Analogowa rewolucja trwa: najpierw Ektachrome, teraz przyszedł czas na Kodachrome

Analogowa rewolucja trwa: najpierw Ektachrome, teraz przyszedł czas na Kodachrome11.01.2017 10:54
Źródło zdjęć: © © [pittaya / flickr (CC BY 2.0))](https://www.flickr.com/photos/pittaya/)
Mikołaj Rożek

Zaledwie parę dni temu świat fotograficzny obiegła wieść o planowanym przywróceniu produkcji filmu Ektachrome, ogłoszona podczas targów CES 2017. Firma Kodak poważnie podchodzi do reanimacji linii tradycyjnych materiałów, a następny w kolejce może być niezwykle popularny Kodachrome.

Emocje wywołane informacją o wznowieniu produkcji slajdu Ektachrome jeszcze dobrze nie opadły, a możliwe że kolejny tradycyjny film powróci na sklepowe półki. Szef marketingu Kodaka, Steve Overman, zdradził poważne zainteresowanie firmy ponownym wprowadzeniem do produkcji filmu Kodachrome. Nie pora jednak jeszcze na otwieranie szampana.

Źródło zdjęć: © © [Jorge Gonzales / Flickr ](https://www.flickr.com/photos/macabrephotographer/)([CC BYSA 2.0](https://creativecommons.org/licenses/bysa/2.0/))
Źródło zdjęć: © © [Jorge Gonzales / Flickr ](https://www.flickr.com/photos/macabrephotographer/)([CC BYSA 2.0](https://creativecommons.org/licenses/bysa/2.0/))

Powrót Kodaka do tworzenia emulsji fotograficznej jest dla fotograficznego świata renesansem na miarę przywrócenia tłoczenia płyt winylowych. Slajd Kodachrome był jednym z najpopularniejszych filmów wykorzystywanych przez profesjonalnych fotografów, jak Steve McCurry i Alex Webb. Co więcej - w momencie swojej świetności materiał używany był także do kręcenia filmów.

Źródło zdjęć: © © [Dnalor_01 / Wikimedia Commons (CCBYSA 3.0)](https://en.wikipedia.org/wiki/Kodachrome#/media/File:Kodachrome_II__Film_for_colour_slides.jpg)
Źródło zdjęć: © © [Dnalor_01 / Wikimedia Commons (CCBYSA 3.0)](https://en.wikipedia.org/wiki/Kodachrome#/media/File:Kodachrome_II__Film_for_colour_slides.jpg)

Sprawa jednak nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Ponowne wprowadzenie Kodachrome do sprzedaży wiązałoby się z dość dużymi kosztami, które Kodak musiałby ponieść. Nie mówię tu tylko o samym procesie produkcji filmów. Już za czasów swojej największej popularności korzystanie z Kodachrome było drogie za sprawą procesu wywoływania. K-14, bo o nim mowa, był bardziej wymagający niż używany przy Ektachrome proces E-6. Film sprzedawany był w cenie uwzględniającej wywoływanie. Naświetlony materiał należało wysłać w dołączonej kopercie do najbliższego laboratorium Kodaka. W tamtych czasach było to niewygodne, a co dopiero obecnie.

Jeżeli wierzyć doniesieniom o wzroście sprzedaży tradycyjnych klisz w ostatnim czasie, reanimacja klasycznych filmów może rzeczywiście dojść do skutku. Jednak przygotowanie logistyczne takiego przedsięwzięcia, zwłaszcza w przypadku tak skomplikowanego filmu jak Kodachrome, może oznaczać poważne ryzyko inwestycyjne. Osobiście nie obraziłbym się na taki rozwój wypadków, niestety, nie miałem możliwości skorzystać z Kodachrome, który ostatecznie wycofano w 2009 roku.

Czas pokaże czy nadzieje na powrót tradycyjnych filmów, jak Kodachrome, będą spełnione. Obecne nowiny trzeba traktować z przymrużeniem oka. Może się okazać, że dopiero po dobrych wynikach sprzedaży Ektachrome, Kodak zdecyduje się wprowadzić następne.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.