Raport Nikona: zapachy intensywnie inspirują Polaków do fotografowania

Firma Nikon zleciła wykonanie ogólnoeuropejskiego badania na temat związku zapachów ze wspomnieniami i fotografią. Wyniki są zaskakujące, a nasi rodacy wyróżniają się w tej dziedzinie na tle innych nacji - ponad 76% Polaków zrobiłoby zdjęcie danego obiektu wyłącznie z powodu jego zapachu. Szczegółowe wyniki są jeszcze ciekawsze.

Fot. jonmatthew photography / Flickr CC 2.0
Fot. jonmatthew photography / Flickr CC 2.0
Krzysztof Basel

07.04.2010 | aktual.: 01.08.2022 15:24

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wspomniany wynik 76% to osiągnięcie zdecydowanie ponad przeciętną. Polacy znacząco przewyższają średnią europejską w tym zakresie, która wynosi 56%. Wyniki badań firmy Nikon mówią jasno, że bez względu na kraj pochodzenia, na zapach podczas fotografowania częściej zwracają uwagę kobiety, niż mężczyźni.

Wyniki badań pokazują, że ponad 82% Polaków (średnia europejska - 61%) uważa, że pamięta zapach związany z okolicznościami powstania danego zdjęcia. Najsilniej zapachy kojarzą Hiszpanie, a najsłabiej Brytyjczycy. Dla 69% Polaków aromat świeżo skoszonej trawy kojarzy z wakacjami oraz zabawą i grami sportowymi na dworze. Z kolei zapach drewna płonącego w ognisku przywołuje wspomnienia wycieczek i biwaków, a woń olejku do opalania - wakacji na plaży.

?Przeprowadzone badania wskazują na silny związek łączący wspomnienia i zapachy. Fotografia może przywoływać wizualne wspomnienia o danym momencie, ale w połączeniu z zapachem powoduje skojarzenia emocjonalne, silniejsze niż w przypadku innych wyzwalaczy? ? skomentowała wyniki badań Rachel Herz, światowej klasy specjalistka w dziedzinie psychologii zapachów i profesor na Uniwersytecie Browna w Stanach Zjednoczonych. ?Naukowcy od wielu lat badają powiązania między naszymi zmysłami i zdolnością do przywoływania wspomnień. Wyniki mojej pracy potwierdzają, że zmysł węchu zapewnia szczególnie silną, bezpośrednią łączność z obszarem mózgu odpowiedzialnym za pamięć emocjonalną. Nic zatem dziwnego, że tak wiele osób wskazuje wonie świeżo skoszonej trawy czy olejku do opalania jako najważniejsze zapachy. Silnie kojarzą się one z dzieciństwem, czyli okresem kształtowania się pierwszych wspomnień? ? dodała profesor Rachel Herz.

?Mimo, że zdjęcia to najlepszy sposób dokumentowania i uwieczniania najważniejszych chwil w życiu, chcieliśmy sprawdzić, czy w procesie zapamiętywania określonych momentów mają udział również inne czynniki. Badania dotyczące powiązań między zapachami i wspomnieniami potwierdzają, że Europejczycy nie tylko ze zdumiewającą łatwością zapamiętują określone sceny i miejsca na podstawie różnych woni, ale także większość z nich świadomie stara się maksymalizować rolę tych wspomnień? ? powiedział Mark Pekelharing, kierownik ds. produktów w dziale produktów amatorskich firmy Nikon.

W badaniu firmy Nikon ankietowanych było 11,5 tys. osób z 23 krajów Europy. W Polsce przeprowadzone zostało w dniach 26-29 stycznia 2010 r. Badanie przygotowano z okazji wprowadzenia na rynek najnowszych modeli kompaktowych aparatów cyfrowych Nikon COOLPIX: S8000, S4000, S3000, P100, L110, L21 oraz L22. Badanie prowadziła firma Opion Matters.

Źródło: Nikon

Komentarze (0)