Fotografowie "wyjaśnili" Nikona. Wytykają błędy w kampanii przeciwko AI

Fotografowie "wyjaśnili" Nikona. Wytykają błędy w kampanii przeciwko AI20.06.2023 14:28
Kampania Nikona przeciwko AI została wykonana "po łebkach".
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Kampania Nikona z przewodnim motywem "naturalnej inteligencji" obiegła świat fotograficzny bardzo szybko i zjednała ludzi z marką. Wielu artystów utożsamia się z podejściem giganta, lecz okazało się, że świetny pomysł spotkał się z kiepskim wykonaniem, co wypunktowali eksperci.

Niedawno zachwycaliśmy się nową kampanią Nikona, w której producent sprzętu fotograficznego sprzeciwiał się generatywnym sieciom neuronowym i stawiał na "naturalną inteligencję". Mimo tego, że akcja opracowana przez agencję Circus Grey to naprawdę świetna kreacja, fotografowie dopatrzyli się wielu nieścisłości.

Okazuje się, że zdjęcie z drzewem to fotografia, którą bezpłatnie można pobrać z banku zdjęć Unsplash, a autorem jest Andrew Svk. Fakt jest taki, że zdjęcie zostało wykonane Nikonem, a konkretnie pełnoklatkową lustrzanką Nikon D850. Fiński fotograf Antti Karppinen wytyka też błędy dotyczące kiepskiego użycia "Stempla" w Photoshopie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Artyści doszli do tego, że inne zdjęcia również zostały wzięte ze stron z darmowymi fotografiami. To dość dziwne zagranie jak na bogatego giganta fotograficznego. W tym przypadku to, że Nikon ponownie zagościł na trzecim miejscu w rankingu udziałów na japońskim rynku fotograficznym, wcale nie dodaje wartości.

Idąc dalej, eksperci wytykają Nikonowi mocne retuszowanie zdjęć. Mimo tego, że faktycznie mamy do czynienia z fotografiami, trudno tu mówić o naturalności. Innym problemem jest kwestia płatności dla autorów oryginalnych zdjęć. Na tę chwilę nie ma informacji o tym, czy artystom zapłacono za wykorzystanie ich utworów w tak dużej kampanii. Oczywiście wszystko zależy też od licencji danego zdjęcia – jeśli jest na zasadach Creative Commons z uwzględnieniem komercji, sprawa jest jasna, a fotografowie nie otrzymają zapłaty.

Sytuacja z kampanią Nikona jest dość dziwna. Spodziewalibyśmy się po tak znanej firmie większego zaangażowania w realizację, ale gdy ludzie odkrywają niedociągnięcia, akcja traci swój urok. A szkoda, bo zapowiadało się naprawdę nieźle. Pomysł był świetny, wykonanie niestety coś kiepskie.

Marcin Watemborski, redaktor prowadzący Fotoblogii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.