Everypixel Aesthetics to system sztucznej inteligencji, który oceni twoje zdjęcia

Everypixel Aesthetics to system sztucznej inteligencji, który oceni twoje zdjęcia11.04.2017 08:07

Na stronie wyszukiwarki zdjęć stockowych Everypixel powstała nowa podstrona, która, wykorzystując specjalny algorytm, oceni zdjęcia i podpowie, do jakiej kategorii można je przypisać. Sprawdźcie, czy sztuczna inteligencja uważa wasze fotografie za dobre.

Kilka miesięcy temu wspominałem o narzędziu o nazwie Keegan. Był to internetowy krytyk zdjęć oparty na sztucznej inteligencji. Po wrzuceniu foty użytkownik otrzymywał kilka słów opisujących obraz oraz ogólną ocenę.

Innym razem pisałem o algorytmie opracowanym przez Massachusetts Institute of Technology, który w matematyczny sposób sprawdzał najsilniejsze partie obrazu, które zostaną najbardziej zapamiętane. Tym razem mamy do czynienia z zupełnie innym narzędziem.

Everyphoto Aesthetics jest algorytmem opartym na sieci neuronowej, która uczy się, co jest ładne, a co nie

Do stworzenia tego programu przyczynili się różni projektanci oraz fotografowie, którzy razem wytrenowali maszynę, wgrywając blisko milion zdjęć. Na podstawie tego, czego nauczył się algorytm, możecie otrzymać ocenę swojej pracy. Oczywiście, podobnie jak w przypadku opisywanego wcześniej Keegana, ocena nie jest doskonała, ale narzędzie też służy do czegoś innego. Everyphoto Aesthetics to silnik wyszukiwania zdjęć stockowych.

Chcemy, by był najlepszym tego rodzaju narzędziem dla użytkowników, jakie kiedykolwiek stworzono. Obecnie możemy przeszukiwać setki milionów zdjęć stockowych, ale niestety nie wszystkie z nich są dobre. Nie są nawet bliskie temu. I tutaj właśnie przydatny okaże się nasz wykrywacz estetyki.

System ma mieć dwa podstawowe zadania: automatyczną ocenę zdjęć i usuwanie złych fotografii. Według twórców algorytmu sieć neuronowa oszacuje wizualną jakość każdego obrazu i oceni estetycznie każdy plik. Z czasem te dane mają pojawić się w ogólnym zestawieniu czynników rankingowych i pomóc ulepszyć wyszukiwanie, wyciągając lepsze zdjęcia na pierwszą stronę. Dodatkowo system miałby wykrywać zdjęcia z niską oceną estetyczną i wyeliminować je z wyszukiwarki.

Na Keeganie poddałem ocenie zwycięskie zdjęcie Warrena Richardsona z konkursu World Press Photo 2016. Aby tradycji stało się zadość – tym razem poddałem analizie programu najlepsze zdjęcie WPP 2017, autorstwa Burhana Ozbiliciego.

Jak widzicie – wyszło nie najlepiej. 2,1 proc. to piekielnie słaby wynik. Potwierdza to teorię subiektywnego odbioru zdjęcia oraz tego, że istotny jest kontekst, a nie sama treść wizualna obrazu. Z drugiej strony – tagi zostały dobrane nawet całkiem poprawnie, chociaż „fashion” zdecydowanie średnio pasuje. No, chyba że algorytm docenia dobrze skrojony garnitur zamachowca.

Jestem ciekawy, co algorytm sądzi o słodkich kotkach. W końcu to jest to, co rządzi internetem.

Aż nie chce mi się wierzyć! Tagi dobrane są prawidłowo, jednak program stwierdził, że małe kotki nie są najlepszym zdjęciem na świecie. No cóż... pozostaje tylko mieć nadzieję, że lepiej oceni jakieś moje zdjęcie. Chociaż zaczynam się bać...

A jak system zareaguje na zdjęcia mistrza krajobrazów Ansela Adamsa? Wgrałem zdjęcie “The Tetons and the Snake River (1942)”. Słynna fotografia otrzymała wynik zaledwie 32,3 proc.

Z kolei nieznane, kolorowe zdjęcie wstawione przez twórców systemu, otrzymuje wynik 99,3 proc. Widocznie, lepiej się sprzeda na stocku.

Jak możemy przeczytać na stronie: "System interesuje tylko techniczna strona fotografii, jak jasność, kontrast, szumy itp.". I rzeczywiście, w kontekście fotografii stockowej ma to jakiś sens - tam liczą się przede wszystkim właśnie takie aspekty, które w dużej mierze decydują o późniejszej sprzedaży fotografii.

Zdjęcia, które nie dotyczą fotografii użytkowej, bazują przeważnie na naszej wrodzonej lub wykształconej emocjonalności oraz poczuciu indywidualnej estetyki - program tego nie zrozumie, gdyż jest po prostu maszyną. Sztuka fotografowania to dobro emocjonalne, zdjęcia użytkowe to kompletnie inna bajka.

Jeśli zajmujecie się fotografią stockową - Everypixel Aesthetics może być narzędziem dla was. Na pewno oszczędzi wam czasu na selekcjonowanie materiałów, które wgracie na stronę. I z pewnością usprawni dodawanie tagów. Algorytm sprawdzicie na stronie Everypixel.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.