Czy konkursy fotograficzne to oszustwo?

Czy konkursy fotograficzne to oszustwo?27.12.2017 18:53
Źródło zdjęć: © @jaceksiwko
Jacek i Kasia Siwko

Manipulacja zdjęciami, ustawiane wyniki, grona wzajemnej adoracji i podnoszenie fotograficznego ego. Czy konkursy fotograficzne mają jeszcze rację bytu?

Nie chcę by ten wpis był odebrany jako atak na ideę konkursów fotograficznych. Przyznam szczerze, że lubię śledzić wyniki przeróżnych plebiscytów i uważam za konieczność uruchomienie konkursu dla fotografów ślubnych.

Zacznę może jednak od początku

Rok temu rozpocząłem nagrywanie podcastu dla fotografów Niezłe Aparaty. Przez ten czas wokół tej audycji udało mi się zgromadzić 4 tysiące fotografów, więc kiedy podczas rozmowy ze Zbyszkiem Krukiem (producent albumów fotograficznych) w jednym z ostatnich odcinków podcastu padł temat konkursu fotografii ślubnej – uznałem, że warto pomyśleć nad wskrzeszeniem tej zabawy (taki konkurs odbywał się kiedyś w Polsce w ramach Forum Profesjonalnych Fotografów Ślubnych). Tym bardziej, że aż tylu fotografów zgromadziło się w jednym miejscu wokół wspólnej idei. Konkursy mają to do siebie, że rozgrzewają atmosferę w środowisku.

Wrzuciłem temat pod dyskusję na grupę Facebookową i odezwały się głosy wnoszące, że konkursy fotografii służą fotografom tylko, jako okazja do podpompowania swojego ego, a ogólnie to jedna wielka ściema i powód by grupy wzajemnej adoracji przyznały tytuły swoim pupilom (tu powołam się na licentia poetica – nie cytuję, ale staram się zachować sens tych wypowiedzi).

Nie znam kulisów przyznawania wszystkich nagród fotograficznych, ale przecież wyniki takich imprez są rezultatem subiektywnych wyborów jury. Jeśli wygrywa zdjęcie X czy Y to ciężko stwierdzić czy ktoś zgłosił lepsze klatki niż te, które dostały nagrody etc. Być może problem wokół konkursu i podejrzliwości o stronniczość dotyczą tylko środowiska fotografów ślubnych, ale przecież inne specjalizacje też mają swoje problemy.

Fotografowie prasowi mają przy konkursach ciągłą kłótnię o to, czy zdjęcie przedstawia prawdę. Czasem ktoś na Photoshopie doklei kilka par gołębich nóżek, których tam nie było na pliku RAW, czasem ktoś zaaranżuje dramatyczną (zdawałoby się) scenę. Jeśli chcecie więcej przykładów to odsyłam do kilku artykułów na Fotoblogii: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.

Zawsze kiedy pojawiają się diagnozy świadczące o chorobie, pojawia się i lekarstwo. Z komentarzy dowiedziałem się więc, że konkursami dla fotografów nie powinni kierować sami zainteresowani, czyli fotografowie. Nie wiem czy to dobry pomysł, zresztą na Fotoblogii pojawił się kiedyś artykuł pokazujący wyniki konkursu poważnego pisma ze zdjęciami, które wyglądały na wynik "burzy mózgów" amatorskiego jury.

Dajcie znać co myślicie o konkursach fotograficznych. Jest sens ich istnienia czy nie?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.