Panasonic Lumix GH4 - zawodowy aparat bez lustra, ale z filmami 4K [test]

Panasonic Lumix GH4 - zawodowy aparat bez lustra, ale z filmami 4K [test]10.06.2014 15:06
Krzysztof Basel

Panasonic Lumix GH4 to flagowy bezlusterkowiec tego producenta. Jego wygląd prawie wcale się nie zmienił, wewnątrz natomiast zaszło mnóstwo zmian. Zobaczcie, czy nowy Lumix nawiąże walkę z głównymi konkurentami: Olympusem OM-D E-M1 oraz Fujifilm X-T1.

Wykonanie

Z wyglądu Panasonic Lumix GH4 prawie nie różni się od poprzednika. Podczas premiery przedstawiciel producenta powiedział bez ogródek, że GH4 ma po prostu tę samą uszczelnianą obudowę, wykonaną ze specjalnego stopu aluminium. Korpus wyróżnia się głębokim gripem z przodu, pokrytym tworzywem sztucznym przypominającym gumę. Aparat bardzo dobrze leży w dłoni, nie ślizga się, a chwyt jest pewny i komfortowy.

Źródło zdjęć: © © KB
Źródło zdjęć: © © KB

Producent wprowadził sporo zmian niewidocznych na pierwszy rzut oka. Panasonic Lumix GH4 otrzymał zupełnie nowy wizjer elektroniczny OLED o rozdzielczości 2 359 000 punktów i kontraście 10 000:1 oraz 3-calowy, odchylany, obrotowy i dotykowy ekran OLED o rozdzielczości 1 036 000 punktów. Obydwa elementy robią świetne wrażenie.

Źródło zdjęć: © © KB
Źródło zdjęć: © © KB

Bezlusterkowiec ma chyba najlepszy, a z pewnością jeden z najlepszych wizjerów na rynku. Dobrze oddaje on barwy, nie szumi, ma niewyczuwalne opóźnienie i jest dużo, dużo większy, bardziej szczegółowy, a także jaśniejszy i bardziej przejrzysty niż ten w poprzedniku. Fotografowanie nim to duża przyjemność. Nie mam zastrzeżeń także do wyświetlacza, który dobrze reaguje na dotyk, jest uniwersalny, jasny i szczegółowy. Wizjer i wyświetlacz są o wiele lepsze niż w Lumixie GH3. Do zalet zaliczają się też wbudowane moduły: Wi-Fi do bezprzewodowego przesyłania zdjęć oraz NFC.

Źródło zdjęć: © © KB
Źródło zdjęć: © © KB

Producent poprawił konstrukcję migawki i zapewnia, że element ten wystarczy na wykonanie przynajmniej 200 000 zdjęć – dwa razy więcej niż w modelu Lumix GH3. Aparat umożliwia też fotografowanie z czasem do 1/8000 s i synchronizację z lampą błyskową do 1/250 s. (Lumix GH3: 1/4000 s i 1/160 s).

Źródło zdjęć: © © KB
Źródło zdjęć: © © KB

Sercem urządzenia jest nowy procesor Venus Engine mający aż 4 rdzenie. Dzięki poprawie wydajności aparat wykonuje zdjęcia w trybie seryjnym z dwukrotnie większą prędkością niż poprzednik. Lumix GH4 rejestruje do 12 kl./s bez AF (do ok. 40 zdjęć RAW w serii) lub do 7,5 kl./s z działającym systemem automatycznego ustawiania ostrości (do ok. 100 zdjęć JPEG). W środku korpusu znajduje się znana matryca Mikro Cztery Trzecie Live MOS o rozdzielczości 16 Mpix.

Obsługa

Źródło zdjęć: © © KB
Źródło zdjęć: © © KB

Ergonomia, podobnie jak w modelu Lumix GH3, stoi na bardzo wysokim poziomie. Fotograf ma do dyspozycji 3 tarcze: jedną z przodu oraz dwie z tyłu. Do tego sporo dedykowanych przycisków, dodatkowe wirtualne przyciski Fn na ekranie oraz dwa koła nastaw: większe, z blokadą, służące do zmiany trybów fotografowania oraz mniejsze do wybierania prędkości fotografowania. Zarówno tarcze, jak i przyciski są pod ręką, a w zasadzie pod palcem – dokładnie tam, gdzie być powinny.

Źródło zdjęć: © © KB
Źródło zdjęć: © © KB
Źródło zdjęć: © © KB
Źródło zdjęć: © © KB

Przez długi czas próbowałem znaleźć sposób na szybkie ustawianie pól AF. W wielu bezlusterkowcach niestety jest z tym problem. W Lumixie GH4 również nie jest to rozwiązane intuicyjnie. Aby aktywować funkcję ustawiania pól AF, trzeba wybrać odpowiednią funkcję w menu, a następnie zatwierdzić dolnym przyciskiem tarczy, który w dodatku nie jest zbyt precyzyjny. W efekcie często nie trafiałem i zamiast ustawić punkt AF, wybierałem zupełnie inną funkcję, a kadr przemijał. Ten sposób wyboru był jeszcze bardziej irytujący podczas fotografowania z wizjerem przy oku.

Źródło zdjęć: © © KB
Źródło zdjęć: © © KB
Źródło zdjęć: © © KB
Źródło zdjęć: © © KB

Na szczęście z pomocą przyszedł Kuba, który wcześniej testował Lumixa GX7. Okazało się, że po włączeniu odpowiedniej funkcji w głównym menu aparatu do gry może wejść… ekran dotykowy. Przykładając aparat do oka, wystarczy przytknąć palce do wyświetlacza, który w tym momencie służy za touchpad do sterowania polem AF. Kapitalne, proste rozwiązanie, które nawet nieźle sprawdza się w praktyce. Aż dziw, że nikt inny nie wpadł na to wcześniej, a sam producent nie nadał tej technologii jakiejś długiej, skomplikowanej marketingowej nazwy.

Wykonywanie zdjęć

Rozbudowana ergonomia, trzy tarcze, odchylany dotykowy ekran i wygodnie wyprofilowany uchwyt sprawiają, że fotografowanie Lumixem GH4 jest bardzo przyjemne. To zdecydowanie jeden z najlepszych pod tym względem aparatów bez lustra na rynku.

Źródło zdjęć: © © KB
Źródło zdjęć: © © KB

Nie bez znaczenia jest też duży, jasny wizjer elektroniczny. Jego jakość jest zdecydowanie lepsza niż w poprzedniku. To konstrukcja równie udana (jeśli nie lepsza) jak w Olympusie OM-D E-M1. Wizjer dobrze współpracuje z dotykowym ekranem.

Źródło zdjęć: © © KB
Źródło zdjęć: © © KB

Panasonic Lumix GH4 to wprawdzie bezlusterkowiec, jednak pod względem gabarytów bliżej mu do amatorskiej lustrzanki. W tym przypadku trudno jednak uznać to za wadę. To aparat wchodzący na profesjonalną półkę, a w tej i tak jest maluchem. W dodatku miejsce na obudowie dobrze zagospodarowano przyciskami, tarczami i pokrętłami.

Zwykle aparat dobrze radzi sobie z oddaniem balansu bieli czy pomiarem ekspozycji. Zdjęcia mają naturalne, przyjemne dla oka barwy. Co ciekawe, pliki JPEG mają mniej nasycone barwy i mniejszy kontrast, niż pliki RAW bez jakichkolwiek modyfikacji. Zazwyczaj jest odwrotnie.

Autofokus

Już Lumix GH3 imponował szybkim i precyzyjnym modułem AF. Producent podaje, że w modelu Lumix GH4 usprawnił ten element. Kontrastowemu systemowi AF towarzyszy zintegrowana przez Panasonica technologia DFD (Depth from Defocus), która ma skracać czas ustawiania ostrości. Jak tłumaczył Michiharu Uematsu na konferencji prasowej, błyskawicznie wykrywa ona odległość od obiektu na podstawie dwóch różnych obrazów o różnej głębi ostrości oraz charakterystyki optycznej aktualnie używanego obiektywu.

Źródło zdjęć: © © KB
Źródło zdjęć: © © KB

Nie mam zastrzeżeń do pracy AF w Lumixie GH4. W dobrych warunkach aparat ustawia ostrość w mgnieniu oka, często nawet trudno wyczuć pracę AF. Przy słabym świetle aż tak dobrze nie jest, ale zazwyczaj czas ustawiania ostrości nie przekracza 1 s. AF jest celny, dobrze radzi sobie także ze śledzeniem obiektów. To pewny punkt tego aparatu i jeden z najlepszych modułów AF wśród bezlusterkowców.

Szybkość i wydajność

Nowy, wydajny procesor sprawia, że Panasonic Lumix GH4 pracuje bardzo szybko i wydajnie. Nie zauważyłem, żeby aparat się przycinał, zwalniał czy opóźniał.

Źródło zdjęć: © © KB
Źródło zdjęć: © © KB

Lumix GH4 rejestruje do 12 kl./s bez AF (do ok. 40 zdjęć RAW w serii) lub do 7,5 kl./s z działającym systemem automatycznego ustawiania ostrości (do ok. 100 zdjęć JPEG).

Filmy

Główną nowością w Panasonicu Lumix GH4 jest możliwość zapisu filmów w jakości 4K.

Jakub Kaźmierczyk:

Klipy mogą być zapisywane w formatach MP4, MOV, progresywnych AVCHD i AVCHD z dużym wyborem prędkości i bitrate'u. Materiał w rozdzielczości 4k rejestrowany jest z prędkością 24 kl./s, więc będzie w pełni używalny.

Dodatkowo GH4 ma funkcję zmiennej szybkości klatek, która umożliwia nagrywanie obrazu Full HD przy 96 kl./s. Pozwoli to na 4-krotne spowolnienie odtwarzanego materiału bez efektu klatkowania. Tak wyśrubowane parametry osiągnięto dzięki nowemu 4-rdzeniowemu procesorowi obrazu Venus Engine. Zapis materiału w rozdzielczości nie byłby możliwy bez nowego gniazda kart pamięci SD z interfejsem UHS Speed Class 3 (U3), które obsługuje bardzo wysokie prędkości zapisu.

Nie jestem ekspertem od filmów wideo, ale jakość nagrań z Lumixa GH4 robi wrażenie. Świetnie sprawdza się moduł AF, który pracuje z dużą kulturą – jest szybki i precyzyjny, jednak nie szarpie. Zmienia ostrość płynnie i spokojnie, chociaż nie za wolno.

Dopóki rywale tacy jak Sony, Olympus czy Canon nie dogonią Panasonica, to może on wiele zwojować w świecie filmowym. Jest to bowiem świetne narzędzie dla filmowców i zarazem bardzo tania kamera 4K w porównaniu z konkurencją.

Jakość zdjęć - szumy i detale

ISO 200, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14204364597/)
ISO 200
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14204364597/)
ISO 400, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14389777274/)
ISO 400
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14389777274/)
ISO 800, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14389424052/in/photostream/)
ISO 800
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14389424052/in/photostream/)
ISO 1600, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14204239870/in/photostream/)
ISO 1600
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14204239870/in/photostream/)
ISO 3200, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14367701086/in/photostream/)
ISO 3200
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14367701086/in/photostream/)
ISO 6400, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14367701086/in/photostream/)
ISO 6400
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14367701086/in/photostream/)
ISO 6400, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14387458221/in/photostream/)
ISO 6400
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14387458221/in/photostream/)
ISO 12800, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14389763804/in/photostream/)
ISO 12800
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14389763804/in/photostream/)
ISO 25600, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14389763804/in/photostream/)
ISO 25600
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14389763804/in/photostream/)
ISO 200, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14204364597/in/photostream/)
ISO 200
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14204364597/in/photostream/)
ISO 400, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14204364597/in/photostream/)
ISO 400
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14204364597/in/photostream/)
ISO 800, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14204364597/in/photostream/)
ISO 800
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14204364597/in/photostream/)
ISO 1600, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14204364597/in/photostream/)
ISO 1600
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14204364597/in/photostream/)
ISO 3200, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14367701086/in/photostream/)
ISO 3200
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14367701086/in/photostream/)
ISO 6400, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14387458221/in/photostream/)
ISO 6400
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14387458221/in/photostream/)
ISO 12800, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14389763804/in/photostream/)
ISO 12800
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14389763804/in/photostream/)
ISO 25600, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14204178778/in/photostream/)
ISO 25600
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14204178778/in/photostream/)

Przykładowe zdjęcia

Pełna rozdzielczość, Źródło zdjęć: © 1/80 s, f/2.8, ISO 800, 45 mm | DNG | LEICA DG MACROELMARIT 45/F2.8
Pełna rozdzielczość
Źródło zdjęć: © 1/80 s, f/2.8, ISO 800, 45 mm | DNG | LEICA DG MACROELMARIT 45/F2.8
Pełna rozdzielczość, Źródło zdjęć: © 1/320 s, f/2.8, ISO 1600, 45 mm | DNG | LEICA DG MACROELMARIT 45/F2.8
Pełna rozdzielczość
Źródło zdjęć: © 1/320 s, f/2.8, ISO 1600, 45 mm | DNG | LEICA DG MACROELMARIT 45/F2.8
1/250 s, f/2.8, ISO 1600, 45 mm | DNG | LEICA DG MACRO-ELMARIT 45/F2.8, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14373679521/in/set72157645022944606/)
1/250 s, f/2.8, ISO 1600, 45 mm | DNG | LEICA DG MACRO-ELMARIT 45/F2.8
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14373679521/in/set72157645022944606/)
1/60 s, f/2.8, ISO 3200, 45 mm | DNG | LEICA DG MACRO-ELMARIT 45/F2.8, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190438650/in/set72157645022944606/)
1/60 s, f/2.8, ISO 3200, 45 mm | DNG | LEICA DG MACRO-ELMARIT 45/F2.8
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190438650/in/set72157645022944606/)
1/50 s, f/2.8, ISO 3200, 45 mm | DNG | LEICA DG MACRO-ELMARIT 45/F2.8, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190378748/in/set72157645022944606/)
1/50 s, f/2.8, ISO 3200, 45 mm | DNG | LEICA DG MACRO-ELMARIT 45/F2.8
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190378748/in/set72157645022944606/)
1/125 s, f/2.8, ISO 3200, 45 mm | DNG | LEICA DG MACRO-ELMARIT 45/F2.8, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14397149143/in/set72157645022944606/)
1/125 s, f/2.8, ISO 3200, 45 mm | DNG | LEICA DG MACRO-ELMARIT 45/F2.8
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14397149143/in/set72157645022944606/)
1/500 s, f/2.8, ISO 3200, 45 mm | DNG | LEICA DG MACRO-ELMARIT 45/F2.8, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14373650581/in/set72157645022944606/)
1/500 s, f/2.8, ISO 3200, 45 mm | DNG | LEICA DG MACRO-ELMARIT 45/F2.8
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14373650581/in/set72157645022944606/)
1/1000 s, f/3.7, ISO 200, 45 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190373898/in/set72157645022944606/)
1/1000 s, f/3.7, ISO 200, 45 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190373898/in/set72157645022944606/)
1/15 s, f/3.5, ISO 6400, 14 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14397142883/in/set72157645022944606/)
1/15 s, f/3.5, ISO 6400, 14 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14397142883/in/set72157645022944606/)
1/80 s, f/3.8, ISO 12800, 19 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14353872586/in/set72157645022944606/)
1/80 s, f/3.8, ISO 12800, 19 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14353872586/in/set72157645022944606/)
1/80 s, f/4.1, ISO 800, 24 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190395720/in/set72157645022944606/)
1/80 s, f/4.1, ISO 800, 24 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190395720/in/set72157645022944606/)
1/60 s, f/3.7, ISO 6400, 17 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190328298/in/set72157645022944606/)
1/60 s, f/3.7, ISO 6400, 17 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190328298/in/set72157645022944606/)
1/20 s, f/4, ISO 6400, 8 mm, RAW | LUMIX G FISHEYE 8/F3.5, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190295179/in/set72157645022944606/)
1/20 s, f/4, ISO 6400, 8 mm, RAW | LUMIX G FISHEYE 8/F3.5
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190295179/in/set72157645022944606/)
1/80 s, f/2.8, ISO 800, 45 mm, RAW | LEICA DG MACRO-ELMARIT 45/F2.8, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14373525571/in/set72157645022944606/)
1/80 s, f/2.8, ISO 800, 45 mm, RAW | LEICA DG MACRO-ELMARIT 45/F2.8
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14373525571/in/set72157645022944606/)
1/1250 s, f/8, ISO 200, 14 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14376844775/in/set72157645022944606/)
1/1250 s, f/8, ISO 200, 14 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14376844775/in/set72157645022944606/)
1/3200 s, f/5.6, ISO 200, 14 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190197159/in/set72157645022944606/)
1/3200 s, f/5.6, ISO 200, 14 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190197159/in/set72157645022944606/)
1/1000 s, f/4.9, ISO 800, 46 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14353745196/in/set72157645022944606/)
1/1000 s, f/4.9, ISO 800, 46 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14353745196/in/set72157645022944606/)
1/800 s, f/11, ISO 800, 61 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190219408/in/set72157645022944606/)
1/800 s, f/11, ISO 800, 61 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190219408/in/set72157645022944606/)
1/200 s, f/4, ISO 200, 14 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190259950/in/set72157645022944606/)
1/200 s, f/4, ISO 200, 14 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190259950/in/set72157645022944606/)
1/400 s, f/4, ISO 200, 14 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14353727726/in/set72157645022944606/)
1/400 s, f/4, ISO 200, 14 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14353727726/in/set72157645022944606/)
1/320 s, f/6.3, ISO 200, 14 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14373480951/in/set72157645022944606/)
1/320 s, f/6.3, ISO 200, 14 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14373480951/in/set72157645022944606/)
1/400 s, f/6.3, ISO 200, 84 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190253020/in/set72157645022944606/)
1/400 s, f/6.3, ISO 200, 84 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190253020/in/set72157645022944606/)
1/160 s, f/4, ISO 200, 14 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190201408/in/set72157645022944606/)
1/160 s, f/4, ISO 200, 14 mm, RAW | LUMIX G VARIO 14-140/F3.5-5.6
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14190201408/in/set72157645022944606/)
1/2500 s, f/1.8, ISO 200, 25 mm, RAW | OLYMPUS M.25mm F1.8, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14375907954/in/set72157645022944606/)
1/2500 s, f/1.8, ISO 200, 25 mm, RAW | OLYMPUS M.25mm F1.8
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14375907954/in/set72157645022944606/)
1/80 s, f/5.6, ISO 800, 25 mm, RAW | OLYMPUS M.25mm F1.8, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14353763866/in/set72157645022944606/)
1/80 s, f/5.6, ISO 800, 25 mm, RAW | OLYMPUS M.25mm F1.8
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14353763866/in/set72157645022944606/)
1/50 s, f/4, ISO 6400, 8 mm, RAW | LUMIX G FISHEYE 8/F3.5, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14375997204/in/set72157645022944606/)
1/50 s, f/4, ISO 6400, 8 mm, RAW | LUMIX G FISHEYE 8/F3.5
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14375997204/in/set72157645022944606/)
1/400 s, f/6.3, ISO 200, 8 mm, JPEG | LUMIX G FISHEYE 8/F3.5, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14389193604/)
1/400 s, f/6.3, ISO 200, 8 mm, JPEG | LUMIX G FISHEYE 8/F3.5
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14389193604/)
1/125 s, f/4, ISO 200, 8 mm, RAW | LUMIX G FISHEYE 8/F3.5, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14367120206/)
1/125 s, f/4, ISO 200, 8 mm, RAW | LUMIX G FISHEYE 8/F3.5
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14367120206/)
1/100 s, f/3.5, ISO 200, 8 mm, JPEG | LUMIX G FISHEYE 8/F3.5, Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14203662040/in/photostream/)
1/100 s, f/3.5, ISO 200, 8 mm, JPEG | LUMIX G FISHEYE 8/F3.5
Źródło zdjęć: © [ Pełna rozdzielczość](https://www.flickr.com/photos/fotoblogia/14203662040/in/photostream/)

Wszystkie zdjęcia zostały wykonane w formacie RAW i wywołane bez obróbki na standardowych ustawieniach w programie Adobe Camera RAW 8.5.

Więcej zdjęć w pełnej rozdzielczości, także w wersji JPEG, możecie obejrzeć na naszym profilu w serwisie Flickr.com.

Co nam się podoba

Panasonic Lumix GH4 ma wszystko, czego wymagamy od współczesnego aparatu. Przede wszystkim jak na sprzęt tej klasy gwarantuje wysoką jakość zdjęć ze świetnym oddaniem detali. Wyróżnia się bardzo dobrą, rozbudowaną ergonomią, solidnym, uszczelnianym korpusem z wyprofilowanym uchwytem. Wrażenie robi świetny wizjer elektronicznych oraz odchylany, dotykowy ekran LCD, a także precyzyjny i szybki system AF. Do tego przydatne funkcje Wi-Fi i NFC czy ciekawa opcja zamieniająca ekran w touchpada do wybierania punktu AF, kiedy aparat jest przy oku. Jest też szybkostrzelny i ma wytrzymałą baterię. O funkcji filmów 4K już nawet nie wspomnę, bo o tym powinno się napisać osobny artykuł.

Co nam się nie podoba

Panasonic Lumix GH4 ma dosyć typowe dla tego producenta wzornictwo, któremu daleko do pięknych aparatów w stylu retro. Jego wygląd jest dosyć nudny. I może dlatego nie pociąga tak bardzo jak chociażby Fujifilm X-T1 czy Olympus OM-D E-M1. Po prostu czysta frajda i przyjemność z fotografowania nie są tak duże jak w przypadku wyżej wymienionych. Tyle że to kryterium trudne do sprecyzowania i subiektywne, dlatego warto samemu wziąć Lumixa GH4 w ręce przed zakupem. Minusem, również subiektywnym, może być gorsza plastyka zdjęć niż w przypadku lustrzanek.

Werdykt

Panasonic Lumix GH4 to najpotężniejszy bezlusterkowiec na rynku. Pod względem wykonania, możliwości, funkcji i jakości samych zdjęć to zdecydowany top w swojej klasie. W kwestii filmów w tej chwili nie ma sobie równych i w zasadzie może z powodzeniem konkurować z profesjonalnymi kamerami 4K, które kosztują kilkakrotnie więcej. I tu dochodzimy do sedna sprawy.

Źródło zdjęć: © © KB
Źródło zdjęć: © © KB

Lumix GH4 w zestawie z obiektywem Lumix G Vario 14-140 mm f/3.5-5.6 ASPH kosztuje ok. 9000 zł, czyli mniej więcej tyle, ile konkurencyjne lustrzanki pełnoklatkowe. Aparaty te mają wiele równie dobrych cech, chociaż są też nieco cięższe i większe, ale jakością zdjęć przewyższają bezlusterkowce. Ten czynnik zapewne sprawi, że Panasonic Lumix GH4 będzie znany przede wszystkim jako świetne i tanie narzędzie do filmowania, a nie dobry aparat.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.