Zobacz czarno-biały świat w kolorze [galeria]
01.10.2012 09:42, aktual.: 01.10.2012 11:42
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Fotografia i kino przyzwyczaiły nas do tego, że o czasach przed II wojną światową myślimy w czerni i bieli. Dlatego znaleziska takie jak kolekcja Kodachrome'ów fotografa z Indiany, Charlesa W. Cushmana, zawsze budzą zdumienie.
Większość fotografii i filmów z pierwszej połowy XX wieku (a często nawet późniejszych) jest dostępna w czerni i bieli. To sprawia, że ówczesny świat wydaje nam się bardziej odległy. Pomimo że była to codzienność naszych rodziców i dziadków, mamy wrażenie, że od udokumentowanej rzeczywistości dzieli nas wieczność.
Od czasu do czasu jednak trafiają w nasze ręce zaskakujące odkrycia wytropione przez czujnych archiwistów: dobrze już znane, pionierskie fotografie Siergieja Prokudina-Gorskiego, autochromy Leonida Andriejewa, ale również mniej odległe w czasie zdjęcia z okresu II wojny światowej i wkrótce po jej zakończeniu. Zdjęcia armii amerykańskiej wykonane przez Alfreda Palmera i Howarda Hollema na potrzeby Office of War Information czy wstrząsające kolorowe fotografie zniszczonej Warszawy autorstwa Henry'ego N. Cobba sprawiają, że historia natychmiast staje się bliższa.
[solr id="fotoblogia-pl-31175" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://fotoblogia.pl/3665,od-tych-zdjec-zaczela-sie-historia-fotografii-galeria" _mphoto="bez-nazwy-1-150x150-d1130211364b.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2188[/block]
Kilka lat temu świat usłyszał po raz pierwszy o fotografiach Charlesa W. Cushmana, zapomnianego – a teraz odkrywanego na nowo – pioniera barwnej fotografii. Dzięki czujności pracowników Uniwersytetu stanu Indiana i kolekcjonera Richa Remsberga ponad 14 tysięcy bezcennych fotografii uniknęło zniszczenia.
To niesamowity dokument – skupia się na codzienności Ameryki miejskiej i wiejskiej, często od jej mniej znanej, skrywanej strony. Widzimy most Golden Gate w San Francisco i spektakularne widoki wielkich miast, ale również ubóstwo mieszkańców osad na prowincji. Fotograf działał przez ponad 30 lat, więc jego dorobek jest tak naprawdę historią Ameryki w pigułce: od czasów wielkiego kryzysu po epokę hippisów.
Charles W. Cushman urodził się w 1896 roku w stanie Indiana. W czasie swojego życia wiele podróżował, zatrzymując się na dłużej w Chicago i San Francisco. W roku 1938 odkrył technologię Kodachrome (pierwsza barwna klisza wyprodukowana przez Kodak, przeznaczona dla aparatów 35mm – Cushman pracował Contaxem II).
[solr id="fotoblogia-pl-54962" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://fotoblogia.pl/2360,zobacz-rok-1930-w-trojwymiarze" _mphoto="jcavr-54962-188x168-9a41a9c0836a.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2189[/block]
Wiele spośród fotografii Cushmana – szczególnie tych z wcześniejszego okresu – porusza te same tematy co ikoniczne zdjęcia wykonane dla Farm Security Administration przez Walkera Evansa czy Dorotheę Lange. Codzienność Ameryki w kryzysie, utrwalona na kolorowej kliszy, pozwala spojrzeć na tamte wydarzenia z nieco innej perspektywy. Poruszają nie tyle swoją posągową surowością, co barwnym, namacalnym realizmem.
Charles W. Cushman, choć był jedynie pasjonatem-amatorem, niewątpliwie miał cechę, która charakteryzuje świetnych dokumentalistów – zainteresowanie światem w całej jego rozciągłości. Warto pochylić się nad jego pracami (bardzo wiele z nich jest dostępnych online). To znakomita lekcja historii XX wieku, ale również sztuki fotoreportażu i street photo.
[solr id="fotoblogia-pl-51285" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://fotoblogia.pl/2542,historyczne-czarno-biale-zdjecia-w-kolorze-galeria" _mphoto="vgj55h-263x168-c491e238c011ebd67.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2190[/block]
Więcej zdjęć oraz wywiad z kolekcjonerem, który ocalił dorobek Cushmana, można znaleźć tutaj.