Nie chcesz sprzedać zdjęć? Trudno, sami sobie weźmiemy

Nie chcesz sprzedać zdjęć? Trudno, sami sobie weźmiemy27.02.2013 08:00
Olga Drenda

Brandon Stanton, fotograf prowadzący popularny blog street photo Humans of New York, odmówił firmie DKNY sprzedaży swoich zdjęć. Dom mody nie przejął się jego decyzją i wykorzystał 300 fotografii do dekoracji witryn sklepowych bez zgody ich autora. Przeliczyli się, ponieważ w dobie Internetu takie rzeczy nie uchodzą na sucho.

Znana firma odzieżowa DKNY zaproponowała Brandonowi Stantonowi – autorowi popularnego blogu street photo Humans of New York – wykorzystanie jego zdjęć w wiosennej kampanii marki (dokładnie chodziło o kwotę 15 tys. dolarów za 300 zdjęć, którą autor uznał za niewystarczającą jak na tak dużego klienta). Stanton odmówił, ale dla DKNY nie miało to większego znaczenia, ponieważ wspomniane 300 zdjęć jego autorstwa i tak stało się częścią dekoracji witryn sklepowych. Być może firma liczyła na to, że sprawa rozejdzie się po kościach i nikt nic nie zauważy, ale prawdopodobnie nie wzięła pod uwagę tego, że dzięki mediom społecznościowym szydło o wiele szybciej i częściej wychodzi z worka.

[solr id="fotoblogia-pl-64461" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1815,czy-w-ue-przysluguje-dwuletnia-gwarancja-na-sprzet-fakty-i-mity" _mphoto="3201853932-770ba922a8-z--d34ecca.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2695[/block][block src="solr" position="inside"]2695[/block]

Stanton dowiedział się o wszystkim z Facebooka. Jeden z fanów jego profilu zamieścił na nim zdjęcie przedstawiające witrynę sklepu DKNY w Bangkoku, a na niej... dziesiątki zdjęć znanych z Humans of New York. Autor wydał oświadczenie, w którym ogłosił, że wie o całej sprawie i domaga się odszkodowania od DKNY – wpłaty 100 tys. dolarów na konto oddziału YMCA w nowojorskiej dzielnicy Bedford-Stuyvesant z przeznaczeniem na wakacje dla dzieci z okolicy.

[solr id="fotoblogia-pl-64461" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1815,czy-w-ue-przysluguje-dwuletnia-gwarancja-na-sprzet-fakty-i-mity" _mphoto="3201853932-770ba922a8-z--d34ecca.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2695[/block][block src="solr" position="inside"]2695[/block]

Jednocześnie Facebook okazał się najskuteczniejszą drogą rozwiązywania konfliktów. Wczoraj firma DKNY opublikowała odpowiedź, w której przyznała się do błędu. Publikację zdjęć jej przedstawiciele przypisali „omyłkowemu wykorzystaniu makiety stworzonej na wewnętrzne potrzeby firmy” i zgodzili się na wpłacenie kwoty 25 tys. dolarów na wskazany przez Stantona cel.

Fotograf zgodził się na zaproponowane przez DKNY rozwiązanie, dodając, że w dobre intencje firmy wierzy na słowo. Czy była to jedynie zwyczajna pomyłka, czy sprytna wymówka – nie nam oceniać, jednak niezależnie od tego przykro pisać po raz kolejny o przypadku wykorzystania zdjęć fotografa bez jego zgody. To temat, który wyjątkowo często gości na łamach Fotoblogii, i niestety – jego końca wciąż nie widać.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.