Minęło pół roku od wybuchu wojny w Ukrainie. Te zdjęcia są jej symbolem

Minęło pół roku od wybuchu wojny w Ukrainie. Te zdjęcia są jej symbolem23.08.2022 10:11
Słoneczniki na zniszczonych przez Rosjan cywilnych samochodach.
Źródło zdjęć: © Getty Images | Future Publishing

24 lutego 2022 r. wojska Federacji Rosyjskiej rozpoczęły zbrojną agresję na Ukrainę. Wojna, która była planowana na maksymalnie kilka tygodni zmieniła się w konflikt trwający już pół roku. Tysiące osób straciło życie i swój dobytek. Te zdjęcia stały się symbolami okrucieństwa, jakie Rosjanie zadali przez ostatnie 6 miesięcy narodowi ukraińskiemu.

Zdjęcie, które widzicie na samej górze tego artykułu przedstawia dziewczynkę stojącą przy stosie zniszczonych cywilnych samochodów w Irpieniu, 11 sierpnia 2022 roku. Ten kadr jest niezwykle istotny ze względu na zadanie ciosu rosyjskiej propagandzie. Oficjalna narracja Federacji Rosyjskiej podkreślała, że nie są atakowane cele cywilne - ani ludność, ani elementy infrastruktury.

To zdjęcie mówi samo za siebie. Ze względu na swój silny wydźwięk zostało zakazane w Rosji. Zgodnie z nowym prawem wszystkie działania, które podważają oficjalną narrację Kremla są karane.

Koncert w zbombardowanym domu

Fotografia autorstwa polskiego fotoreportera Wojciecha Grzędzińskiego przedstawia Irinę Maniukinę, która gra na fortepianie w dopiero co zbombardowanym przez Rosjan domu.

To zdjęcie wywołało niezwykłe emocje w jurorach najważniejszego konkursu fotograficznego w Polsce Grand Press Photo. W tegorocznej edycji współzawodnictwa zostało ogłoszone Zdjęciem Roku. Ten kadr zajął również pierwsze miejsce w kategorii "Culture, Hobby, Sport".

Zbrodnia w Buczy

Fotografia dłoni po masakrze w Buczy obiegła cały świat. W przeciągu kilku godzin udało się zidentyfikować kobietę, która została zamordowana przez rosyjskich żołnierzy.

Była to 52-letnia Irina Filkina. Rozpoznała ją jej nauczycielka wizażu Anastazja Subaczewa z pobliskiego Hostomelu. Cechą rozpoznawczą Iriny były bardzo zadbane paznokcie i czerwono-biały lakier na nich.

– Kiedy zobaczyłam to zdjęcie, poczułam jakby moje serce pękło – powiedziała w rozmowie telefonicznej z "New York Times" Anastazja Subaczewa. Kobieta była już wtedy bezpieczna ze swoją rodziną w mieście Kropywnycki, około 250 km na południe od Kijowa.

Dziewczynka z Kijowa

Na zdjęciu zobaczymy plecy córki Ołeny Makowij, Wiry. Dziewczynka ma tam napisane wszystkie dane – imię, nazwisko i numer telefonu do rodziców. Jej matka zrobiła to na wypadek, gdyby ona lub jej mąż umarli i ktoś odnalazłby dziewczynkę. Chciała, by córka wiedziała, kim byli jej rodzice. Szczęśliwie rodzina w komplecie opuściła Kijów już pierwszego dnia wojny.

"Bogini z psami"

Zdjęcie autorstwa Christophera Occhicone, który na potrzeby "Wall Street Journal" dokumentuje wojnę w Ukrainie wzbudziło w ludziach wiele emocji. Kobieta na tej fotografii została okrzyknięta przez użytkowników Twittera "boginią z psami".

Zdjęcie zostało zrealizowane w okolicy Irpienia – tego samego miasta, w którym rosyjscy żołnierze ostrzeliwali korytarze humanitarne podczas ewakuacji ludności cywilnej. Według ukraińskich mediów, kobieta uratowała z miejscowego schroniska psy, które był tam uwięzione.

Kobiety w obronie ojczyzny

Powyższa fotografia zrobiła furorę w mediach społecznościowych na początku marca 2022 roku. Zobaczymy tu cztery kobiety, które z dnia na dzień złapały za broń i były gotowe oddać życie za swoją ojczyznę.

Autorką kadru jest Amerykanka Lynsey Addario, zdobywczyni Nagrody Pulitzera i uznana fotorepoterka. Te i inne zdjęcia z Ukrainy realizowała na potrzeby "New York Times". W swojej pracy koncentruje się w szczególności na roli kobiet w społeczeństwie.

Pierwsza dama Ukrainy

Jednym z najświeższych zdjęć-symboli dotyczących wojny jest portret pierwszej damy Ukrainy Ołeny Zełenskiej, autorstwa znanej fotografki mody Annie Leibovitz. Cała sesja zdjęciowa w krajach Europy Środkowej wywołała niemałe kontrowersje, lecz ten kadr jest niezwykle silny.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Na podstawie tego portretu powstał w mediach społecznościowych ruch #sitlikeawoman, podkreślający siłę kobiet we współczesnym świecie. Sesja została zrealizowana na potrzeby czasopisma modowego "Vogue".

Marcin Watemborski, redaktor prowadzący Fotoblogii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.