Uratowała go technologia. Gdyby nie to urządzenie, straciłby grube tysiące

Uratowała go technologia. Gdyby nie to urządzenie, straciłby grube tysiące10.05.2022 07:48

Współczesna technologia może być zbawienna. Jak się okazuje – zwłaszcza przy okazji kradzieży. Ta sytuacja pokazuje, że warto zaznajomić się z nowymi gadżetami i śmiało je wykorzystywać, dzięki czemu nie będziemy musieli więcej martwić się o kradzieże, a przynajmniej łatwiej będzie nam odzyskać rzeczy.

Ukradł wam ktoś kiedyś rower? To dość powszechne. I zapewne nie udało siego odnaleźć, prawda? Wyobraźcie sobie, co by było, gdyby taka sytuacja dotyczyła czegoś znacznie droższego – na przykład sprzętu fotograficznego, na który wydaliście grube tysiące złotych. Taka sytuacja spotkała ostatnio pewnego artystę, lecz sprzęt do niego wrócił.

Rzecz dotyczy fotografa Grahama Taita z Australii, ale tę sprawę można odnieść niemal do każdego innego kraju, również Polski. Mężczyzna miał sporego pecha – gdy był na wczasach, ktoś włamał się do jego samochodu i ukradł jego portfel, laptopa, aparat Sony RX10 (warty ok. 7 tys. zł) oraz kamerkę sportową GoPro. Całość została wyceniona na około 10 tys. dolarów czyli równowartość ok. 45 tys. złotych. Niefart to mało powiedziane. To wręcz tragedia.

Apple AirTag jest wielkości breloczka do kluczy.
Apple AirTag jest wielkości breloczka do kluczy.

Sprzęty elektroniczne bardzo szybko zmieniają właścicieli i wiele z nich trudno jest namierzyć. O ile w przypadku komputera jeszcze może by się to udało, tak aparat czy kamera mogły przepaść bezpowrotnie. I tutaj pojawia się prosty trik, który uratował skradzione mienie. Do torby laptopa był przyczepiony lokalizator GPS Apple AirTag. Jego cena w Polsce to ok. 140 zł za sztukę lub ok. 500 za komplet czterech sztuk. Złodziej widocznie myślał, że to zwykły breloczek.

Apple AirTag wysyła zabezpieczony sygnał za pośrednictwem łączności Bluetooth do pobliskich urządzeń Apple, dzięki czemu tworzy się sieć połączeń i jeśli jest w zasięgu, możliwe jest namierzenie jego lokalizacji za pomocą aplikacji w iPhone’ie. Właśnie w ten sposób policja odzyskała skradzione fotografowi dobra.

Ta sytuacja pokazuje, że warto zainwestować w lokalizatory GPS. O ile Apple AirTag to urządzenie dość proste, polegające na sieci połączeń Bluetooth z produktami Apple, tak w sieci dostępne są w sprzedaży niedrogie lokalizatory o znacznie szerszych możliwościach nadawania sygnału – choćby za pośrednictwem satelitów. Być może kosztują więcej, ale zdecydowanie lepiej jest je mieć i zyskać szansę na odnalezienie skradzionych przedmiotów, niż polegać wyłącznie na szczęściu i umiejętnościach policji.

Marcin Watemborski, redaktor prowadzący Fotoblogii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.