Czy fotografia mody nie jest tajemnicą? [poradnik]

Czy fotografia mody nie jest tajemnicą? [poradnik]19.12.2010 13:09
Fot. Michał Massa Mąsior
Michał Massa Mąsior

Tytuł mojego dzisiejszego artykułu może być odczytywany na różne sposoby. Na początku wyjaśnię, skąd wziął ten pomysł. Jakiś czas temu, w jednej z warszawskich agencji zajmujących się fotografią mody, usłyszałem takie słowa: „Od kiedy mamy erę cyfrową, fotografia mody przestała być tajemnicą, zatem my za zdjęcia nie płacimy“. Od razu powiem, że nie będę się zajmował wyjaśnieniem sposobu rozumowania tej osoby, bo rozumiem jej ukryte przesłanki. Zastanowię się nad samym sednem tej myśli.

Jednak, kategorycznie nie zgadzam się z twierdzeniem, jakoby fotografia nie była już tajemnicą... Mili Państwo, jest nią i zawsze będzie. Dlatego warto tą tajemniczość zgłebiać. Pomyślmy przez chwilę, prace których fotografików robią na nas największe wrażenie? Dla mnie to Avedon, Lindbergh, Richardson, Sundsbo, Lagerfeld, Leibovitz, Testino, Roversi, Sieff i pewnie mógłbym długo wymieniać... Czy – poza tym, że wszyscy ci artyści zajmują się modą – można ich jakoś łączyć? Pewnie znajdziemy cechy wspólne, ale przede wszystkim, każdy z nich robi coś zupełnie, zupełnie innego. Dlaczego? Bo dla wszystkich owa tajemnica była czymś innym. Każdy ma inną estetykę, sposób widzenia i rozumienia świata. Każdy jest po prostu artystycznie zupełnie inny. Możemy nauczyć drugiego człowieka odtwarzania konkretnych scen (chociaż może jeszcze łatwiej będzie nauczyć komputer), ale nie jesteśmy w stanie mu narzucić estetyki.

Tajemnica poprawiania błędów i estetyki

Fotografia cyfrowa pozwala nam łatwiej widzieć efekt naszej pracy, bo mamy na tylnej ściance aparatu ekranik LCD. Możemy przez to w prostszy sposób likwidować nasze błędy. Jednak, by móc poprawiać błędy, trzeba wiedzieć że się je popełniło. Świadomość nie wystarcza, potrzebujemy jeszcze „tajemnej wiedzy“, by móc sobie poradzić z niechcianymi cieniami, przepaleniami, czarnymi plamami. To tylko technikalia, jednak do tego wszystkiego dochodzi „feeling“. Czujesz to? Masz to? Kumasz? No właśnie, czy czujesz fotografię mody, modelkę, modela? To są tygodnie, miesiące, lata treningu, a i tak wielu nie jest w stanie tego poczuć... I znowu do gry wchodzi estetyka, ale także umiejętności interpersonalne. Pracujemy z ludźmi, musimy ich przekonać do naszego pomysłu, a to często jest trudne do przeskoczenia.

W kolejnych moich artykułach postaram się przybliżyć krok po kroku wiedzę techniczną, jednak chciałbym Was mocno zachęcić do przestudiowania tego, co do tej pory napisałem. Skupiałem się bardziej na samej idei fotografii mody, na sposobach przygotowywania się do zdjęć, na fascynacjach i inspiracjach. To, słowami naszego prezydenta, może być „oczywista oczywistość“, jednak warto do niej sięgać, zanim zajmiemy się sprawami technicznymi. Technika i technikalia to coś, co można wytrenować i tutaj wiedza tajemna przestaje obowiązywać, proszę Państwa. Fotografia cyfrowa, XXI wiek i dobra cywilizacji nie wyrobią w nas poczucia smaku, estetyki, nie nauczą pracy z ludźmi, bo to musimy sami w sobie wykształcić.


Michał Massa Mąsior - fotograf, który specjalizuje się w modzie i reklamie. Wykładowca Warsztatów Sztuki Fotografii. Ukończył kurs International Center of Photography oraz kursy i warsztaty Getty Images. W 2007 roku był nominowany do Polskich Oskarów Mody. Współpracował z wieloma agencjami reklamowymi, między innymi: Eskadra, Opus-B, Demo, Adheads, Wallstreet czy Fashion Color, oraz z magazynem "Lounge" Nie ukrywa, że w fotografii interesuje go zwłaszcza to, czego wielu twórców próbuje uniknąć: kultura popularna.


Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.