Fotoreportaż w praktyce część II – selekcja i edycja zdjęć [poradnik]

Fotoreportaż w praktyce część II – selekcja i edycja zdjęć [poradnik]20.05.2015 16:19
Źródło zdjęć: © © Krystian Bielatowicz
Akademia Nikona

Fotoreportaż to historia opowiedziana za pomocą kilku lub kilkunastu fotografii. Cały proces realizacji fotoreportażu można poznać na warsztatach Akademii Nikona w Pieninach. Tymczasem w drugiej części artykułu o fotoreportażu w praktyce, opowiem o selekcji i edycji zdjęć. Wybranie najlepszych ujęć wcale nie jest łatwe i nie zawsze zamknięty cykl musi składać się z najlepszych fotografii.

Autorem tekstu jest Krystian Bielatowicz z Akademii Nikona.

Pierwsza selekcja

Zanim nasza opowieść uzyska ostateczny kształt musimy wykonać selekcję wstępną. W moim folderze z aktualnym projektem znajduje się katalog ze zdjęciami RAW. Wszystkie zdjęcia importuję do programu Adobe Photoshop Lightroom, który jest dla mnie głównym narzędziem do obróbki surowych plików z mojego aparatu. Jestem fotografem, który nie robi tysięcy zdjęć dziennie, zatem nie muszę poświęcać wielu godzin na oglądanie efektów swojej pracy. Często po całym dniu fotografowania mam trochę ponad sto fotografii, dzięki czemu pamiętam które z nich wyróżniają się na tle pozostałych. Pierwsza selekcja to przejrzenie wszystkich zdjęć i zaznaczenie tych najlepszych (oznaczam je pięcioma gwiazdkami w Lightroomie - klawisz „5”) oraz tych najgorszych (te z kolei oznaczam jako odrzucone - czarna flaga - klawisz „X”), które szybko usuwam z dysku komputera.

Obróbka zdjęć

Praca nad fotografią to przede wszystkim korekcja ekspozycji oraz kontrastu. Nie mogę sobie wyobrazić programu, w którym nie można używać obróbki selektywnej (działającej na wybranym obszarze kadru). To podstawa. Tak jak to miało miejsce w czasach fotografii analogowej podczas pracy pod powiększalnikiem, tak tutaj zmieniam ekspozycję tam, gdzie jest to konieczne. Czasami twarz fotografowanej osoby wymaga delikatnego rozjaśnienia, a tło przyciemnienia.

Źródło zdjęć: © © Krystian Bielatowicz
Źródło zdjęć: © © Krystian Bielatowicz

Ważne, żeby we wszystkim co robimy zachować umiar. Nie chcąc się specjalnie rozwodzić nad post-procesingiem odsyłam wszystkich do artykułów na Fotoblogii z tego zakresu. Na moich warsztatach w Pieninach opowiem jak sobie z tym poradzić mając na uwadze koherentną wypowiedź wielozdjęciową.

Edycja fotoreportażu

Kiedy kończę swój projekt, wybieram fotografie, z których będę układał historie. Pomimo nastania ery cyfrowej najefektywniej pracuje się na odbitkach. Zachęcam do tego, żeby wydrukować wszystkie zdjęcia np. w rozmiarze 10x15 cm i rozłożyć je na podłodze lub powiesić na ścianie za pomocą tzw. masy mocującej (o konsystencji plasteliny - warto ją formować w gumowych rękawiczkach, żeby nie przeniosła potu z naszych dłoni na ścianę). Powiązania między fotografiami będzie można precyzyjnie ocenić z bliska (dwie-trzy fotografie) i robiąc krok w tył ogarnąć całość wzrokiem. Dzięki takiemu prostemu zabiegowi łatwiej ułożyć zdjęcia w historię.

Na początku swojej kariery fotograficznej usłyszałem od starszego kolegi, że fotoreportaż powinien zaczynać się od mocnego zdjęcia. Następnie, w środku, ponownie mocny kadr i na koniec jeszcze raz z tym, że ostatnie ujęcie powinno mieć przekaz zmuszający do refleksji lub pointę. Myślę, że to dobry klucz i może być jednym skutecznym rozwiązaniem edycji naszej historii.

Publikacje

Odkąd pojawiły się łatwo przystępne cenowo aparaty cyfrowe, a internet przejął większość czytelników tradycyjnych gazet, tygodników i miesięczników, świat zawodowych fotoreporterów wywrócił się do góry nogami. Konkurencja jest coraz większa, a honoraria za publikacje zdjęć znacznie zmalały. Liczba publikacji fotoreportaży zmalała do absolutnego minimum, a etaty w gazetach zostały zredukowane prawie do zera. Nie oznacza to oczywiście, że nie należy próbować, a wręcz odwrotnie - trzeba przepychać się na ciasnym rynku łokciami. Mając w zanadrzu mocny fotoreportaż trzeba po prostu pójść do redakcji wybranego tygodnika, dwutygodnika lub miesięcznika i zaprezentować efekt swojej pracy. Będziemy szczególnie uprzywilejowani posiadając również tekst (myślę raczej o artykule, niż o podpisach do zdjęć). To z pewnością otworzy przed nami nowe możliwości publikacji. Pamiętajcie, że temat który poruszacie w fotoreportażu, musi pasować do profilu wybranej przez Was redakcji. Nie poddawajcie się po pierwszej odmowie. Ani po drugiej. Ósmej również nie. Dobry materiał znajdzie swoje miejsce w prasie.

Źródło zdjęć: © © Krystian Bielatowicz
Źródło zdjęć: © © Krystian Bielatowicz

Bierzcie udział również w konkursach fotograficznych. Te najbardziej znane to Grand Press Photo czy BZWBK Press Foto. Niestety, wiele fotoreportaży może zaistnieć tylko dzięki wygranej w konkursie, dlatego warto wysyłać swoje prace. Uważajcie, żeby jednak nie zostać przy założeniu, że fotoreportaże realizuje się tylko pod kątem konkursów. Fotografujcie dla siebie od początku do końca.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.