Kiedyś palenie było seksowne. Zobacz zabytkowe zdjęcia sprzed ponad 60 lat
Ideały piękna zmieniają się co kilka lat. Kiedyś kobiety o pełniejszych kształtach były uważane za bardziej atrakcyjne, chwilę później przyszła moda na szczupłą sylwetkę. Tak samo było z modą na palenie papierosów. Dzięki fotografii możemy wrócić do odległych czasów i zastanowić się nad współczesnym pięknem.
18.02.2019 | aktual.: 26.07.2022 15:56
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Średnio co 10 lat kanon piękna absolutnie się zmienia – przychodzą nowe trendy, inne fryzury, podejście do mody oraz kobiecości, jak również fotografii portretowej. Palenie papierosów raz jest seksowne, innym razem nie. Współcześnie nie pokazujemy często używek na zdjęciach. W latach 1930-1960 było jednak inaczej.
Obecnie odchodzimy od kreowania wizerunku przez bardzo mocny retusz, a niektóre państwa nakazują dodawanie podpisu informującego o tym, że dane zdjęcie zostało wyretuszowane. W Izraelu zapis o obowiązkowej adnotacji wszedł w życie w 2013 roku, natomiast w Australii tego typu podpis to tylko i wyłącznie dobra wola producenta. Wielka Brytania pełna jest spraw, w których jakaś reklama została wycofana z obrotu ze względu na zbyt silny retusz.
Co ciekawe – ustawa nakazująca prawnie informować o retuszu, weszła w życie we Francji w październiku 2017 rok – światowej stolicy mody, gdzie sesje zdjęciowe są codziennością. Doprowadziło to również do zmian w agencjach Getty Images oraz na iStocku, gdzie nie można wrzucać zdjęć, na których sylwetka modelki jest szczuplejsza lub tęższa. Jak widzicie, działa to w obie strony, nie tylko ku odchudzaniu modelki.
Dawniej, zanim fotografowie sięgnęli po ”Skraplanie” lub ”Formowanie” w Photoshopie, głównym ”zabiegiem” odchudzającym było dobranie odpowiedniego światła tak, by mniejsza część sylwetki modelki była jasna. Drugą kwestią było przykładanie większej wagi do stylizacji, uczesania oraz makijażu. Bez Photoshopa trzeba było robić więcej na planie zdjęciowym – niestety te czasy przepadają, lecz za tym idzie też przesłanie ”body positive” i odchodzi się od pokazywania bardzo szczupłych kobiet w mediach do nich kierowanych.