Polscy fotografowie odpowiadają na okładkę Vogue. Nie szczędzą słów... i nie tylko!

Polscy fotografowie odpowiadają na okładkę Vogue. Nie szczędzą słów... i nie tylko!13.02.2018 21:30
Źródło zdjęć: © © Adrian Błachut i Wiktor Frakno / [Facebook](https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10213099720222229&set=a.1190823325322.29864.1070531437&type=3&theater)

Na okładce pierwszego numeru polskiego Vogue widać Gosię Belę i Anję Rubik. Modelki stoją na tle czarnej Wołgi, za którą jest Pałac Kultury i Nauki - "symbol przyjaźni polsko-radzieckiej".

W związku z ogromnym oburzeniem internautów, postanowiłem zapytać polskich fotografów, co sądzą o okładce pierwszego polskiego wydania magazynu Vogue. Jest to najbardziej rozpoznawalny tytuł w świecie mody, jak widać nasza rodzima wersja już na wstępie zapowiada się bardzo kontrowersyjnie. Autorem okładki jest niemiecki fotograf Juergen Teller.

Rozmawiając z kolegami i koleżankami fotografami spotkałem się z różnymi opiniami. Niektórzy twierdzą, że zdjęcie jest udane i to niezła prowokacja. Inni zaś dostrzegają w tym brak poszanowania dla polskiej historii i kultury. Czy to nie jest tak, że miało powstać hipsterskie zdjęcie i coś poszło nie tak?

Swoją drogą - czy myślicie, że inspiracją dla tego zdjęcia była praca Romualda Broniarka?

Marzec 1960, Warszawa, Polska Sesja fotograficzna na okładkę tygodnika "Przyjaźń" - modelka na tle Pałacu Kultury i Nauki, z prawej stoi samochód marki "Wołga", Źródło zdjęć: © © Romuald Broniarek / KARTA
Marzec 1960, Warszawa, Polska Sesja fotograficzna na okładkę tygodnika "Przyjaźń" - modelka na tle Pałacu Kultury i Nauki, z prawej stoi samochód marki "Wołga"
Źródło zdjęć: © © Romuald Broniarek / KARTA
Źródło zdjęć: © © Juergen Teller / Vogue / [Facebook](https://www.facebook.com/VoguePolska/)
Źródło zdjęć: © © Juergen Teller / Vogue / [Facebook](https://www.facebook.com/VoguePolska/)
Co poczułam, gdy zobaczyłam okładkę "Vogue"? Totalne zaskoczenie! Jeśli taki miał być zamiar autorów, to udało się w 200 proc. W dzisiejszych czasach tak już jest, że jeśli nie zaszokujesz, to nikt cię nie zauważy. Na tej samej zasadzie działał Benetton w latach 90-tych. A jednak, moim skromnym zdaniem, w dużo lepszej estetyce. Czy gdyby tego zdjęcia nie zrobił sławny fotograf, w ogóle ktoś by je zauważył? Nie lubię publicznie wymądrzać się na temat zdjęć innych fotografów, bo jednak de gustibus non disputandum est. Nie leży mi przede wszystkim estetyka zdjęcia. Brakuje finezji, estetyki high fashion, do której "Vogue" do tej pory przyzwyczajał. Jest proste, wręcz toporne i... takie przewidywalne: Polska = PRL, komunizm, śnieg, szarość... Serio?
Moim zdaniem fakt, że otwierając przeglądarkę wszyscy piszą o tej okładce jest dowodem na genialny PR. Czy ładna? Na pewno pierwsza i na pewno pozostanie zapamiętana.
Totalnie nie moja bajka. Zdjęcie mnie nie zachwyca, widziałem wiele lepszych na okładkach. Trochę szkoda, ze premiera ze średnim zdjęciem. Odnośnie zestawienie - no cóż, chyba tyle o Polsce wiedzą, a że Wołga (może pomylili z Syrenką) pasowała kolorystycznie do płaszczy to wzięli. Modelki tez zna świat mody. Brakuje Lecha Wałęsy i Ś.P. Jana Pawła II i cala wiedza o Polsce byłaby na jednej fotografii.
Gratuluję Vouge Polska pomysłu - dobra prowokacja marketingowa, choć myślę, że pomysł zrodził się ze świetnego sztabu ludzi, a nie z samego fotografa. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że każdy z nas zrobiłby zdecydowanie lepszą fotografię, ale to nie jest do końca takie proste jak nam się wydaje. Fotografia ta wyważa wszystko. Można śmiało doszukać się inspiracji polskiej fotografii modowej lat 70, gdzie takie zdjęcia publikowane w polskich tygodnikach i magazynach zapędzały nas w myśli, że powoli i w Polsce robi się zachód. Uważaliśmy tak tylko dlatego, że nie znaliśmy zdjęć modowych uznanych fotografów jak np. Helmut Newton. U nas wygięta modelka na tle socjalistycznych monstrualnych pomników czy budowli kojarzyła się z sukcesem, tym bardziej większym, że udało się jej nabyć coś modnego, co nie było dostępne w sklepach. Tak prestiżowe modowe pismo, jakie obecnie wchodzi na polski rynek, w okresie socjalizmu było rarytasem i wielką inspiracją dla krawcowych, które szyły po kątach w kamienicach. Młode pokolenia uzna tę okładkę za kicz, starsze uzna za trafioną. Ja bym tylko w tle ustawił jeszcze długą kolejkę ludzi. Jako okładka mi się podoba, jako samo zdjęcie nie robi wrażenia - bez wysiłku i szczypty chilli.
Dziś miała miejsce premiera okładki polskiego wydania znanego magazynu Vogue. Nikt nie spodziewał się takiej okładki. Wywołała ono spore poruszenie wśród oglądających. Jedni chwalą je sobie inni odwrotnie. Zdjęcie wydaje się być zrobione od niechcenia - tak jakby autor wziął aparat i przypadkowo spotkał dwie kobiety pod Pałacem Kultury i Nauki, i sfotografował je. Do tego jeszcze pojawiła się czarna wołga. Trzeba mieć dużo odwagi dając takie zdjęcie na okładkę,a le do odważnych świat należy! Zdjęcie nie jest przypadkowe ani zrobione "ot tak sobie". Jest przemyślane. Jest w nim symbolika dawnej Polski - tej kiedy po polskich drogach jeździła legendarna czarna wołga. Wtedy, gdy powstał Pałac Kultury i Nauki im. Józefa Stalina. Tej Polski, która nie wróci. Zdjęcie przypomina wielu osobom te stare zdjęcia z okresu ich młodości, gdy fotografowało się na negatywach Foto lub ORWO, a ORWO kolorowe było szczytem marzeń. Nie jest na pewno to jedno z wielu zdjęć, jakie królują na okładkach polskich magazynów tych modowych czy "modowych". Nie jest to zdjęcie, na którym widzimy przesadnie wyfotoszopowaną modelkę o białkach oczu bielszych od najbielszej bieli, o nienaturalnie białych zębach wyłaniających się z ust wykrzywionych w sztucznym uśmiechu. Zdjęcie jest prawdziwe. Tak jak prawdziwy jest Pałac Kultury i Nauki, jak prawdziwa jest czarna wołga, jak prawdziwe są modelki, które zostały na nim uwiecznione. Kiedyś ktoś powiedział, że by zrozumieć niektóre zdjęcia trzeba wyjść z pudełka albo ściągnąć różowe okulary z oczu. Brawo dla osób, które zdecydowały się na opublikowanie w pierwszym wydaniu magazynu takiego zdjęcia. Brawo dla autora i osób współtworzących to zdjęcie!
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.