Absurdalny obiektyw w akcji. Fotograf wykorzystał wielki format i szkło 140 mm f/1.0

Absurdalny obiektyw w akcji. Fotograf wykorzystał wielki format i szkło 140 mm f/1.010.03.2023 13:20
Wielki obiektyw z projektora o ogniskowej 140 mm i przysłonie f/1.0.
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Markus Hoefstatter

Tak, dobrze przeczytaliście. Wielkoformatowy aparat i obiektyw o przysłonie f/1.0. Wiecie, co to oznacza? Dosłownie papierową głębię ostrości. Markus Hoefstatter ponownie balansuje na pograniczu sztuki i absurdu. Najlepsze w tym wszystkim jest to, że zrobił ze wspomnianego szkła naprawdę dobry użytek.

Markus Hoefstatter zaimponował nam już kilkukrotnie. Jego zdjęcia źrenic wyszły przepięknie, lecz teraz czas na coś innego, chociaż również wpadającego w oko. Artysta rok temu zakupił obiektyw o ogniskowej 140 mm i przysłonie f/1.0. To jasne szkło było przeznaczone do projektorów, lecz z powodzeniem można je wykorzystać w fotografii.

Nasz bohater wziął rzeczony obiektyw i postanowił go zaadaptować do naprawdę wielkoformatowego aparatu. Wymiary materiału światłoczułego to 40 × 50 cm, więc w tym wypadku długość ogniskowa standardowego obiektywu wynosiłaby ok. 640 mm. W związku z tym ogniskowa 140 mm to bardzo szeroki kąt. Współczynnik przycięcia (crop factor) wynosi w tym przypadku x0,0067. Markus zamontował szkło z projektora, korzystając z mocowania wydrukowanego na drukarce 3D.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić smartfon Vivo X90 Pro?

Jak się okazało, zamontowanie obiektywu wcale nie było problemem. Schody zaczęły się, gdy Markus chciał wywołać naświetloną płytkę, ponieważ jego ciemnia obsługuje maksymalnie płyty o rozmiarze 30 × 40 cm. Mimo że wydaje się, iż to niewielka różnica, to aż 67 proc. większa powierzchnia całkowita. Artysta trochę pokombinował i się udało.

Zanim pokażemy wam efekt, warto zwrócić uwagę na sam obiektyw, który ma powłoki radiacyjne. Prawdopodobnie jest to powłoka z toru, która daje żółtą poświatę. Popularnym sposobem na pozbycie się takowej jest wystawienie obiektywu na działanie światła UV. Po kilku-kilkunastu godzinach obiektyw znowu staje się krystalicznie czysty.

Zdjęcie oka z obiektywu 140 mm f/1.0., Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Markus Hoefstatter
Zdjęcie oka z obiektywu 140 mm f/1.0.
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Markus Hoefstatter

Markus jest miłośnikiem fotografowania oczu, więc na warsztat wziął oko swojego znajomego. Biorąc pod uwagę ekstremalnie szeroki kąt widzenia obiektywu, model musiał stanąć bardzo blisko. Tak powstało zdjęcie, będące bardziej ciekawostką niźli wartościowym kadrem. Tak czy siak, artyzmowi stało się zadość.

Marcin Watemborski, redaktor prowadzący Fotoblogii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.