Dlaczego fotoreporterzy wystosowali list do producentów aparatów z prośbą o szyfrowanie treści?

Dlaczego fotoreporterzy wystosowali list do producentów aparatów z prośbą o szyfrowanie treści?15.12.2016 11:17
Źródło zdjęć: © © kaninstudio / [pl.depositphotos.com](http://pl.depositphotos.com/)

XXI wiek to czas, w którym najdroższy jest dostęp do informacji. Skoro tak, to ich odpowiednie zabezpieczenie również stanowi priorytet. Ponad 150 filmowców i fotoreporterów wystosowało prośbę do największych producentów sprzęto o zmiany w oprogramowaniu, które umożliwią szyfrowanie plików.

Wyobraźcie sobie, że jesteście na bardzo ważnym zleceniu, co więcej – jesteście jedyną osobą, która ma pozwolenie na fotografowanie wydarzenia. Nagle Wasza sytuacja radykalnie się zmienia, ponieważ ktoś kradnie Wasz aparat albo kartę i wykorzystuje Wasze zdjęcia. Można temu zapobiec, stosując szyfrowanie plików z poziomu aparatu. W takim wypadku zdjęcia mogłyby być odczytane tylko na sparowanym urządzeniu, do którego samodzielnie przypiszecie Wasz sprzęt.

Fundacja Freedom of the Press opublikowała otwarty list, który dotyka tematyki bezpieczeństwa dziennikarstwa w XXI wieku

Pismo zostało wysłane do największych producentów sprzętu fotograficznego i filmowego na świecie, firm: Canon, Nikon, Sony, Fujifilm oraz Olympus.

Wzywamy pisemnie waszą firmę do stworzenia funkcji szyfrowania w aparatach fotograficznych oraz kamerach. Jest to cecha, której brakuje w każdym profesjonalnym sprzęcie, oferowanym na rynku, a jest potrzebna do zapewnienia bezpieczeństwa naszej pracy oraz naszych bohaterów.

W liście poruszane są kwestie technologii szyfrujących, które stały się standardem w przypadku dysków zewnętrznych oraz wszelkiego rodzaju baz danych. Niestety, w przypadku przemysłu fotograficznego ta funkcja nawet nie kuleje, a po prostu została pominięta. Przyznacie, że nie powinno tak to wyglądać.

List został opublikowany 2 tygodnie po tym, jak kanadyjski fotograf Ed Ou został zatrzymany na granicy ze Stanami Zjednoczonymi, dokąd zmierzał w celu fotografowania protestów w Standing Rock. Podczas zatrzymania został przeszukany również jego telefon.

Bez możliwości szyfrowania zdjęć i materiału wideo, który robimy, mogą być one sprawdzone i przeszukane przez policję, wojsko oraz straż graniczną w krajach, w których realizujemy zlecenia, a konsekwencje tego mogą być tragiczne. Ze względu na zawartość naszych aparatów, która nie jest zakodowana, nie mamy możliwości chronienia jakiegokolwiek gotowego materiału. Stwarza to dla nas, naszych źródeł oraz pracy poważne ryzyko.

Pismo zwraca uwagę na to, że pierwsza firma, która przychyli się do prośby fotoreporterów i wprowadzi zmiany w swoim oprogramowaniu, które umożliwią szyfrowanie plików z poziomu sprzętu, zdecydowanie może zyskać znaczącą przewagę nad konkurencją.

Nikon odpowiada jako pierwszy

Krótko po opublikowaniu listu, firma Nikon jako pierwsza poinformowała, że jest świadoma problemu, który występuje na rynku. Czy to właśnie ten producent będzie pierwszym, który wprowadzi szyfrowanie z poziomu aparatu? Miejmy nadzieję, że przekonamy się o tym już niedługo.

Jesteśmy otwarci na innowacje i spełnienie oczekiwań w dziedzinie jakości obrazu, wytrzymałości sprzętu oraz użyteczności. Uważnie słuchamy potrzeb rynku i rozważamy dokładnie uwagi fotografów oraz będziemy cały czas zmieniać nasze produkty tak, by odpowiadały potrzebom ich użytkowników.

Szyfrowanie danych w aparatach - fanaberia czy realna potrzeba?

Co o pomyśle wprowadzenia szyfrowania danych myślą fotoreporterzy w Polsce? Maksymilian Rigamonti, laureat nagrody Grand Press Photo 2012 za Zdjęcie Roku, który był pięciokrotnie w bazach Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Afganistanie, nie ma wątpliwości co do przydatności takiego rozwiązania.

Wprowadzenie funkcji szyfrowania, ukrywania plików, zablokowania ich przed skasowaniem czy weryfikacji danych EXIF byłoby świetne. Wyobraźcie sobie, że moglibyście włączyć taką opcję i mielibyście dostęp do ukrytych plików lub do możliwości skasowania zdjęć tylko po wpisaniu odpowiedniego kodu. Docenia to także Marek Lapis - fotoreporter agencji FORUM.

Dzięki takiemu rozwiązaniu producenci sprzętu fotograficznego zagwarantowaliby fotografom oraz bohaterom ich opowieści bezpieczeństwo - pliki zostałyby na miejscu, a wizerunek osób na nich pozostałby dostępny tylko dla osoby znającej kod. Mamy nadzieję, że otwarty list do producentów sprzętu fotograficznego zwróci uwagę na tę realną potrzebę fotografów. Jesteśmy przekonani, że wpłynęłoby to pozytywnie na poprawę ochrony zdjęć oraz danych i zarazem przyczyniłoby się pozytywnie do wzrostu wiarygodności przekazów medialnych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.