Prawie 50 tysięcy ludzi polubiło Instagramowe konto alkoholiczki. Tak wygląda nowoczesna kampania przeciw alkoholizmowi

Prawie 50 tysięcy ludzi polubiło Instagramowe konto alkoholiczki. Tak wygląda nowoczesna kampania przeciw alkoholizmowi04.10.2016 11:24
Źródło zdjęć: © © BETC / [Instagram](https://www.instagram.com/louise.delage/)

25-letnia Francuzka, Louise Delage, zgromadziła 44 tysiące obserwujących oraz 50 tysięcy „lajków” pokazując, jak się świetnie bawi. Po 2 miesiącach okazało się, że wszystko było udawane w ramach kampanii społecznej.

Louise Delage nie jest nawet prawdziwą osobą. Jest wytworem agencji kreatywnej BETC, który powstał na potrzeby francuskiej organizacji Addict Aide oraz ich kampanii „Like My Addiction”.

Stowarzyszenie zajmuje się pomocą osobom uzależnionym od alkoholu i gromadzi materiały, które rozpowszechnia za pomocą mediów społecznościowych. Celem jest zwiększenie świadomości młodych ludzi na temat problemów alkoholowych.

Addict Aide poprosił agencję BETC o zaproponowanie rozwiązania, które pokaże, jak łatwo jest przeoczyć kwestię uzależnienia od alkoholu wśród najbliższych osób. Agencja stworzyła nieprawdziwe konto na Instagramie i postowała 3 zdjęcia dziennie przez 2 miesiące. Na zdjęciach Louise pozowała w typowy instagramowy sposób, pokazując swoje życie. Prawie na każdym zdjęciu trzymała w ręce jakiś alkohol.

149 postów i 50 tysięcy lajków później, BETC wypuściła filmik, w którym pokazała, o co w tym wszystkim chodzi. Jest w nim przegląd postów Louise, który koncentruje się na każdym kieliszku i butelce w rękach modelki.

Po ujawnieniu kampanii wiele osób doznało szoku, inne wyczuły pułapkę. Film rozszedł się bardzo szybko i zyskał ogromną popularność. Po ponad 500 tysiącach wyświetleń pojawiło się około 140 artykułów o przedsięwzięciu, a strona Addict Aide została zakorkowana 5 razy w przeciągu kilku godzin po opublikowaniu filmiku.

Kampania pokazuje, jak płytko traktujemy media społecznościowe. Zamiast zainteresować się czyimś problemem, chcieć pomóc, bezmyślnie przeglądamy kolejne posty, klikając serduszko raz za razem. To przerażające, jak wiele osób podchodzi do takiego tematu bez żadnej refleksji. Przypomina to działania Amalii Ulman, artystki, która sfingowała swój bogaty styl życia, by pokazać ludziom, jak płytcy są i jak bardzo wspierają życie na pokaz.

Świetnym przykładem na zwrócenie uwagi społeczeństwa na otaczające nas problemy jest dawna kampania Soppkk: #matfördagen, w której użytkownicy wrzucali zdjęcia pustych talerzy, tagując je w odpowiedni sposób. Kampania dotyczyła problemu niedożywienia bezdomnych.

Innym przykładem kampanii społecznej, która odniosła sukces w mediach społecznościowych, jest „Check it before it’s removed” („Obczaj to, zanim usuną” - przyp. red.). Był to pomysł stowarzyszenia Pink Ribbon Germany. Projekt dotyczył profilaktyki raka piersi, a konwencja była dość kontrowersyjna, ponieważ świadomie łamała zasady mediów społecznościowych przez publikację zdjęć kobiet z osłoniętymi piersiami. Gra słów wykorzystana w kampanii odnosiła się do regulaminów portali oraz bezpośrednio do nowotworu piersi.

Co sądzicie o takim prowadzeniu mediów społecznościowych? To potężne narzędzie nie tylko do promowania siebie, ale również manifestowania poglądów. Jak widać – świetnie sprawdza się również jako sposób podnoszenia świadomości społecznej ludzi dookoła nas.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.