Konkurs Newsreportaż 2010 - zaskakujące oświadczenie zwycięzcy

Konkurs Newsreportaż 2010 - zaskakujące oświadczenie zwycięzcy06.01.2011 11:52
Zdjęcie z cyklu "Życie zabójcy"
P F

Zeszłoroczna IX edycja konkursu Newsreportaż nie należała do najbardziej udanych. Zmiana regulaminu, zdjęcia wybierane przez internautów, bojkot przez środowisko zawodowych fotoreporterów oraz dość nieoczekiwane oświadczenie jednego ze zwycięzców. Teraz konkurs bojkotuje nawet jeden ze zwycięzców. Czyżby nowa formuła konkursu nie zadała egzaminu?

Zeszłoroczna IX edycja konkursu Newsreportaż nie należała do najbardziej udanych. Zmiana regulaminu, zdjęcia wybierane przez internautów, bojkot przez środowisko zawodowych fotoreporterów oraz dość nieoczekiwane oświadczenie jednego ze zwycięzców. Teraz konkurs bojkotuje nawet jeden ze zwycięzców. Czyżby nowa formuła konkursu nie zadała egzaminu?

O konkursie organizowanym przez tygodnik Newsweek pisaliśmy już kilka tygodni temu. Najnowsza IX edycja zaskoczyła chyba wszystkich, a już na pewno grono profesjonalistów. Od teraz o najlepszych fotografiach prasowych w Polsce nie decyduje niezależna komisja złożona z ekspertów w tej dziedzinie tylko głosy internautów. Zmieniły się także nagrody - pieniądze za pierwsze miejsca zostały zastąpione nagrodami rzeczowymi w postaci drukarek i zegarków.

"Pracujące dzieci", fot. Mariusz Daciuk
"Pracujące dzieci", fot. Mariusz Daciuk

Na efekty bojkotu ze strony zawodowców nie trzeba było długo czekać - nikt kto zarobkowo zajmuje się fotografią prasową nie zgłosił swoich zdjęć. Złośliwie głosowano na najbardziej absurdalne "fotoreportaże", które znalazły się w konkursie. Taką oto karierę zrobił cykl pt. "Życie zabójcy", który ostatecznie został wyeliminowany ze względu na rzekomą niezgodność z regulaminem.

Niedawno ogłoszone wyniki konkursu właściwie nikogo specjalnie nie zdziwiły. Pod względem jakościowym zwycięskie fotografie stały o kilka poziomów niżej niż z te z poprzednich edycji. Największym zaskoczeniem było jednak oświadczenie jednego ze zwycięzców Mariusza Daciuka, który pisze na swoim blogu:

Niedawno poinformowano mnie o wynikach IX edycji konkursu fotograficznego Newsreportaż organizowanego przez Newsweek Polska, w którym moja praca zajęła pierwsze miejsce w kategorii ludzie. W tym roku organizatorzy tego prestiżowego konkursu postanowili zmienić reguły, pozostawiając wybór najlepszych prac internautom. Profesjonalni reporterzy (od zawsze był to konkurs właśnie dla nich) postanowili zbojkotować konkurs i w nim nie uczestniczyć. Każdy kto zdecydował się na uczestnictwo w konkursie, bądź interesuje się tym tematem wie, że o wynikach konkursu decydowały głosy oddane przez internautów. Przez błąd w regulaminie i programie naliczającym głosy każdy mógł oddać nieograniczoną ilość głosów, nawet na swoje prace. Nowa formuła konkursu dla mnie również jest niestosowna do jego rangi, dlatego zdecydowałem się wyrazić dezaprobatę na własny sposób. Postanowiłem wygrać konkurs i obwieścić swoje niezadowolenie z jego przebiegu na gali rozdania nagród oraz publicznie przekazać nagrodę na cele charytatywne. Niestety gala ani żaden wernisaż się nie odbędzie, tak więc przedstawiam swoje oświadczenie tutaj.:

Tak poważny i prestiżowy konkurs jak Newsreportaż powinien być przeprowadzony z najwyższą dokładnością i starannością, czego w tegorocznej edycji zabrakło. Profesjonalne Jury zostało zastąpione internautami, którzy w większości oddawali głosy na swoje prace. W związku z tym chciałbym z wielką radością przekazać zdobytą nagrodę jednemu z domów dziecka w Gdyni. O szczegółowym przekazaniu nagrody będę informować, gdy tylko ją dostanę. Pragnę również zachęcić innych laureatów konkursu Newsreportaż 2010 do przekazania swoich nagród na cele charytatywne.

Brawo Mariusz!

Powinien być to ważny znak dla organizatorów konkursu, że zmieniając formułę przybili kolejny gwóźdź do trumny polskiej fotografii prasowej. Newsreportaż wraz z ubiegłoroczną edycją, utracił bezpowrotnie pozycję jednego z najważniejszych konkursów dla zawodowców. Jak widać rynek fotografii prasowej zaczyna się rządzić zupełnie nowymi prawami, gdzie jednym słusznym głosem pozostaje głos reklamodawcy i coraz mniej miejsca poświęca się naprawdę wartościowym pracom.

Konkursy fotografii prasowej są o tyle ważne dla środowiska, że stanowią pewien azyl, są miejscem na publikację fotografii, które bardzo często przestała mieć rację bytu w codziennych tytułach prasowych. Niech organizatorzy przyszłych edycji nie zapominają o tym.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.