Dzieci chcą się zabić przez Instagram. Portal o tym wie i nic nie robi

Dzieci chcą się zabić przez Instagram. Portal o tym wie i nic nie robi16.09.2021 10:14

O szkodliwości dla zdrowia psychicznego w kontekście Instagrama pisaliśmy wielokrotnie. Po ostatnim artykule Wall Street Journal, Facebooka przyznał, że wie o tym zjawisku. Wygląda na to, że władze portalu postanowiły to zignorować.

W 2017 roku zostało przeprowadzone badanie, które jawnie pokazało, że Instagram sprawia, że ludzie czują się gorzej. Dotyczyło one głównie dziewczynek i kobiet w różnym wieku, aczkolwiek problem odnosi się również do chłopców i mężczyzn. Więcej na ten temat pisaliśmy w osobnym artykule, w którym wypowiedziały się ekspertki w dziedzinie socjologii oraz psychologii.

Niedawno Wall Street Journal zamieścił artykuł, dotyczący dokumentacji Facebooka na temat toksyczności jednego z ich produktów względem nastoletnich dziewcząt. Według publikacji autorstwa Georgii Wells, Jeffa Horowitza i Deepy Seetharaman, problem w rzeczywistości dotyczy milionów użytkowników w różnym wieku, lecz nastolatki są najbardziej narażone.

Facebook wiedział o szkodliwości Instagrama

W marcu 2020 roku w ramach wewnętrznej komunikacji Facebooka została rozesłana prezentacja, która ujawnia, że aż 32 proc. nastolatek czuło się przez treści na Instagramie gorzej względem własnych ciał. Slajd z prezentacji przedstawionej rok wcześniej zawiera jawną informację, że jedna na 3 dziewczynki negatywnie postrzega swoje ciało przez Instagram.

Slajd jest zatytułowany: "Nastolatkowie, którzy zmagają się z problemami psychicznymi mówią, że Instagram pogorszył ich stan". Wśród powodów wymienione są m.in.: presja związana ze realizowaniem stereotypów, presja na na posiadanie pieniędzy i ciał jak influencerzy i inne szkodliwe aspekty., Źródło zdjęć: © Komunikacja wewnętrzna Facebooka
Slajd jest zatytułowany: "Nastolatkowie, którzy zmagają się z problemami psychicznymi mówią, że Instagram pogorszył ich stan". Wśród powodów wymienione są m.in.: presja związana ze realizowaniem stereotypów, presja na na posiadanie pieniędzy i ciał jak influencerzy i inne szkodliwe aspekty.
Źródło zdjęć: © Komunikacja wewnętrzna Facebooka
Slajd z prezentacji pokazuje, jaki odsetek osób w Wielkiej Brytanii oraz USA miał określone myśli i dążenia przez Instagram. Od góry są to następujące aspekty: potrzeba zrobienia idealnego zdjęcia, brak poczucia atrakcyjności, brak pieniędzy, brak wystarczającej liczby przyjaciół, poczucie nie bycia wystarczająco dobrym, poczucie nieposiadania prawdziwych przyjaciół, odczucie konieczności bycia szczęśliwym, poczucie osamotnienia lub samotność, smutek lub depresja, niemożność bycia szczerym na swój temat, chęć popełnienia samobójstwa, chęć samookaleczenia., Źródło zdjęć: © Komunikacja wewnętrzna Facebooka
Slajd z prezentacji pokazuje, jaki odsetek osób w Wielkiej Brytanii oraz USA miał określone myśli i dążenia przez Instagram. Od góry są to następujące aspekty: potrzeba zrobienia idealnego zdjęcia, brak poczucia atrakcyjności, brak pieniędzy, brak wystarczającej liczby przyjaciół, poczucie nie bycia wystarczająco dobrym, poczucie nieposiadania prawdziwych przyjaciół, odczucie konieczności bycia szczęśliwym, poczucie osamotnienia lub samotność, smutek lub depresja, niemożność bycia szczerym na swój temat, chęć popełnienia samobójstwa, chęć samookaleczenia.
Źródło zdjęć: © Komunikacja wewnętrzna Facebooka

[h4]13 procent użytkowników Instagrama z Wielkiej Brytanii oraz 6 procent z USA chciało popełnić samobójstwo przez treści na Instagramie.[/h4]

Wall Street Journal zwraca uwagę, że władze Facebooka nie podjęły żadnych działań w związku z wynikami badań. Co gorsze – te nie zostały nawet podane do wiadomości publicznej ani przesłane społecznościom akademickim czy prawnikom. W dalszej części przytaczany jest szef Instagrama Adam Mosseri, który powiedział, że wpływ aplikacji na zdrowie psychiczne nastolatków jest znikomy.

Próbowali się wymigać

Odpowiedzią na publikację WSJ był artykuł na blogu Instagrama zamieszczony przez Karinę Newton, szefową działu polityki serwisu. Napisała ona tam o prowadzonych przez Instagram badaniach, które mają poprawić doświadczenia związane z korzystaniem z portalu. Nie pojawiło się natomiast ani jedno słowo zaprzeczające wynikom ankiet, które omówili autorzy artykułu z WSJ, aczkolwiek Newton zaznaczyła, że ta publikacja opiera się na ograniczonych danych i stawia Instagram w złym świetle.

W artykule-oświadczeniu znajdziemy bardzo ciekawy wątek. Newton nie odnosi się do własnych badań portalu, ale podaje za przykład wyniki badania z Uniwersytetu Harvarda, które wskazują na pozytywne i negatywne aspekty korzystania z social mediów przez nastolatków, podkreślając przy tym, że ponad 80 proc. młodzieży czuje dzięki Instagramowi większą więź z przyjaciółmi. Będąc uczciwą, pracownica Facebooka podaje też informację, że ponad 1/4 dzieci czuje, że ich życie stało się gorsze przez media społecznościowe.

W zakończeniu artykułu autorstwa Newton, znajdziemy zapis, który jest bardzo ogólny i nie odnosi się do ujawnionych wyników badań Facebooka.

  • Naszą pracą jest upewnienie się, że ludzie gromadzą dobre doświadczenia związane z korzystaniem z Instagrama, a dbanie o to jest dla nas sprawą najwyższej rangi – pisze Karina Newton. – Będziemy szukali okazji do szerszej współpracy z niezależnymi partnerami, by prowadzić badania i właśnie pracujemy nad sposobem, w jaki możemy dopuścić zewnętrzne firmy do naszych wewnętrznych danych, mając na względzie prywatność ludzi – kwituje.

Gdzie szukać pomocy?

Jeśli znajdujesz się w trudnej sytuacji i chcesz porozmawiać z psychologiem, dzwoń pod bezpłatny numer [b]116 123[/b] lub [b]22 484 88 01[/b]. Listę miejsc, w których możesz szukać pomocy, znajdziesz też [b][url=https://portal.abczdrowie.pl/depresja-mysli-samobojcze-kryzys-psychiczny-gdzie-szukac-bezplatnej-pomocy]TUTAJ[/url][/b].

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.