Jak wybrać i retuszować zdjęcia lifestyle’owe?

Jak wybrać i retuszować zdjęcia lifestyle’owe?07.08.2020 12:56
Źródło zdjęć: © © Marta Woźna / [paniwoznafotografia.pl](http://paniwoznafotografia.pl/)
Marta Woźna

Fotografia lifestyle’owa ma ogromny plus tego, że zdjęcia w dobrze oświetlonych mieszkaniach lub przy odpowiednim ustawieniu modeli w stosunku do światła, praktycznie nie wymagają retuszu i wielkiej obróbki. W porównaniu do fotografii studyjnej, klienci nie szukają w takiej fotografii idealnych buzi, wygładzonych włosów.

W lifestyle’u bardzo dużo zależy od tego w jaki sposób komunikujemy i pokazujemy swój styl edycji zdjęć. Jeżeli w naszym portfolio nie znajdują się osoby z porcelanową skórą, idealnym makijażem lub wyszczuploną sylwetką to komentarze typu "poprawi to pani w Photoshopie" będą rzadkością.

Wybór zdjęć z sesji zdjęciowej

Do fotografa należy wybór, czy będzie oddawał materiał surowy, po wstępnej obróbce lub całkowicie wyedytowany oraz kto będzie dokonywał selekcji materiału. Przyjęłam strategię samodzielnej selekcji zdjęć oraz oddawania fotografii z sesji lifestyle’owej w formie pakietów - 15, 30 lub 50 zdjęć. Moi klienci otrzymują galerię zdjęć całkowicie obrobionych i do nich należy wybranie ujęć w ramach konkretnych pakietów. Dzięki temu zarabiam również na dodatkowych zdjęciach.

Źródło zdjęć: © © Marta Woźna / [paniwoznafotografia.pl](http://paniwoznafotografia.pl/)
Źródło zdjęć: © © Marta Woźna / [paniwoznafotografia.pl](http://paniwoznafotografia.pl/)

Opcji rozliczania się jest pewnie tyle, ilu fotografów, najważniejsze jednak, by nasz workflow współgrał z nami i dawał możliwość, jak najsprawniejszej obsługi klienta. Przy wyborze zdjęć z sesji warto kierować się tym, by materiał był dynamiczny i pełny emocji. Warto zadbać, by historia rodzinna przedstawiona na fotografiach obejmowała wszystkie relacje rodzinne, pokazywała detale oraz zawierała portrety pojedynczych osób oraz rodziny. Wbrew pozorom fotografowanie przedmiotów, czy rodzinnych pamiątek, które znajdują się w domach i mieszkaniach klientów również nie jest złym pomysłem, bo bardzo często takie zdjęcia zostają wybierane. To czy będziemy mieć z czego wybierać zależy jednak w dużej mierze od pracy na sesji. Jeśli nie byliśmy zbyt kreatywni to wybór również będzie ograniczony.

Siadając do selekcji materiału warto odsunąć rozpraszacze i skupić się na zadaniu. Wybierając ulubiony program do obróbki warto przeglądać zdjęcia na miniaturkach i oceniać kilka kadrów obok siebie. Nie trzeba oddawać klientowi 15 portretów jednej osoby, a raczej z tej puli wybrać 5 kompletnie od siebie różnych, zaskakujących. Przeładowanie przewidywalnością, która nie jest uzasadniona etapem nauki czy budowy portfolio może się spotkać z zaskoczeniem modeli. By ograniczyć ilość materiału przynoszonego z samej sesji wystarczy chodzić z mniejszą pojemnościowo kartą pamięci lub z zegarkiem na ręce, który będzie naszym batem, by pracować efektywnie w krótkim czasie.

Źródło zdjęć: © © Marta Woźna / [paniwoznafotografia.pl](http://paniwoznafotografia.pl/)
Źródło zdjęć: © © Marta Woźna / [paniwoznafotografia.pl](http://paniwoznafotografia.pl/)

Retusz zdjęć lifestyle’owych

Większość fotografów zajmujących się fotografią typu lifestyle nie przesadza z retuszem zdjęć. Ingerencja dotyczy głównie tymczasowych defektów skóry typu trądzik, wysypka, wypryski, siniaki. Rzadko zdarzają się osoby, które usuwają coś z tła, czy wyszczuplają sylwetki. Dużo ważniejsza od pracy przy komputerze jest komunikacja w trakcie sesji i przełożenie niepotrzebnych przedmiotów na inne miejsce. Czasem wystarczy schować neonową ścierkę ze zlewu, jeżeli nam przeszkadza niż tracić czas w Photoshopie. Nie popieram jednak jeżdżenia meblami po mieszkaniu, czy układania przedmiotów według naszej wizji. Drobne zapanowanie na chaosem wystarczy.

Źródło zdjęć: © © Marta Woźna / [paniwoznafotografia.pl](http://paniwoznafotografia.pl/)
Źródło zdjęć: © © Marta Woźna / [paniwoznafotografia.pl](http://paniwoznafotografia.pl/)

Jeśli dokonujemy prostej obróbki bez retuszu warto zaznaczyć to w regulaminie sesji lub zapisać w umowie podpisywanej przez klienta. Takie informacje zawsze są punktem odniesienia, gdy modele zaczynają naciskać na mocniejszą ingerencję w zdjęć i nasz styl obróbki oraz pracy. Po zapoznaniu się z takimi informacjami, klienci wiedzą, czego będzie dotyczyć edycja, a czego nie. Zdecydować należy również wcześniej, jaki procent zdjęć będzie oddany w kolorze, a jaki w czerni i bieli. Jeśli portfolio fotografa nie zawiera zdjeć czarno-białych, klient może czuć się zaskoczony, gdy w galerii znajdzie 20 proc. takich ujęć i wówczas prawdopodobnie poprosi o zmianę kolorystyki.

Wybór zdjęć z sesji, retusz i obróbka to kwestia indywidualna schematu pracy fotografa z klientem. Warto przetestować różne narzędzia, programy, by osiągać jak najlepszy rezultat w możliwie najszybszym czasie. Nikt nie chce oglądać zdjęć noworodkowych, gdy dziecko ma rok, prawda?

Źródło zdjęć: © © Marta Woźna / [paniwoznafotografia.pl](http://paniwoznafotografia.pl/)
Źródło zdjęć: © © Marta Woźna / [paniwoznafotografia.pl](http://paniwoznafotografia.pl/)
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.