dobrze i skierujmy naszego widza do najciekawszych elementów za pośrednictwem kompozycji.

Retusz jest ważny

Jeśli zwróciliśmy uwagę na wszystkie powyższe aspekty, to zarejestrowane dzieło trzeba doszlifować. W czasach fotografii tradycyjnej przenoszenie negatywu na pozytywową odbitkę wiązał się z wyborem odpowiedniego papieru (jego odcienia czy kontrastu). Dzisiaj te same zabiegi, lecz znacznie bardziej rozbudowane robimy w cyfrowej ciemni, jak Adobe Lightroom czy Adobe Photoshop.

Oczywiście idzie za tym pułapka przesady. Dobre zdjęcie nie musi być koniecznie plastikowe, a wręcz przeciwnie – sukcesem jest obrobienie zdjęcia tak, by nie zwracało uwagi na korekty. Niech wygląda naturalnie albo przesadnie nienaturalnie. Chodzi o to, by trzymać się pewnej konwencji i również zwracać uwagę na szczegóły. Gdy zmieniasz kolor twarzy, rzuć okiem na kolor dłoni.

Jeśli interesujesz się wystrojem wnętrz, prosimy - wypełnij tę ankietę. Dzięki za pomoc!
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.