Co to jest balans bieli? Podpowiadamy, co musisz wiedzieć [Poradnik]

Co to jest balans bieli? Podpowiadamy, co musisz wiedzieć [Poradnik]17.06.2020 11:29
Jakub Kaźmierczyk

Mogę się założyć, że każdy z Was miał problem z uzyskaniem odpowiedniej kolorystyki na zdjęciach. Fotografie wykonywane w domu były żółte, a w pochmurny dzień - niebieskie. Za te wszystkie niuanse odpowiada dobrze zbalansowana biel. Dziś odpowiemy na pytanie, co to jest balans bieli.

W niemal każdym aparacie i większości dobrych smartfonów mamy możliwość korygowania balansu bieli, jednak nie każdy wie, czym jest sama temperatura barwowa i do czego służy korekcja balansu bieli. Wbrew pozorom, mimo tych wszystkich cyferek, sprawa jest naprawdę prosta do zrozumienia.

Co to jest balans bieli?

Balans bieli to termin dotyczący aparatów cyfrowych oraz kamer. Określa on proces kompensacji barw zarejestrowanych przez matrycę dla temperatury barwowej oświetlenia. W prostych słowach - wpływa na to, czy zdjęcie wygląda naturalnie w zależności od światła, jakie pada w trakcie jego wykonywania. Nie zawsze automatycznie ustawiony balans bieli da nam najlepsze efekty, dlatego poniżej dokładnie wyjaśnimy, jak właściwie korzystając z balansu bieli stworzyć najlepsze zdjęcie.

Czym jest temperatura barwowa?

Parametr temperatury barwowej określa czy dane światło jest ciepłe lub zimne. Za barwy ciepłe określamy te, które wpadają w kolor żółty/pomarańczowy, natomiast zimne to te idące w kierunku błękitów. Samą temperaturę określamy w stopniach Kelvina. Nie wchodząc głębiej w fizykę, ten parametr określa temperaturę barwową danego źródła światła, dzięki czemu w prosty sposób możemy określić czy dane światło jest zimne, czy ciepłe. Tu jednak trzeba pamiętać, że wyższa temperatura oznacza zimniejsze światło, a niższa - cieplejsze.

Tu warto pokusić się o przykłady i zerknąć na powyższy diagram. Posługując się Kelvinami łatwo określić temperaturę barwową źródeł światła, które otaczają nas na co dzień. Większość żarówek, które mamy zamontowane w domu świecą z temperaturą ok 2800-3800 K, światło dzienne, białe, to wartość około 5300-5500 K. W cieniu i w pochmurny dzień światło ma temperaturę barwową ok. 6500-8000 K. Po zmroku robi się niemal zupełnie niebiesko - wtedy temperatura barwowa światła ma ok. 8000-10000 K.

W codziennym fotografowaniu będziemy posługiwali się więc wartościami między 2000 a 10000 K.

Po zmierzchu kolory są zdecydowanie bardziej niebieskie, co widać na tym zdjęciu. Sydney., Źródło zdjęć: © Olympus EPM2, 14 mm, 1/60 s, f/3.5, ISO 1600, JPG
Po zmierzchu kolory są zdecydowanie bardziej niebieskie, co widać na tym zdjęciu. Sydney.
Źródło zdjęć: © Olympus EPM2, 14 mm, 1/60 s, f/3.5, ISO 1600, JPG

Jak ustawić balans bieli?

Tak, jak wspomniałem na początku artykułu, w większości aparatów mamy wpływ na ten parametr. Każdy aparat ma możliwość automatycznego ustawienia balansu bieli. Wtedy algorytm aparatu stara się odnaleźć w scenie wzorce i odpowiednio skompensować temperaturę barwową tak, aby to, co jest białe w rzeczywistości, również było białe na zdjęciach. Tu wiele zależy od samego aparatu. Niektóre modele radzą sobie z tym bardzo dobrze, inne gorzej.

Tu z pomocą może przyjść zmiana balansu bieli na jeden z wgranych profili dla światła żarowego, dziennego, czy błyskowego. Zazwyczaj takich ustawień jest przynajmniej kilka, a dodatkowo w nieco bardziej zaawansowanych konstrukcjach możemy określić balans bieli bezpośrednio w Kelvinach. Tak więc wchodząc np. do restauracji, gdzie widzimy klasyczne żarówki, możemy od razu wybrać ustawienie na 2800 K i mamy pewność, że kolorystyka będzie poprawna.

W aparatach zapisane są profile dla konkretnych warunków oświetleniowych
W aparatach zapisane są profile dla konkretnych warunków oświetleniowych

Dodatkowo wiele aparatów oferuje stworzenie własnych profili na podstawie wzorców. Tu najlepiej sprawdzi się szara karta, ale równie dobrze możemy użyć białej kartki z drukarki. Dzięki temu, po zrobieniu zdjęcia w określonych warunkach, pokazujemy aparatowi, że ma kierować się tym konkretnym wzorcem. To bardzo szybki sposób na poprawne i dokładne ustawienie balansu bieli.

Do poprawnego doboru balansu bieli używam szarej karty. Dzięki temu to ja wskazuję aparatowi jak ma ustawić balans bieli
Do poprawnego doboru balansu bieli używam szarej karty. Dzięki temu to ja wskazuję aparatowi jak ma ustawić balans bieli

Nie zawsze jest tak różowo - temperatury się przecież mieszają

Na zdjęciu po prawej widać pomieszane źródła światła, przez co kolorystyka jest pomarańczowo-niebieska. Nie ma prostego sposobu na jej wyrównanie w postprodukcji., Źródło zdjęć: © Olympus OMD EM1
Na zdjęciu po prawej widać pomieszane źródła światła, przez co kolorystyka jest pomarańczowo-niebieska. Nie ma prostego sposobu na jej wyrównanie w postprodukcji.
Źródło zdjęć: © Olympus OMD EM1

Sytuacją idealną byłoby, gdyby wszystkie źródła światła miały taką samą temperaturę barwową. Niestety, w wielu sytuacjach na jednym zdjęciu widzimy różne temperatury barwowe. Najczęściej dzieję się tak w momencie, gdy fotografujemy np. w domu lub restauracji, gdzie światło w środku jest zapalone, a na zewnątrz wcale nie jest ciemno. Wtedy nad stolikami mamy światło 2800 K, natomiast restaurację wypełnia światło o temperaturze np. 6000 K.

Niestety, nie ma recepty na rozwiązanie tego problemu. Jeśli ustawimy balans bieli na 2800 K, zgodnie ze specyfikacją żarówek, rzeczy na stoliku będą miały odpowiednią kolorystykę, ale wszystko, na co pada światło z zewnątrz, będzie niebieskie. Podobnie w drugą stronę - jeśli ustawimy balans bieli na światło panujące w restauracji, czyli głównie światło dzienne, to wszystko, co jest oświetlone przez żarówki, będzie mocno pomarańczowe.

To zdjęcie zrobiłem przy świetle pilotującym lampy profoto B1 (temp. 3000 K), pod światło dzienne (ok. 7000 K). Dzięki temu osiągnąłem zaniebieszczenie na konturach modelki, Źródło zdjęć: © Olympus OMD EM1 + M. Zuiko 75mm f/1.8, mod. Kasia Mukosa/SPP Models
To zdjęcie zrobiłem przy świetle pilotującym lampy profoto B1 (temp. 3000 K), pod światło dzienne (ok. 7000 K). Dzięki temu osiągnąłem zaniebieszczenie na konturach modelki
Źródło zdjęć: © Olympus OMD EM1 + M. Zuiko 75mm f/1.8, mod. Kasia Mukosa/SPP Models

Z podobną sytuacją spotykają się fotografowie ślubni. Często fotografują przy użyciu lamp błyskowych, które świecą z temperaturą 5500 K, natomiast w pomieszczeniach jest oświetlenie 2800 K. Tu na szczęście sytuacja jest prostsza do rozwiązania. Możemy posłużyć się filtrem CTO, który nałożony na lampę błyskową sprawia, że światło zmienia swoją temperaturę barwową z 5500 K na 2800 K, więc niwelujemy ten konflikt, a zdjęcia mają poprawną kolorystykę.

Jak najlepiej poradzić sobie z balansem bieli?

Często fotografujemy w różnych warunkach, gdzie temperatury barwowe zmieniają się na bieżąco. Wystarczy, że w słoneczny dzień wejdziemy do cienia, czy chmury przysłonią słońce i już mamy kilkaset Kelvinów różnicy, co dokładnie widać na zdjęciach. Według mnie najlepszym sposobem na efektywną pracę z balansem bieli jest praca na plikach RAW. Dlaczego? - Ponieważ zapisując zdjęcia w formacie RAW, uniezależniamy się od ustawień naniesionych z poziomu aparatu. Oczywiście do zdjęć będzie przypisany określony balans bieli, natomiast bez żadnego problemu i bez żadnych strat jakości możemy go dowolnie zmieniać.

Jak widać, korygowany plik JPG ma bardzo zakłamaną kolorystykę i wygląda naprawdę źle, szczególnie w momencie gdy porównamy do go korygowanego RAW'a, Źródło zdjęć: © Olympus OMD EM10, Abu Dhabi
Jak widać, korygowany plik JPG ma bardzo zakłamaną kolorystykę i wygląda naprawdę źle, szczególnie w momencie gdy porównamy do go korygowanego RAW'a
Źródło zdjęć: © Olympus OMD EM10, Abu Dhabi

Dobrym przykładem może być zrobienie zdjęcia w świetle żarowym, z ustawieniem balansu bieli na pochmurny dzień. Takie zdjęcie wyjdzie zupełnie żółto-pomarańczowe. Podobnie może być w momencie, gdy w pochmurny dzień zrobimy zdjęcie z ustawieniem na światło żarowe - takie zdjęcie będzie zupełnie niebieskie. Zapisując zdjęcia w formacie JPG, zmiany balansu bieli są możliwe, ale w bardzo ograniczonym zakresie. Przy większych zmianach bardzo tracimy na jakości i przejściach tonalnych, które przybierają dziwne barwy.

Moduły korekcji balansu bieli w Adobe Lightroom i Capture One
Moduły korekcji balansu bieli w Adobe Lightroom i Capture One

Aby odpowiednio dobrać balans bieli, możemy skorzystać z pipety i kliknąć wybrany obszar, który jest biały lub neutralnie szary, ale nie przepalony. Następnie algorytm aplikacji dopasuje kolorystykę do zadanego balansu bieli. Balans można wyregulować również ręcznie przy pomocy suwaków, a także wgranych profili, które będą podobne do tych, zainstalowanych w aparacie.

Zafarb / tint

Warto wspomnieć, że rozbieżności między idealną bielą idą nie tylko w kierunku kolorów pomarańczowego i niebieskiego, ale również przesuwają się między zielenią a purpurą, co widać w szczególności, kiedy pracujemy przy świetle sztucznym - jarzeniowym, ledowym lub błyskowym. To kolejna składowa do skorygowania, w przeciwnym wypadku fotografowane obiekty mogą być zielonkawe lub purpurowe. Sama korekcja jest tożsama z korekcją samej temperatury barwowej - odpowiada za nią suwak poniżej. Na zdjęciu poniżej przy ustawieniu zafarbu na 0, Pagani ma wyraźnie zielonkawy odcień. Po ustawieniu wartości tint na 25 biały rzeczywiście jest biały.

W niektórych aparatach, które umożliwiają zaawansowaną edycję kolorów, mamy również możliwość korygowania zafarbu. Oś x pokazuje korekcję temperatury barwowej, natomiast y - zafarbu.

Poprawnie, nie zawsze znaczy dobrze

Myślę, że po lekturze powyższych punktów poprawne ustawienie balansu bieli nie powinno sprawiać problemów. Warto jednak wspomnieć, że nie zawsze poprawnie ustawiony balans bieli będzie wyglądał dobrze. Weźmy dwa przykłady - fotografia przy świecach i zachód słońca. Teoretycznie na pierwszym zdjęciu powinienem ustawić balans bieli na ok. 2000 K, ale wtedy zupełnie zabiłbym ciepły charakter tego klimatycznego światła.

Podobnie przy zachodzie słońca. Ustawiając balans bieli na ok. 4000 K, kolorystyka będzie poprawna, tj. biel będzie biała, ale znów - charakter zdjęcia zupełnie zaburzony. Wtedy zdecydowanie lepiej delikatnie ocieplić balans bieli, żeby lepiej oddać charakter wykonywanych zdjęć. Poniżej dodałem dwa porównania zdjęć - z poprawnym balansem bieli i z dobrze dopasowanym do sceny. Widać gołym okiem, że poprawnie, nie zawsze znaczy dobrze.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.