Kolejna grupa zawodowa boi się AI. Są ku temu poważne powody

Kolejna grupa zawodowa boi się AI. Są ku temu poważne powody18.09.2023 11:36
Czy AI stanowi zagrożenie dla fotografów?
Źródło zdjęć: © Pexels

Obecna sytuacja na rynku zawodowym przypomina niejako rewolucję przemysłową z przełomu XVIII i XIX w. Możemy jasno mówić o drugiej rewolucji cyfrowej, która zmienia świat każdego dnia. Sztuczna inteligencja zagraża kilku branżom, ale profesjonaliści zawsze mają wybór. Tym razem przyszedł czas na fotografów.

Wielokrotnie pisaliśmy o potencjalnych zagrożeniach, z którymi wiąże się popularyzacja algorytmów sztucznej inteligencji, a konkretnie generatywnych sieci neuronowych (GAN) które już dziś są w stanie produkować fotorealistyczne grafiki i deep fake’i. Wystarczy rzucić okiem na fałszywe aresztowanie Donalda Trumpa, które wygenerowano w Midjourney. Mnóstwo osób się na to nabrało.

Brytyjski odpowiednik naszego ZPAF-u (Związku Polskich Artystów Fotografików), czyli Królewskie Towarzystwo Fotograficzne (Royal Photographic Society, RPS), przeprowadził ankietę wśród swoich członków, z której wynika kilka interesujących wniosków. Przede wszystkim potwierdziła się teza dotycząca tego, że fotografowie uważają, iż AI nie zastąpi tradycyjnego medium. Aż 98 proc. respondentów opowiedziało się za koniecznością krzewienia fotografii.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Wśród profesjonalistów pojawiło się oczywiste stwierdzenie, które poparło 81 proc. ankietowanych, mówiące o tym, że twory AI nie mogą być postrzegane jako zdjęcia. Biorąc pod uwagę to, że RPS reprezentuje różne grupy fotografów, interesujące wydaje się to, że 16 proc. badanych powiedziało, że grafiki tworzone przez GAN mogą być postrzegane jako prawdziwe zdjęcia, a 3 proc. jasno stwierdziło, że tak jest. Te 19 proc. respondentów pokazuje, że AI bardzo mocno zakorzeniło się w świecie obrazowania.

Dochodzimy w ten sposób do bardzo interesującego pytania o to, czy algorytmy AI powinny być trenowane na prawdziwych zdjęciach bez wiedzy, zgody ani honorarium dla oryginalnego twórcy. Wiadomo, że wszyscy chcą zarabiać, co podkreśliło 85 proc. ankietowanych. 10 proc. powiedziało, że może nie ma w tym nic złego, zaś 5 proc. twardo stwierdziło, że nie trzeba nikomu płacić za uczenie AI nowych rzeczy.

Aż 95 proc. ankietowanych powiedziało, że wzrost popularności technologii sztucznej inteligencji sprzyja tworzeniu nieprawdziwych treści. Pozostałe 5 proc. nie jest tego takie pewne. Spojrzenie na AI wśród fotografów wydaje się dość jasne.

Ostatnie, piąte, pytanie pozwalało profesjonalistom wypowiedzieć się trochę bardziej. Chodziło o ich stosunek do AI. 40 proc. respondentów powiedziało, że zachowuje ostrożność względem AI, 29 proc. jest podekscytowane algorytmami GAN i uważa je za możliwość rozwoju, 31 proc. uznało AI za zagrożenie.

Wnioski płynące z ankiety RPS są dość interesujące, ale jednakowoż przewidywalne. Na podstawie badania można wyróżnić dwa obozy – jeden jest przeciwny lub sceptyczny względem AI i jest dość liczny, zaś drugi widzi w tej technologii ciekawe możliwości. Historia pokazuje, że w przypadku nagłych zmian taki schemat się powtarza.

Ci pierwsi będą zmuszeni do przestawienia się na nowy układ. Niektórym z nich to wyjdzie, inni się przebranżowią, a jeszcze inni zostaną bez niczego. Drugi obóz dostosuje się do zmian i prawdopodobnie to oni będą "zwycięzcami". Widać w tym bezpośrednią analogię do rewolucji przemysłowej, gdy na ulicach miast rozchodziły się strajki przeciwko maszynom. Dziś automatyzacja stała się codziennością i zapewne za kilka-kilkadziesiąt lat podobnie będzie z wykorzystaniem AI.

Marcin Watemborski, redaktor prowadzący Fotoblogii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.