Raport Nikona: zapachy intensywnie inspirują Polaków do fotografowania

Raport Nikona: zapachy intensywnie inspirują Polaków do fotografowania07.04.2010 10:48
Fot. jonmatthew photography / Flickr CC 2.0
Krzysztof Basel

Firma Nikon zleciła wykonanie ogólnoeuropejskiego badania na temat związku zapachów ze wspomnieniami i fotografią. Wyniki są zaskakujące, a nasi rodacy wyróżniają się w tej dziedzinie na tle innych nacji - ponad 76% Polaków zrobiłoby zdjęcie danego obiektu wyłącznie z powodu jego zapachu. Szczegółowe wyniki są jeszcze ciekawsze.

Wspomniany wynik 76% to osiągnięcie zdecydowanie ponad przeciętną. Polacy znacząco przewyższają średnią europejską w tym zakresie, która wynosi 56%. Wyniki badań firmy Nikon mówią jasno, że bez względu na kraj pochodzenia, na zapach podczas fotografowania częściej zwracają uwagę kobiety, niż mężczyźni.

Wyniki badań pokazują, że ponad 82% Polaków (średnia europejska - 61%) uważa, że pamięta zapach związany z okolicznościami powstania danego zdjęcia. Najsilniej zapachy kojarzą Hiszpanie, a najsłabiej Brytyjczycy. Dla 69% Polaków aromat świeżo skoszonej trawy kojarzy z wakacjami oraz zabawą i grami sportowymi na dworze. Z kolei zapach drewna płonącego w ognisku przywołuje wspomnienia wycieczek i biwaków, a woń olejku do opalania - wakacji na plaży.

?Przeprowadzone badania wskazują na silny związek łączący wspomnienia i zapachy. Fotografia może przywoływać wizualne wspomnienia o danym momencie, ale w połączeniu z zapachem powoduje skojarzenia emocjonalne, silniejsze niż w przypadku innych wyzwalaczy? ? skomentowała wyniki badań Rachel Herz, światowej klasy specjalistka w dziedzinie psychologii zapachów i profesor na Uniwersytecie Browna w Stanach Zjednoczonych. ?Naukowcy od wielu lat badają powiązania między naszymi zmysłami i zdolnością do przywoływania wspomnień. Wyniki mojej pracy potwierdzają, że zmysł węchu zapewnia szczególnie silną, bezpośrednią łączność z obszarem mózgu odpowiedzialnym za pamięć emocjonalną. Nic zatem dziwnego, że tak wiele osób wskazuje wonie świeżo skoszonej trawy czy olejku do opalania jako najważniejsze zapachy. Silnie kojarzą się one z dzieciństwem, czyli okresem kształtowania się pierwszych wspomnień? ? dodała profesor Rachel Herz.

?Mimo, że zdjęcia to najlepszy sposób dokumentowania i uwieczniania najważniejszych chwil w życiu, chcieliśmy sprawdzić, czy w procesie zapamiętywania określonych momentów mają udział również inne czynniki. Badania dotyczące powiązań między zapachami i wspomnieniami potwierdzają, że Europejczycy nie tylko ze zdumiewającą łatwością zapamiętują określone sceny i miejsca na podstawie różnych woni, ale także większość z nich świadomie stara się maksymalizować rolę tych wspomnień? ? powiedział Mark Pekelharing, kierownik ds. produktów w dziale produktów amatorskich firmy Nikon.

W badaniu firmy Nikon ankietowanych było 11,5 tys. osób z 23 krajów Europy. W Polsce przeprowadzone zostało w dniach 26-29 stycznia 2010 r. Badanie przygotowano z okazji wprowadzenia na rynek najnowszych modeli kompaktowych aparatów cyfrowych Nikon COOLPIX: S8000, S4000, S3000, P100, L110, L21 oraz L22. Badanie prowadziła firma Opion Matters.

Źródło: Nikon

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.